Weer hallo gewaardeerde Tomosrijders en geïnteresseerden,
Ik ben wat verder met het sleutelen.
Na weer even de bovenstaande teksten gelezen hebbende kom ik tot de volgende opmerkingen.
In mijn eerste schrijven heb ik het over een messing\bronzen lagerbus. Wel, dat is een misvatting mijnerzijds. Die hele messing\bronzen lagerbus is niet aanwezig op mijn Tomos.
Die messing\bronzen lagerbus had je vroeger, maar daar is een naaldlager voor in de plaats gekomen. Is hier boven al opgemerkt. [ Dat naaldlager iIs trouwens makkelijker te vervangen. ]
Dus een probleem met een verdraaide bus en de oliegaatjes die niet uitkomen, is niet aan de orde.
We gaan weer verder.
Toen ik de cilinder gedemonteerd had heb ik de zuiger tussen duim en wijsvinger genomen en kon ik hem zijdelings iets kantelen.
en dat hoort absoluut niet. Dus er is ruimte tussen de piston en het Small-end.
Na dat ik de zuiger gedemonteerd had.
kon ik het naaldlager met de piston(pen) te samen eens solo in het Small-end schuiven.
Om te beginnen: Het ging nogal soepel. En dat hoort met enige moeite te gaan. Oftewel, er zit ruimte.
Toen ik de piston volledig door geschoven had en hem weer tussen duim en wijsvinger nam, was het duidelijk mogelijk om hem te kantelen. [ Niet overmatig, maar het was wel aan de orde.]
Uiteraard heb ik de binnenmaat van het Small-end gemeten en geprobeerd om een verschil te ontdekken. Maar met een schuifmaat en het Small-end in die positie, was er geen verschil te ontdekken.
Ook een meting aan de piston(pen) leverde geen resultaat op. Toch waren daar loop-moeten op aanwezig. (Maar niet te meten met een schuifmaat.)
En dat die piston(pen) geleden had bleek, toen ik de reserve piston(pen) van m`n reserve zuiger even door het naaldlager schoof ( Welk in het Small-end zat. ) Punt 1. Hij ging wat zwaarder er in. Punt 2. Hij kantelde minder.
Voor de goede orde: Het zijn allemaal minimale ruimtes en bewegingen, maar ze horen er niet te zijn.
Anderzijds kwam ook nog aan het licht dat de “oude” piston(pen) twee putjes vertoonde. Dus de zuiger heeft ooit ergens tegen aan gestoten. ( Een vuiltje tussen zuiger en kop o.i.d. ) Voor de duidelijkheid heb ik er even een foto van gemaakt.
Links zit de “oude” piston(pen) waar duidelijk de slijtage aan te zien is. (Compressie 1: 10) En rechts de nieuwe reserve piston(pen). (Maar een paar uur in gebruik geweest.)
Om het nog verder uit te vissen, heb ik de “oude” piston(pen) weer in het lager stopt en hem in het lager iets verdraait. En de piston(pen) weer proberen te kantelen. Wel, dat leverde verschillen op. ( Minimaal, maar ze waren er wel. )
Dat ook met de nieuwe piston(pen) gedaan en hetzelfde resultaat.
Ergo: Er zit een ovaliteit in het lager of in het Small-end.
Wel, jullie kunnen begrijpen dat ik geen nieuwe krukas ga aanrukken daarvoor, maar een nieuw naaldlagertje gaat het zeker worden. Dat is simpel.
Gezien de ruimte die er is en dat normaal gesproken stalen pistonpennen en naaldlagertjes niet inslijten zou ik de ruimte moeten zoeken in de plastic lagerkooi of toch in het Small-end.
En mocht het in het Small-end zitten wil ik nog wat met latoenkoper proberen. Maar goed ik ga eerst op zoek naar een nieuw naaldlager.
Tot zover weer even gemeld aan jullie.
Wordt vervolgd.
MvG