Pagina 1 van 1

4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 00:45
door huisje89
Beste mede Tomos liefhebbers,

Ik heb een aantal weken terug ook weer eens een Tomos gekocht.

Welke model tomos heb je? Tomos flexer
uit welk jaar komt de tomos ? 2009
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? Zo gekocht van een particulier

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? zie hieronder

Wat is het probleem? Zie hieronder

Deze was toen ik hem kocht voorzien van een standaard brommer uitlaat en liep +/- 33. Op top ging hij stotteren waarvan ik eerst niet wist waarom. Na bellen met een dealer kwam ik er achter dat dit 4-takten was. Volgens hem was dit met afstellen te verhelpen.

Ik ben nu heel wat stappen verder maar zonder oplossing ik zal ze even uittypen:

Begonnen met

- Alles standaard behalve standaard brommer uitlaat. (4 takten op top)

- Toen kleinere en grotere sproeiers geprobeerd. en gaten geboord in het luchtfilter zonder resultaat.

- Een powerfilter gekocht om zoveel mogelijk lucht aan het blok te geven. Dan kon het daar in ieder geval niet aan liggen. Ook weer geprobeerd om met spoeiers goed af te stellen, niet te doen.

- Een ander achtertandwiel gekocht (origineel 33) nu zit er een 28 tands achter. resultaat; Hogere top maar nog 4-takten.

Hebben jullie nog een idee wat ik kan doen? want ik ben dat 4-takten wel een beetje zat :P Maakt toch wel een irritant geluid en lijkt me niet echt goed voor je blok. Ik hoorde dat dat 4-takten ook wel over-toeren van je blok kon zijn. Maar om dit uit te sluiten of te bevestigen hoop ik jullie hulp te kunnen krijgen.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Vincent

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 01:39
door buitertje
er zit ook nog een buisje in je spruitstuk(begrenzer) die moet eruit en de ontsteking op bromstand zetten hier is een faq over.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 03:02
door Ping
aanvullend op buitertje

welke kleur heeft de kern van je bougie ?
Heb gechecked op vals lucht ?
welke sproeier zit er nu in ?
gaten in de luchtfilter ? Dit heb je toch wel geboord waar de filterelement zit ?

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 10:45
door Borcheld11
Ik denk dat hij te veel lucht krijgt. want je heb ook gaten in het filter geboord en waarschijnlijk heeft de oude eigenaar het slangetje uit het luchtfilter gehaald? (daardoor pakt hij teveel lucht voor een snor) en welke sproeiers heb je al geprobeerd dan?

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 10:48
door buitertje
@ping bedankt was ik ff vergeten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 04 aug 2012 17:29
door shadowranger
Stel ook de ontsteking af (bromstand) als je dat nog niet gedaan had (kan alleen bij modellen zonder pick-up unit). Waarschijnlijk staat de ontsteking zo laat dat deze op top "achter" de zuiger aanloopt. Door meer voorontsteking te geven kan het 4-takten op top verminder en zelf verdwijnen.

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 06 aug 2012 11:11
door huisje89
Bedankt voor de vele reacties.

Kleur bougie: Deze was toen ik hem kocht, met brommer uitlaat/ begrenzer uit spruitstuk/ origineel luchtfilter bruin in het midden maar een beetje zwart vettig eromheen.

Nu ik hem met een powerfilter heb blijft de bougie kleur grauw wittig en is niet mooi bruin te krijgen. het 4 takten op top blijft in alle gevallen gewoon aanwezig.

Misschien dat ik dus de ontsteking op bromstand zal moeten zetten. Wat bedoel je precies met pick-up unit versie?

Met vriendelijke groet,

Vincent

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 06 aug 2012 11:15
door huisje89
Edit:

Heb even opgezocht over die pick-up unit. Zal eens even uitzoeken of ik die dan heb of niet :)

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 06 aug 2012 11:25
door huisje89
@ping
welke kleur heeft de kern van je bougie ? zie post hierboven

Heb gechecked op vals lucht ? Je bedoelt valse lucht tussen carburateur en spruistuk?

welke sproeier zit er nu in ? Ik ben verschillende sproeiers langs geweest. Met origineel luchtfilter zonder gaten en brommer uitlaat en zonder de bregrenzer in het spruitstuk reedt ik met sproeier 56. DIt was prima alleen het 4-takten op top was storend

gaten in de luchtfilter ? Dit heb je toch wel geboord waar de filterelement zit ?Ja deze gaten zitten aan de kant van het filterelement, zodat de lucht nog wel word gefilterd :D

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 06 aug 2012 13:10
door shadowranger
Bedankt voor de vele reacties.

Kleur bougie: Deze was toen ik hem kocht, met brommer uitlaat/ begrenzer uit spruitstuk/ origineel luchtfilter bruin in het midden maar een beetje zwart vettig eromheen.

Nu ik hem met een powerfilter heb blijft de bougie kleur grauw wittig en is niet mooi bruin te krijgen. het 4 takten op top blijft in alle gevallen gewoon aanwezig.

Misschien dat ik dus de ontsteking op bromstand zal moeten zetten. Wat bedoel je precies met pick-up unit versie?

Met vriendelijke groet,

Vincent
Vwb het blauwe deel van de tekst: Ik zou de sproeier nog iets hoger nemen want volgens de kleur nu zou je een te arm mengsel hebben. Dan is het geen viertakten op top, maar gewoon te weinig brandbaar mengsel om kracht te kunnen leveren.

Re: 4-takten wil niet weg

Geplaatst: 06 aug 2012 14:26
door Ping
Uit het hele verhaal begrijp ik :
dat er meerdere sproeiers geprobeerd zijn maar zonder verbetering.
bougie is nu wittig.

Uitgaande van een Snorkop met 14 / 9 carb en andere uitlaat en luchtfilter ,
zou je een sproeier nodig hebben van 52 / 54
Wanneer hij hier niet goed op loopt , kan je de ontsteking nog op brom zetten.
Wanneer die dan nog niet goed is , nogmaals op vals lucht checken.

DEO test dus : als je richting de carb en cilinder spuit met een DEO spuitbus terwijl de motor draait,
dan reageert de motor hier op als er sprake is van vals lucht.

- Als er namelijk sprake is van vals lucht , zal die nooit goed af te stellen zijn,
met welke sproeier dan ook.
- Als er vals lucht is ... kan de bougie ook wittig blijven , ook al heb je de juiste sproeier dan wel
een maatje groter er in zitten.