Pagina 1 van 1

nieuwe type carburator

Geplaatst: 13 okt 2011 20:35
door Berkie
Voor mijn vrouw heb ik 2 jaar geleden een nieuwe Tomos Revival gekocht.
Vanaf dag 1 alleen maar ellende met dat ding op alle mogelijke vlakken. En de Fa. Tomos geeft niet thuis bij problemen.

Maar ik heb het volgende probleem:
Het gas blijft steeds een beetje hangen als je vol gas rijd en dan je gas dicht draait. het duurt dan even voordat het gas echt helemaal sluit. Ik heb de kabel die prima in orde was voor de zekerheid vervangen.
Verder heb ik alles nog eens goed gesmeerd maar helaas, het probleem blijft.

Nou zit er niet een gewone ouderwetse carburateur onder welke ik gewend ben van Tomos.
Dit is een DELLORTO carburateur en hij heeft 3 sproeiers en een extra stelschroef naast de stationair stelschroef.
Volgens mij zit hier het probleem dus ik wilde er een ouderwetse carburateur opzetten maar dat past niet.
De uitlaat van de carburateur heeft een kleinere maat dan de oude carburateur.
Ook kan ik de inlaat pijp van de cilinder niet vervangen omdat de oude inlaatpijp met membraam niet past op de nieuwe cilinder.

Is er iemand die begrijp wat ik bedoel en mij kan vertellen waar de 3 sproeiers voor zijn, waar de extra stelschroef voor is en hoe moet deze afgesteld worden, en weet iemand hoe ik toch de ouderwetse carburateur kan monteren op de nieuwe inlaatpijp?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 14 okt 2011 16:22
door jemoetwat
die extra stelschroef is waarschijnlijk je lucht stel schroef.
draai die maar dicht en dan weer 1,5 slag open zal het ongeveer wel goed staan

en je 3 sproeiers zijn:
choke sproeier
hoofdsproeier
en luchtsproeier volgens mij.

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 14 okt 2011 20:01
door 2pac
sproeiers zij

stationair
hoofd
en shoke sproeier

Probleem licht hem denk ik in valse lucht of slechte afstelling

ik denk zelf aan slechte afstelling

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 14 okt 2011 20:49
door Berkie
Hete rare is dat er nog niet aan de brommer gesleuteld is. Hoe het dan komt dat de afstelling is verlopen snap ik niet.
Maar ik ga het toch proberen.
Hoe moet ik de luchtschroef afstellen? Kan ik dat horen of is het gewoon stomweg proberen?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 17 okt 2011 18:47
door Berkie
kan niemand mij helpen dit probleem op te lossen?
Ik vraag mij ook af waarom er een stationair sproeier in de carburateur zit terwijl je het stationair toerental afstelt door de gasklep met de stelschroef open te duwen????????
Help help pleh

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 17 okt 2011 21:20
door 2pac
Wat je moet doen is even je luchtfilter schoonmaken
cabarateur schoonmaken
Luchtschroef maximaal indraaien en 1,5 slag terug
en cilinderpakkingen vervangen
een nieuwe bougie kan ook geen kwaad

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 19 okt 2011 19:32
door Berkie
Ik ga de luchtschroef afstellen zoals jij omschrijft. Carburateur en luchtfilter heb ik al schoongemaakt, Bougie en de Cilinderpakkingen vervangen lijkt mij wat vroeg. Hij is nog geen 2 jaar oud en heeft net 400 km op de teller.

Weet je misschien ook het antwoord op mijn vraag: Ik vraag mij ook af waarom er een stationair sproeier in de carburateur zit terwijl je het stationair toerental afstelt door de gasklep met de stelschroef open te duwen????????
En wat doet de choke sproeier? Met een choke sluit je toch alleen gedeeltelijk de lucht af om het mengsel rijker te maken?
Ik snap de werking van deze carburateur niet. De vorige versie was zo lekker simpel.

