Tomos rijdt alleen mét gas(snor),
Geplaatst: 17 jul 2012 01:19
Beste tomoskenners,
Lekker nieuw op dit forum hier, so don't be too hard on me.
Heb een tomos snorretje, A35. Tijdje geleden gekocht voor een luttel bedrag, voor de zomer. Nu liep het ding toen ik ging kijken heel aardig, ook zag hij er aardig mooi uit. helemaal snor-uitrusting, op de uitlaat na, dat is een orginele van de bromversie. liep dus een kleine 40.
Na wat rijden ging ie 't minder doen, en minder, en minder. Ik ben toch redelijk thuis in de brommer/scooterwereld, dus besloot m'n cilindertje er maar eens af te draaien. wat kwam eruit, alles pikzwart en twee zó platte zuigerveren dat ze niet meer te bewegen waren en zo de cilinder doorgingen. (raar dat ie liep btw?)
anyway, nieuw cilindertje gehaald, dmptje, 50cc. ook een nieuwe kop, dan maar meteen helemaal nieuw. olie vervangen en paar optische dingen. maar toen. Ik een paar uurtjes m'n best gedaan op alles, in elkaar gezet, en proberen te starten. dat ging, maar wel alleen met half gas/vol gas, in ieder geval gas. ander viel de brommer uit. leek me logisch, alles net nieuw, ff indraaien en afstellen. heel wat mee gereden door de buurt, stationairschroef omhoog, schuifje kwam op goede hoogte. echter hoeveel rijden dan ook, hij rijdt alleen met gas, zodra je los laat wil de tomos meteen uitvallen, geef je dan weer gas, duurt het 1 sec en rijdt ie weer mooi verder. de gasreactie is overigens dus ook érrug traag, zit echt bijna een sec tussen wanneer je het gas een keer hebt losgelaten. wanneer je aan het rijden bent is dit niet het geval. tis erg vervelend, één keer géén gas, stoplicht of wat dan ook, en de brommer is uit, of afremmen etc, gewoon klote in ieder geval.
Nu heb ik zelf twee héle kleine mogelijke oorzaken, en die wil ik graag even tja, bespreken. Sinds ik de brommer heb zijn er 3 dingen veranderd aan de motor, namelijk: nieuwe cillinder zuiger etc. én ik heb een andere gasschuif. De andere is kwijtgeraakt, vraag maar niet hoe. en ook is er in de carburateur een pinnetje afgebroken. nu heb ik google alweer een half uur geraadpleegd, plus de brommerzaakmeneer, maar kom er maar niet achter waar het ding voor dient. het is een pinnetje in de carburateur, aan de kant van de luchtfilter, nog vóór de choke aan de binnenkant. als je rubber vd luchtfilter eraf is, je kijkt de carb in, dan zit het pinnetje onderaan in de carb, steekt naar boven. brommerzaakmeneer wist niet waarvoor het diende, maar dacht niet dat het kwaad kon als het afgebroken was, dit leek mij ook niet, maarja, het zit er niet voor niets! rara, wie weet wat 't is!
next is de gasschuif, heb er nu één van een 15mm, ik dacht dat hij kleiner was, maar brommerzaak zei dat hij goed was, en hij sloot ook mooi af, met stationairschroef ingedraaid komt ie mooi omhoog.
geen sproeierwerk, is mooie kleur, verder wanneer je rijdt en gas geeft loopt de brommer ook heerlijk, so I don't get it. Enig idee?
Lekker nieuw op dit forum hier, so don't be too hard on me.
Heb een tomos snorretje, A35. Tijdje geleden gekocht voor een luttel bedrag, voor de zomer. Nu liep het ding toen ik ging kijken heel aardig, ook zag hij er aardig mooi uit. helemaal snor-uitrusting, op de uitlaat na, dat is een orginele van de bromversie. liep dus een kleine 40.
Na wat rijden ging ie 't minder doen, en minder, en minder. Ik ben toch redelijk thuis in de brommer/scooterwereld, dus besloot m'n cilindertje er maar eens af te draaien. wat kwam eruit, alles pikzwart en twee zó platte zuigerveren dat ze niet meer te bewegen waren en zo de cilinder doorgingen. (raar dat ie liep btw?)
anyway, nieuw cilindertje gehaald, dmptje, 50cc. ook een nieuwe kop, dan maar meteen helemaal nieuw. olie vervangen en paar optische dingen. maar toen. Ik een paar uurtjes m'n best gedaan op alles, in elkaar gezet, en proberen te starten. dat ging, maar wel alleen met half gas/vol gas, in ieder geval gas. ander viel de brommer uit. leek me logisch, alles net nieuw, ff indraaien en afstellen. heel wat mee gereden door de buurt, stationairschroef omhoog, schuifje kwam op goede hoogte. echter hoeveel rijden dan ook, hij rijdt alleen met gas, zodra je los laat wil de tomos meteen uitvallen, geef je dan weer gas, duurt het 1 sec en rijdt ie weer mooi verder. de gasreactie is overigens dus ook érrug traag, zit echt bijna een sec tussen wanneer je het gas een keer hebt losgelaten. wanneer je aan het rijden bent is dit niet het geval. tis erg vervelend, één keer géén gas, stoplicht of wat dan ook, en de brommer is uit, of afremmen etc, gewoon klote in ieder geval.
Nu heb ik zelf twee héle kleine mogelijke oorzaken, en die wil ik graag even tja, bespreken. Sinds ik de brommer heb zijn er 3 dingen veranderd aan de motor, namelijk: nieuwe cillinder zuiger etc. én ik heb een andere gasschuif. De andere is kwijtgeraakt, vraag maar niet hoe. en ook is er in de carburateur een pinnetje afgebroken. nu heb ik google alweer een half uur geraadpleegd, plus de brommerzaakmeneer, maar kom er maar niet achter waar het ding voor dient. het is een pinnetje in de carburateur, aan de kant van de luchtfilter, nog vóór de choke aan de binnenkant. als je rubber vd luchtfilter eraf is, je kijkt de carb in, dan zit het pinnetje onderaan in de carb, steekt naar boven. brommerzaakmeneer wist niet waarvoor het diende, maar dacht niet dat het kwaad kon als het afgebroken was, dit leek mij ook niet, maarja, het zit er niet voor niets! rara, wie weet wat 't is!
next is de gasschuif, heb er nu één van een 15mm, ik dacht dat hij kleiner was, maar brommerzaak zei dat hij goed was, en hij sloot ook mooi af, met stationairschroef ingedraaid komt ie mooi omhoog.
geen sproeierwerk, is mooie kleur, verder wanneer je rijdt en gas geeft loopt de brommer ook heerlijk, so I don't get it. Enig idee?