Pagina 1 van 1

Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 06 okt 2012 10:07
door C. van Klaveren
Goedendag waarde lezer.

Het is me een titel wel. (Van dit artikel.) Maar het kan je gebeuren, zo als bij mij.

Het begon met een benzinekraan die verstopt zat (Elders in deze rubriek), dan met het idee om toch eens die spoelpoorten wat groter te maken. En dan constateert je dat je te ver bent gegaan. Één spoelpoort, aan de voet van de cilinder is groter dan de spoelpoort begrenzing op het carter kan bedekken. En dan heb je een probleem.
Althans daar lijkt het op. Maar het valt mee.

Voor de duidelijkheid laat ik even het “probleem” zien.
Afbeelding
Als je goed kijkt dan zie je rechtsboven, bij de spoelpoort uitsparing, dat de pakking aldaar een grotere uitsparing heeft dan er materiaal zit op het carter.

Wel, …dan hoef je de cilinder niet meer te monteren, dan trekt hij geheid valse lucht.
Wat te doen ? Natuurlijk kan je het blok onder je brommertje vandaan halen en hem uit elkaar gaan halen. En als dat gebeurd is, het desbetreffende carterdeel naar de gespecialiseerde lasser brengen, om er meer materiaal aan te laten brengen.
Oké, het is de beste methodiek, maar het kan ook simpeler. (En goedkoper.)

En dat heb ik gedaan.

Het vraagt slechts moed en huisvlijt. Uitgebreide werkplaatsen zijn ook niet aan de orde. Wel wat normaal gereedschap (soms iets wat niet iedereen gelijk heeft liggen, maar betaalbaar te koop is.), een huistrapje, een boorklem, een kruk of kistje en aanvaartbaar weer. Ik laat je even mijn werksituatie zien.
Afbeelding

Zo als je ziet, niets bijzonders. Het enige “bijzondere” is mijn kistje. Zelf gemaakt en uiterst handig om op te zitten met het sleutelen (twee hoogtes), je spullen in te doen als Moe je roept voor het eten, als je ergens net niet bij kunt, om je brommertje op te zetten en nog veel meer gemak heb je er van. Ik heb al 40jr zo`n kistje tot m`n beschikking. [Niet dezelfde, deze is pas 20jr oud.]

Maar goed, aan de slag.

Dit is de situatie en de plek waar het moet gebeuren.
Afbeelding

Men neme een stukje papier, knip het op maat en pons er twee 6mm gaatjes in.
[Uiteraard moet je dan een setje holpijpjes hebben. En die heeft niet iedereen. Maar dan knip je ze er in. Doch een setje holpijpjes is niet het duurste en altijd handig als je zelf effe een pakkingtje moet maken van een leeg melkpak.]

Als je het papiertje er dan even overheen schuift en met een potlood de zaak accentueert, dan heb je een basisontwerp.
Afbeelding

En kan je aan de slag.
Afbeelding

Ik vond nog een stukje aluminium hoeklijn in de kelder en daar kan het passtuk mooi van gemaakt worden. Het is wel te dun (2mm). Het moet 3 – 4mm dik zijn, maar dan maken we toch 2 passtukjes.
En geen nadeel zonder voordeel: Dan is het hele passtuk lekker buigzaam. Tenslotte is het carter op de betreffende plek ook niet helemaal vlak.

Zie hier mijn "werkbank".
Afbeelding

Na het nodige zaag en vijlwerk kon ik even passen en bezien of het er op leek.
Afbeelding

Het ging en een tweede plaatje kon gemaakt worden.
Afbeelding

Toen ze klaar waren was de volgende stap, om de verf weg te krabben op de desbetreffende plek. Tenslotte moet de ijzerkit wel kunnen hechten. Het koste enige moeite om die verf daar los te krijgen, maar uiteindelijk had ik wel een ruw oppervlak, waar die kit goed op kan hechten.
Afbeelding

Voor de goede orde nog even de twee plaatjes in beeld. (zo`n 55 x 9mm)
Het ene plaatje blijft onaangeroerd. Het tweede plaatje is in de midden dunner gevijld, zodat daarmee de ronding van het carter gecompenseerd kan worden.
Afbeelding

In deze zie je, dat er al gaatjes geboord zijn. Sorry, dat ik het niet kon fotograferen, maar ik heb slechts 2 handen en die had ik nodig om met de ene hand de boormachine vast te houden en de andere hand de plaatjes op de juiste plek te houden.
Afbeelding

Verder zie je dat er een M3 tapje in een van de gaatjes staat.
Het was geen machine tap, doch slechts een huishoud setje van 1e – 2e – 3e tap.
Ik heb slechts de 2e tap gebruikt. (Dat is bedrijfservaring) De getapte draad is dan nog niet helemaal af, maar dan pakt het M3 boutje beter in het dunne cartervlak.
En even voor de goede orde, zo je het nog niet wist: De boordiameter die je moet boren voor een bepaalde tap is 0,8 x de tap maat. In dit geval dus 0,8 x M3 = 2,4mm.
Wel, ik heb daar 2,5mm voor genomen. Die zit in m`n borendoos en die 2,4mm niet.
Van bovenaf te zien ziet het er zo uit.
Afbeelding

Het tweede gaatje boorde ik op deze manier.
Afbeelding

De twee plaatjes zette ik met één boutje vast, dan de andere kant aandrukken met een schroevendraaier en dan boren. Dat moet je zo doen, want tenslotte loopt het carter daar iets rond. (Als je dat niet zo doet, dan bestaat de kans dat er toch lekkage optreed onder de plaatjes door.)
Nogmaals in ogenschouw genomen na de test met 2 boutjes er in. (Een gaatje moest een ½ mm opgeboord worden want het klemde.)
Afbeelding