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 19 okt 2011 20:02
door Alex..
tja de revival heeft idd een moeilijk carb,

de carburateurs zijn zo uitgebreid omdat voor veel verschillende setups verschillende afstelling nodig hebben (choke bij tomos is anders voor een zwaardere honda schakel bijvoorbeeld)

en heb je de sproeiers allemaal doorgeblazen?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 20 okt 2011 20:52
door Boeman
Het is eigenlijk vrij simpel. een normale tomos carb is alleen nog veel simpeler (zoals tomos altijd is...)
heb je een elektrische of een gewone choke? het kan btw ook aan je membraam liggen... misschien loopt het mengsel een beetje terug en wanneer je je gas loslaat dat het dan alsnog je cilinder ingaat. het probleem ligt denk ik aan een teveel aan lucht of een versleten membraam.

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 22 okt 2011 17:21
door Berkie
Ik heb alle sproeiers goed doorgeblazen.
de choke is handbediend, ik moet een handeltje rechtop zetten om hem aan te zetten en hem met de hand naar beneden drukken om uit te zetten.
De brommer is zo goed als nieuw, zou het membraam nu al kunnen lekken?
Het liefst zet ik er een oude carburateur op maar de pijp naar de cilinder heeft een andere diameter.
Is er een mogelijkheid om een oude type carburateur te monteren of moet ik dan de cilinder ook vervangen?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 22 okt 2011 23:38
door Boeman
die metalen pijp is je spruitstuk. en onder je spruitstuk zit je membraam. je spruitstuk kun je denk ik wel vervangen voor een met een andere diameter. maar als je tog je spruitstuk eraf wilt halen dan zou ik meteen even naar je membraam kijken. best kans dat hij de boosdoener is.

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 25 okt 2011 18:52
door Berkie
Bij deze nieuwe carburateur is het spruitstuk van Rubber.Ik geloofde het ook niet tot ik het zag en het is echt waar.
Het spruitstuk heeft dan ook en andere aansluiting op de cilinder dan de oude vierkante plaat met het membraam ertussen.
Mijn vraag of iemand een oude carburateur op dit nieuwe spruitstuk gemonteerd heeft gekregen?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 25 okt 2011 19:27
door Boeman
Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 26 okt 2011 19:55
door Berkie
Het is echt waar, het spruitstuk is van rubber. Wel dik rubber maar echt rubber. Ik wist ook niet wat ik zag.
Een oud spruitstuk kopen en dat erop zetten gaat niet omdat de aansluiting op de cilinder heel anders is dan die van het metalen spruitstuk. Als ik een oude caburateur met oud spruitstuk wil gebruiken moet ik de cilinder ook vervangen.
Dat vind ik wel zonde voor een brommer van nog geen 2 jaar oud en 400 gereden kilometers. Ik ga eerst naar het membraam kijken of die wel goed sluit. Bij de oude Revival moest het blok eronderuit om bij het membraam te komen, is dat nog zo?
Bedankt voor alle feedback

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 26 okt 2011 21:36
door Boeman
een rubberen spruitstuk is niet zo raar hoor. zit ook op de meeste scooters voor zover ik weet.
maar om even terug te komen op het probleem. kan je niet een foto uploaden van je carb en spruitstuk ?

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 27 okt 2011 09:27
door 2pac
Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.
niet teveel lullen he :P

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 28 okt 2011 20:02
door Boeman
Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.
niet teveel lullen he :P
bij mijn weten niks verkeerds gezegt?
maar verbeter mij wanneer er iets niet klopt

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 28 okt 2011 20:22
door 2pac
bij een rubber spruitstuk zit geen membraam maar het is een zuigergestuurde cilinder

Sorry van het botte reageeren :P
Ik had het andes bedoeld

Ik zou gewoon een spruitstukje laten lassen voor een paar 10 tjes

Re: nieuwe type carburator

Geplaatst: 29 okt 2011 21:26
door Berkie
Ik heb foto's gemaakt en tijdens het fotograveren stond ik mij af te vragen waar het membraam zou moeten zitten.
Ik begrijp nu dat er geen membraam inzit.
Hoe werkt dit systeem zonder membraam dan?
rubberen deel spruitstuk.JPG
metalen deel spruitstuk.JPG
Waardoor kan ik nou het gevoel hebben dat het gas iets blijft hangen en dat de brommer schokt als het gas helemaal word teruggedraaid.
Aan het eind, als hij tegen het stationair toerental aankomt geeft de motor nog een paar duwtjes. Beetje moeilijk uit te leggen.