Pagina 1 van 1

Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 04 jul 2012 13:28
door thomas123
Welke model tomos heb je? A5
uit welk jaar komt de tomos ? niet bekend
Is het een snor of een brommer? brommer
wanneer ontstond het probleem? 3 maand terug

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nieuwe voetpakking, nieuwe koppakking, nieuwe membraam+ membraam pakking en een nieuw spruitstuk.

Wat is het probleem?

De tomos wil niet stationair blijven lopen en moet op de choke lopen waarna die bijna uitvalt. dan moet je gauw de choke eraf halen en blijft die eventjes normaal lopen om vervolgens weer op de choke te moeten omdat die bijna uitvalt.
als eerste was mijn gedacht alles loshalen om te kijken of er ergens rommel in zit. dit was niet het geval. toen is er een nieuw spruitstuk gekomen omdat eerder het probleem voorgekomen was en dus volgens mij de sluiting tussen het spruitstuk en de carburateur niet goed was.
deze is samen met het nieuwe membraam en nieuwe pakkingen erop gezet en vervolgens is er nog het zelfde probleem :') .
De ontsteking hebben we toen alle kabels vanaf gehaald behalve de start onderbreker en de kabel naar de bobine en die vervolgens weer opnieuw aangelegd. ook dit hielp niet. wel is de bougie als je die eruit draait erg nat.
De carburateur is een standaard dellorto met een 58 sproeier erin.


kortom:
De bougie vonkt goed.
Er zijn nieuwe pakkingen + vloeibare pakking overal tussen gestopt dus valse lucht is onmogelijk volgens mij en toch wil de brommer niet lopen zonder chocke en niet met choke.
Hopelijk heeft iemand hier het antwoord voor want in de search kon ik niks vinden!
alvast bedankt! :)

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 04 jul 2012 16:01
door Ping
volgens mij ...... o|O

denk ik ,........ o|O

gok ik,....... o|O

weet het zeker ...denk ik......... o|O

DEOTEST !!! ... 100% vals lucht ...
Nu gok ik , dat het al begint bij de carb ...dat de spruitstuk de spleet in de carb niet afsluit.

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 11 jul 2012 17:28
door thomas123
Ik heb nu geprobeerd alles goed aandraaien. dichtsmeren met vloeibare pakking en nog is het effect het zelfde. heeft iemand nog ideeën hoe ik dit dicht kan krijgen?:)

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 11 jul 2012 18:35
door 15melvin15
Waar heb je ten 1e je valse lucht? en vloeibare pakking werkt idd niet echt.

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 12 jul 2012 00:36
door FL0r1s
Ik zou een heel nieuw pakkingssetje kopen en de op de plaatsen waar je valse lucht trekt de pakkingen vervangen. Let er hierbij op dat je de oude pakkingsresten 100% verwijderd, anders gaat hij weer lekken. Hiervoor kun je een plamuurmes of stanleymesje gebruiken.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 12 jul 2012 11:25
door Heppie de Peppie
Heb je de goede voetpakking? Ik had hetzelfde probleem, ik was met mijn cilinder naar een heel slechte brommerzaak hier in Den Haag geweest (Reehorst) om er een passende voetpakking voor te halen. Hij leek goed tepassen op de cilinder dus het hele zooitje gemonteerd maar hij liep niet stationair. Flexer reed wel goed maar bij stationair sloeg hij uit. Bleek dat hij toch valse lucht aanzoog omdat er een heel klein kiertje bij het blok niet goed afgedicht werd door de verkeerde voetpakking.
Ik had een oud model gemonteerd en moest een nieuwe hebben (of andersom). Op Tomosshop kan je zien dat er 2 verschillende voetpakkingen zijn. Met het nieuwe model loopt die weer prima stationair.
Uit de deo-test bleek niet dat hij valse lucht trok omdat ik die alleen kon uitvoeren bij halfgas en dan trekt hij alle lucht via het luchtfilter en merk je niet dat die voetpakking niet goed is.
Misschien is dit jouw probleem??
Tomos_voetpakking03mm25kmh.jpg
Deze heb ik gemonteerd
Tomos_voetpakking03mm25kmh.jpg (38.53 KiB) 3174 keer bekeken

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 18 jul 2012 21:23
door thomas123
Het probleem is opgelost. na vloeibare pakking in het sleufje bij de verbinding aan het spruiktstuk te stoppen wil die starten en blijven lopen.

Waar heb je ten 1e je valse lucht? en vloeibare pakking werkt idd niet echt.

werkt prima, word ook altijd gebruikt bij de trekker motor hier thuis en houd het super vol haha. tot 250 graden en bestand tegen benzine dus dat is wel goed.

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 18 jul 2012 23:22
door Ping
Vloeibaar pakking zou niet nodig moeten zijn ,
De plastic vulbus zou die spleet al moeten afdichten .
Daarbij moet de carb maximaal over de spruitstuk heen schuiven.

Lees ook hier :
viewtopic.php?f=43&t=18970&p=313817#p313817

Re: Niet stationair blijven lopen van tomos

Geplaatst: 20 jul 2012 09:22
door Heppie de Peppie
Ik draai altijd een stukje teflon-tape (dat normaal op de schroefdraad van een kraan gedaan wordt als je hem in de muurplaat schroeft) om het spruitstuk voordat ik de carb. monteer. Het zit dan dus tussen het spruitstuk en het witte busje in de carburateur. Dicht goed af!