Zo, nu was ik 3 uur verder en was het moment sur preme daar. De kit of het cement of hoe je het ook wilt noemen kon gemengd worden. Het is een ijzer\aluminium kit die ik bij de automaterialen zaak heb gekocht en er al eens mee gewerkt heb. (Resultaat …. Top)
Het is een twee componenten kit waarvan ik even, van de verpakking, een foto heb gemaakt. De kitspuit zelf ligt nog op de werkplek.
Afbeelding

Na het spul gemengd te hebben is het vlug werken. (Ik moest er ook gelijk een carburateur mee repareren. Maar daarover in een ander artikeltje.)
Met een mes als plamuurgereedschap heb ik het ijzer\aluminium cement aangebracht. Afbeelding

Het eerste plaatje er op.
Afbeelding

Weer wat cement er op en het tweede plaatje er op.
Afbeelding
Afbeelding


De verzonken M3 boutjes er in (slechts 8mm lang) en het basis karwei (tje) is klaar.
Na even het teveel aan cement weggeveegd te hebben, heb ik even de laatste foto`s gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Nu een paar dagen de zaak in rust laten en dan kan ik de zaak vlak vijlen \ schuren.
Ook daar zal ik een fotootje van maken, maar dat komt nog. Het is nu nog heet van de naald.

En als je het nu verder wilt volgen, waar het de spoelpoorten aangaat, moet je op de opvoersite kijken. Dit was een klusje tussendoor. Het was me zeer aangenaam om te doen en beleefde weer de “goede ouwe tijd”, waar ik dit niet durfde te doen en nu m`n hand er niet voor om draaide.

Tot zover gemeld en vriendelijk gegroet.

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 06 okt 2012 12:33
door MichielWolthaus
Heb je een borsteltje om je vijlen mee schoon te maken?

Van dat epoxyspul komt namelijk heel je vijl mee verstopt.
Succes ermee!

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 06 okt 2012 16:49
door C. van Klaveren
Ja, zo`n borstel heb ik. Het is een breed plat kortharig ding. Hij zit alleen in de onderste doos links. Afdeling: apart gereedschap, doch ten strengste verboden weg te doen.

En ..... bedankt voor de tip.

M.v.g.

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 07 okt 2012 16:14
door boeat
succes met het verder bewerken :wink:
mooi dat je laat zien hoe je dit ook kun plossen kortom een mooie aanvulling voor dit forum :koning:

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 07 okt 2012 16:16
door Hardbreaktwo
ben benieuwt of dat spul wel goed afdicht :P dit volg ik wel eff :P

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 07 okt 2012 20:26
door Alex..
perfecte how-to :)

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 11 okt 2012 10:15
door C. van Klaveren
Weer goedendag waarde geïnteresseerden,

Bij deze een afsluitend stukje van dit artikeltje, zoals hierboven gemeld staat.

Na wat dagen de reparatie\aanpassing met rust gelaten hebben ben ik weer verder gegaan. Na wat vijl en schuurwerk was de aanpassing op gelijke hoogte met het carter.
Afbeelding

Zo kon ik weer verder om `m carter aan te passen aan de iets te groot gemaakte spoelpoorten van mijn Tomos standaard cilinder.

Als leidraad maar eerst weer de 2mm pakking er op gelegd.
Afbeelding
Het “naadje” rechtsboven, is duidelijk te zien.

Na enig slijpwerk was `t “naadje” gauw bereikt.
Afbeelding

Van enige afstand gezien, is het toch een behoorlijke uitsparing geworden.
Afbeelding


Opnieuw kan ik het niet laten:
Het genoegen wat ik beleefde, dat ik na 50jr kan doen, wat ik toentertijd had willen doen.
[ De oude tijd herleeft voor mij. Heerlijk sleutelen aan m`n brommer in alle vrijheid. (Zonder geld probleem, zonder gezeur van je moeder en geen gezeik van de buurman.) ]

En nogmaals, Als ik er zo naar kijk, dan zijn het toch gaten geworden.

Ze moeten nog gladder gemaakt worden. Maar dan haal ik het blok uit elkaar. Mogelijk volgende winter.

Tot zover dit artikel. Ik heb het weer met genoegen gemaakt.

Ns Geluk is een beleving.
Het kan een nieuwe auto zijn, maar het kan ook: Al buitenstaande een Tomosblokje repareren zijn.

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 11 okt 2012 12:57
door boeat
Mooi gedaan tot zover 8)
Jammer dat het weer t ook niet echt meer toelaat om al buitenstaande een tomosblokje te repareren. :roll:
Tog hoop ik dat u blijft posten op het forum want uw posts zijn een goede aanvulling op dit forum :koning:

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 11 okt 2012 13:04
door Alex..
helemaal mee eens, erg fijn om te lezen deze stukjes :)

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 11 okt 2012 13:52
door Celis
Inderdaad echt mooie stukjes om te lezen, en wat een creatieve oplossing!
Echter vraag ik me af of u op deze manier echt geen aluminiumvijlsel in het carter krijgt.

Maar dat is een kwestie van tijd voor we daar achter komen. :D

Re: Wat, ….. als je te ver bent gegaan met je spoelpoorten ?

Geplaatst: 12 okt 2012 00:01
door C. van Klaveren
Hallo bovenstaanden en anderen,

Even een kleine reactie. Hij heeft al gedraaid.

Over het verloop daarvan maakt ik een apart artikeltje in de sub-site Algemeen.

Over het verder verloop van de spoelpoorten moet je bij de sub-site Opvoeren gaan kijken. (Is nog niet klaar.)

Tot weder schrijven.