Pagina 1 van 1

elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 17:10
door rivered
Kan ik een elektrische start op mn tomos bouwen, dat ik niet meer hoef te kicken en simpel een knopje in kan drukken?
zo ja hoe? zo nee waarom niet:P?

Re: elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 17:12
door MichielWolthaus
Dit kan, maar dan moet je een ander vliegwiel hebben(zo één met een tandwiel), een startmotor, een accu, en een kabelboom waarop je dit gaan aansluiten.

Re: elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 17:14
door rivered
klinkt vrij ingewikkeld.. al iemand die dit gedaan heeft want kan niemand vinden op t forum.

Re: elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 17:56
door Alex..
ik zie de meerwaarde ook niet als je geen 60 ben,

1: het is veel werk
2: ze staan nu niet echt bekend dat ze lang meegaan
3: als je brommer straks heel veel compressie heeft na opvoeren doet ie niks meer

Re: elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 18:02
door rivered
1 en 2 snap ik, 3 niet? Ik ben gewoon lui, laten we het daarop houden... maar het is inderdaad niet echt lui om dat hele ding om te bouwen, om mijn luiheid te bevredigen. Maar ik dacht, als het nou niet te veel werk zou zijn doe ik het misschien wel.

Re: elektrische start.

Geplaatst: 01 jul 2011 19:25
door shadowranger
Je kan beter op zoek gaan naar een andere Tomos waar dit standaard op zit. Het is niet zo eenvoudig om een e-start op een bestaande Tomos te bouwen zonder veel kennis te hebben van techniek en electronica. Buiten dat moet je blok geschikt zijn om de startmotor en -krans te kunnen monteren, naast de nodige aansluitingen van bobine, startrelais, accu+lader, etc.

Re: elektrische start.

Geplaatst: 08 jul 2011 11:01
door Cosmokramer
ik zie de meerwaarde ook niet als je geen 60 ben,

1: het is veel werk
2: ze staan nu niet echt bekend dat ze lang meegaan
3: als je brommer straks heel veel compressie heeft na opvoeren doet ie niks meer
Sorry dat ik dit topic even kaap, maar wat bedoel je met 3? Dat vraag ik me af omdat ik ook een e-start heb die het niet goed doet, ondanks de recent vervangen accu. En aangezien mijn snor door de vorige eigenaar ook is opgevoerd (ontsteking verzet, bromkop) heeft 'ie ook meer compressie dan hij oorspronkelijk had.

Re: elektrische start.

Geplaatst: 08 jul 2011 11:05
door Alex..
ik zie de meerwaarde ook niet als je geen 60 ben,

1: het is veel werk
2: ze staan nu niet echt bekend dat ze lang meegaan
3: als je brommer straks heel veel compressie heeft na opvoeren doet ie niks meer
Sorry dat ik dit topic even kaap, maar wat bedoel je met 3? Dat vraag ik me af omdat ik ook een e-start heb die het niet goed doet, ondanks de recent vervangen accu. En aangezien mijn snor door de vorige eigenaar ook is opgevoerd (ontsteking verzet, bromkop) heeft 'ie ook meer compressie dan hij oorspronkelijk had.
de startmotor moet beweging zien te krijgen in je zuiger, deze start motor heeft een bepaalde kracht om de zuiger verplaatsen, maar hoe meer compressie, hoe meer kracht er nodig is om je zuiger te verplaatsen, en de startmotor is dan te zwak om de zuiger goed te verplaatsen, waardoor deze niet of moeilijk start

deze uitleg is altijd onder voorbehoud

maar bromstand + bromkop maakt niets uit, pas met terugloop icm 15mm/16mm en puchHD kop doet hij het niet meer (bij mijn geval dan, de startmotor maakt hetzelfde geluid alleen erg moeizaam en traag, soms pakt ie em, soms niet, koud zeker niet)

Re: elektrische start.

Geplaatst: 08 jul 2011 11:22
door Cosmokramer
ik zie de meerwaarde ook niet als je geen 60 ben,

1: het is veel werk
2: ze staan nu niet echt bekend dat ze lang meegaan
3: als je brommer straks heel veel compressie heeft na opvoeren doet ie niks meer
Sorry dat ik dit topic even kaap, maar wat bedoel je met 3? Dat vraag ik me af omdat ik ook een e-start heb die het niet goed doet, ondanks de recent vervangen accu. En aangezien mijn snor door de vorige eigenaar ook is opgevoerd (ontsteking verzet, bromkop) heeft 'ie ook meer compressie dan hij oorspronkelijk had.
de startmotor moet beweging zien te krijgen in je zuiger, deze start motor heeft een bepaalde kracht om de zuiger verplaatsen, maar hoe meer compressie, hoe meer kracht er nodig is om je zuiger te verplaatsen, en de startmotor is dan te zwak om de zuiger goed te verplaatsen, waardoor deze niet of moeilijk start

deze uitleg is altijd onder voorbehoud

Bedankt voor de uitleg. Dan kan ik iig uitsluiten dat het aan het opvoeren ligt, want die mijne is niet echt zwaar opgevoerd, zeg maar.

maar bromstand + bromkop maakt niets uit, pas met terugloop icm 15mm/16mm en puchHD kop doet hij het niet meer (bij mijn geval dan, de startmotor maakt hetzelfde geluid alleen erg moeizaam en traag, soms pakt ie em, soms niet, koud zeker niet)