Pagina 1 van 1

SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:01
door Bobanos
Beste forummers,

Ben met de tomos van een maat van me bezig omdat deze valse lucht trok en nu krijgen we die bouten niet van de cilindertapeinden af. 1 is al afgeknapt, verder geen probleem. Alleen de andere 3 kan ik blijven draaien wat ik wil, maar ze gaan er niet af. Nu dacht ik ik blijf draaien, dan draai ik de tapeinden wel uit het blok, maar dat bleek ook niet werken. Denk dat ik het schroefdraad van het tapeinde ter hoogte van de bout dol heb gedraaid.

Hoe krijgen we nu in hemelsnaam de cilinderkop en cilinder eraf?

Dankjewel

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:03
door Dr.Tomos
wil je het nog opnieuw gebruiken of mag het in de vuilbak?
het zit normaal niet vast met bouten maar met moeren en als die dolgedraaid zijn zit er niks anders op dan
ik doe altijd eerst olie op de moertjes en die laat ik dan even intrekken.
als ze dolgedraaid zijn dan zet ik een dikke schroevendraaier tussen de cilinder en de kop en dan duw ik ze van elkaar af terwijl ik aan die moer draai en in sommige gevallen is dat net genoeg om ervoor te zorgen dat de draad weer pakt en dan draait hij er wel af.

als dat niet lukt dan sla ik een putje in het draadeind en dan boor ik het gewoon helemaal weg tot die moer eraf is en dan draai ik het resterende tapeind eruit en zet er nieuwe in.
boren of slijpen en vervangen met nieuwe tap eindjes en moertjes.

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:19
door Bobanos
idd, moeren bedoel ik, dom van me :P

Ga nu ff proberen met schroevedraaier tussen kop en cilinder, heb gemerkt dat de tapeinde zelf niet draaien, dus idd is het schroefdraad onder de moeren dol.

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:31
door Dr.Tomos
Het is ook maar net welk gereedschap je tot je beschikking hebt ander kan je nog proberen de moer aan het tapeind vast te lassen en dan het geheel er in een keer uitdraaien maar dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je dop of pijpsleutel er nog wel op past.
En anders word het even boren vrees ik.
:)

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:49
door Bobanos
3 van de 4 heb ik er inmiddels uit gekregen, van 2 draaiden de moeren af, en van 1 draaide het hele tapeind mee! heb nu die andere 2 tapeinden er ook uit gekregen met een waterpomp tang. Die ene die afgebroken was hebben we nu ff ingesmeerd en over tijdje weer even kijken! Thanks iig!

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:51
door kendark
Als je alles snel wilt doen moet je nieuwe carter kopen 2 nieuwe tabeinden en heel het blok in elkaar zetten gaat wel wat kosten als je het laat doen als je het zelf kan ben je goedkoper uit.

Denk aan jou veiligheid en veiligheid aan andere.

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 21:57
door Dr.Tomos
Da hedde gij snel gedaan man ! 8)

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 22:20
door Bobanos
Oke, dat ene tapeind krijgen we er met geen mogelijkheid uit...

Er is ook geen schroefdraad meer over om 2 moeren op te draaien, iemand tips???

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 22:34
door Dr.Tomos
heb je het blok los?
even dat tapeind tussen de bankschroef, flink aandraaien en dan alles draaien met blok en al.
anders een ouwe dop op vast lassen of er dwars een gaatje in boren.

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 22:46
door Bobanos
Ja inderdaad, blok zit er nog onder, we gaan morgen even kijken of we een dremeltje kunnen regelen, of anders een andere kameraad met een lasapparaat. Of anders idd blok eronder weg, moeten even kijken hoe we het gaan doen. Wat bedoel je met dwars er een gaat in boren?

Bedankt in ieder geval voor alle snelle reacties, zijn een heel eind gekomen in een situatie die hopeloos leek, haha!

Re: SPOED! Cilinderkop en tapeinden

Geplaatst: 25 okt 2011 22:51
door Dr.Tomos
ja daar doen we het voor he :)

vroeger toen ik nog een beunhaas was en nog geen professioneel gereedschap had probeerde ik altijd een gaatje te boren over dwars zodat ik er iets doorheen kon steken een las electrode ofzo zodat die tang er niet overheen gleed maar dat is al wel heel lang geleden ik probeer die tijd een beetje terug te halen omdat ik de indruk heb dat jullie nu ook aardig staan te beunen daar :mrgreen: