Pagina 1 van 1

E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 11:16
door Cosmokramer
Ik heb een 2e hands Quadro van ongeveer 6 jaar oud. Het is een snor, maar hij is een beetje opgevoerd door de vorige eigenaar (bromkop, ontsteking verzet, snelle sigaaruitlaat).

Helaas werkt de electrische start niet zo goed, vooral als de motor al is afgekoeld. Met de kickstart loopt hij wel na 1 trap. Als je 'm wil starten hoor je wel het bekende "uche uche" geluid, maar de motor slaat niet aan. Ik heb al een nieuwe accu voor Tomos gekocht bij de bromboer, ter vervanging van de oude accu, maar het probleem is helaas nog steeds aanwezig. Zodra ik het contact inschakel doen de toeter en het remlicht het wel, overigens, dus er is wel stroom.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 12:55
door 2pac
een nieuwe accu doet wonderen

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 13:33
door Cosmokramer
een nieuwe accu doet wonderen
Zoals je hebt kunnen lezen in mijn openingspost zit er al een nieuwe gel-accu in. Volgens de bromboer was 'ie al opgeladen.

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 13:39
door MichielWolthaus
Laad deze dan eens op, misschien was/is die toch niet zo opgeladen.

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 13:57
door Cosmokramer
Laad deze dan eens op, misschien was/is die toch niet zo opgeladen.
Dan moet ik een acculader kopen. Wat voor soort lader heb ik nodig voor deze accu? Het is een Landport met 12V en 5Ah.
Of is het voldoende om gewoon de eerstvolgende 100 km met de kick te starten en zo min mogelijk de verlichting te gebruiken?

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 14:01
door MichielWolthaus
Dat laad ook wel goed op, zo niet dan is er een ander probleem.

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 20:37
door shadowranger
Check de contacten eens van de aansluitingen op de startmotor en relais. Soms willen die door corrosie wel eens minder contact geven. Even schoonmaken met een schuurpapier 800 oid. Mocht dit niet helpen kun je eens kijken naar de koolborstels van de startmotor. Misschien dat die niet helemaal lekker zijn. Sluit de startmotor eens rechtstreeks aan de accu aan om te starten. Misschien is er iets met het relais of bekabeling.

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 08 jul 2011 22:00
door Cosmokramer
Check de contacten eens van de aansluitingen op de startmotor en relais. Soms willen die door corrosie wel eens minder contact geven. Even schoonmaken met een schuurpapier 800 oid. Mocht dit niet helpen kun je eens kijken naar de koolborstels van de startmotor. Misschien dat die niet helemaal lekker zijn. Sluit de startmotor eens rechtstreeks aan de accu aan om te starten. Misschien is er iets met het relais of bekabeling.
Bedankt voor het advies, maar ik ben een absolute leek op dit vlak. Waar kan ik de startmotor en de relais vinden? En waar bij de startmotor kan ik de koolborstels vinden? En hoe ziet een goede koolborstel eruit, zodat ik kan kijken of deze nog goed is?

Sorry voor de waterval aan vragen, maar ik weet niets van electronica.

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 09 jul 2011 08:50
door shadowranger
In het geval van de koolborstels kun je misschien beter advies vragen bij iemand die er meer verstand van heeft (startmotor/ dynamo-expert) of het laten checken bij de brommerboer. Kost dan misschien wat geld maar dan ben je er zeker van dat het goed komt. Wellicht mag je meekijken (als daar tijd en ruimte voor is) onder het kopje interesse waar de mogelijke storing zit.

Vwb je vraag over waar de startmotor zich bevind, die zit achter de linker carterkap boven het vliegwiel. Hij zit met 2 bouten vast op het middencarter. Je kan deze 2 bouten losmaken en kijken of de startmotor vrij wel goed loopt. Let daarbij op geluiden als kapotten lagers (gieren/ piepen).

Het relais zou een zilverkleurig kastje moeten zijn die ongeveer ter hoogte van de voorste kettingwiel op het frame gemonteerd zitten. Daar zit een stekker op die eraf kan. Kijk naar de contacten van het relais en de stekker. Als die groen aangeslagen zijn duidt dit op vochtproblemen en kan het de electrische geleiding verstoren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de aanslutingen op de startmotor.

Kun je wel meten wat de startmotor aan voltage krijgt als je de startknop indrukt? En eventueel het amperage?

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 09 jul 2011 09:29
door Cosmokramer
In het geval van de koolborstels kun je misschien beter advies vragen bij iemand die er meer verstand van heeft (startmotor/ dynamo-expert) of het laten checken bij de brommerboer. Kost dan misschien wat geld maar dan ben je er zeker van dat het goed komt. Wellicht mag je meekijken (als daar tijd en ruimte voor is) onder het kopje interesse waar de mogelijke storing zit.

Vwb je vraag over waar de startmotor zich bevind, die zit achter de linker carterkap boven het vliegwiel. Hij zit met 2 bouten vast op het middencarter. Je kan deze 2 bouten losmaken en kijken of de startmotor vrij wel goed loopt. Let daarbij op geluiden als kapotten lagers (gieren/ piepen).

Het relais zou een zilverkleurig kastje moeten zijn die ongeveer ter hoogte van de voorste kettingwiel op het frame gemonteerd zitten. Daar zit een stekker op die eraf kan. Kijk naar de contacten van het relais en de stekker. Als die groen aangeslagen zijn duidt dit op vochtproblemen en kan het de electrische geleiding verstoren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de aanslutingen op de startmotor.

Kun je wel meten wat de startmotor aan voltage krijgt als je de startknop indrukt? En eventueel het amperage?
Dan zou ik even een voltmeter van iemand moeten lenen en me moeten verdiepen in de werking. Waar moet ik in dat geval het rode en het zwarte kabeltje tegenaan houden?

Re: E-Start doet het niet goed

Geplaatst: 09 jul 2011 22:08
door shadowranger
Volts meten: rood aan plus aansluiting van de startmotor, de zwarte ergens aan massa of min-aansluiting op de motor. (parallel) Instellen op V~ of V=

Amperes: startkabel + losmaken en de rode aan de aansluiting van de startmotor zetten, de zwarte aan de losgemaakte kabel maken. (serieel). Instellen op A~

Let wel op dat er behoorlijk wat amperes doorheen kunnen gaan dus neem wel een geschikte meter! Sommige meters zijn voorzien van een soort klem op de bovenkant. Dan is het nog makkelijker. Zet de klem op/ om de + startkabel en dan starten terwijl je de amperes afleest op de display.