Pagina 1 van 1
Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 11 jul 2011 18:05
door hubert123
Mijn Tomos is een Yungster-Fantastic standaard.
Een maand geleden heb ik de koppeling van de eerste versnelling bekeken. De kurksegmentjes waren nog 1,8 mm, naar mijn mening niet gek. De laatste twee weken slaat de eerste versnelling af en toe door, of tijdens het optrekken, of tijdens het rijden in de 1e. De snorfiets krijgt dan voor een moment een onaangename schok. Vandaag gebeurde dit vijf keren. Wie heeft dit al eens gehad, en weet daardoor wat de oorzaak is. De kurksegmenten gaan al 14.000 km. mee, en zien er eigenlijk helemaal niet slecht uit. Met dank voor een bruikbaar iedee.
Groeten Hubert
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 12 jul 2011 13:08
door shadowranger
Moer van de koppeling zit nog wel goed vast? Is het hart van de koppeling niet uitgesleten? Misschien vraagtekenveertje defect? Olie van de bak op juiste peil?
Wat vaak ook gebeurd is dat het voorste kettingwiel doorslaat doordat het hart uitslijt.
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 13 jul 2011 16:15
door hubert123
Bedankt voor het antwoord.
De meeste van de genoemde punten zijn O.K.
Alleen wat het vraagtekenveertje betreft, dit is vier weken geleden voor de zekerheid tijdens een algemeen onderhoud vervangen voor een nieuwe. Mogelijk heb ik het verkeerdom gemonteerd. Op een plaatje van het inwendige der motor zag ik dat de 1e versnelling waar het om gaat, via de grote meeneemkoppeling werkt (Dus vraagtekenveertje). Ga zo snel mogelijk het karter weer openen voor een kontrolle. Vooreerst met dank. Hubert
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 13 jul 2011 23:17
door shadowranger
Als je die as eruit hebt (met de 2 tandwielen erop) dan moet je hem even draaien zodat je zicht hebt op de vraagtekenveer en rollenkooi. Als je nu de as verdraait totdat het deel waar de veer in de kooi inhaakt links op 90 graden zit dan hoort de veer tegen de klok in (linksom gemonteerd) te zitten achter de pal op het 1e versnellingstandwiel.
Wat ook nog een mogelijkheid is , dat de rollen zijn ingenesteld in de hulpkoppeling van het 1e versnellingstandwiel. Met een Dremel oid is dit vlakje wel weer iets bij te werken totdat de innesteling weg is.
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 15 jul 2011 20:15
door hubert123
Vandaag de koppelings en de versnellings-groep gedemonteerd. Verschillende dingen gevonden.
Ongeveer een maand geleden, heb ik op twee dagen achter elkaar een flesje "Tomos Karter olie" nagevuld.
Hierdoor bevond zich een halve liter olie in het karter. Of het door deze hoge oliestand komt is mij niet bekend, maar de
kurksegmentjes van de eerste en tweede versnelling waren kapot.( Verkruimeld.)
De grote vrijloopkoppeling, van de 1e versnelling, (Deze met 8 stiften) was behoorlijk ingeslagen.
Het vraagtekenveertje gewisseld voor een sterker type. Dit is goed merkbaar.
De bromboer kon deze ingeslagen buitenring niet snel leveren. Heb heel voorzichtig met een dremmel de 8 loopvlakken
weer bruikbaar gemaakt. Ook heb ik de kurksegmentjes gewisseld voor nieuwe gemaakt uit kurkplaat van "BLOKKER" De segmentjes staan maar een papier-dikte vrij van de koppelingstrommel. Het motorfietsje heeft nog nooit zo fijn in de
1e versnelling gelopen.Direkt bij het gas geven begint de brommer te rijden.Ook is het nu mogelijk om 5 Km. per uur te rijden zonder schokken en andere geluiden. Dit kan soms wel eens handig zijn. Het enige nadeel is vermoedelijk, dat de Tomos segmentjes veel sterker zijn dan deze uit BLOKKER kurkplaat. De kurkkruimels zijn veel minder sterk met elkaar verbonden. Helaas was er over- Leer- segmentjes te wijnig bekend op de site. Van harte bedankt voor de hulp, voorlopig rijdt het weer. Groeten Hubert
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 15 jul 2011 20:36
door hubert123
Kurksegmenten uit BLOKKER - kurkplaat
Re: Doorslaan (Doldraaien) van 1e versnelling
Geplaatst: 15 jul 2011 21:10
door shadowranger
Even ter info: het oliepeil in de versnellingsbak is slechts 220 ml. Een halve liter is dus veel te veel. Maar dat hoeft niet persé voor problemen te zorgen zoals eerder genoemd. Wel dat de motor wat "gewurgd" kan worden en niet op toeren komt. Als je het peil wilt controleren dan zit er aan de zijkant een niveau-plug. Zet de Tomos op de bok en draai de schroef eruit. Als er geen olie uit het gat komt kun je langzaam bijvullen totdat het uit het gat begint te komen. Dan zit er precies genoeg in.
Vwb de tip over de koppeling-kurk van Blokker is misschien een gouden voor wie geen beschikking heeft over leer. Ik vermoed alleen dat de secondelijm het niet lang gaat volhouden. Verder een andere tip van mijn zijde. Als er nieuwe voering is geplakt op de segmenten is het verstandig deze voor de periode van 24-48 uur in de ATF te leggen (versnellingsbak-olie)_ om te voorkomen dat ze droog lopen bij 1e gebruik.