Pagina 1 van 1

Een vastloper ……. En dan ?

Geplaatst: 28 okt 2012 12:40
door C. van Klaveren
Hallo mede Tomos rijders.

Een vastloper ……. En dan ?
Zo iets kan je overkomen. Maar dat heb je, als je je met je Tomosje bezig houdt.
Zo ook bij mij. Terugkijkend, was het gewoon mijn eigen schuld, klaar.

Al sinds september ben ik al met onze Zwarte Tomos bezig om hem weer beterder te krijgen. Door o.a. de cilinder en carterspoelpoorten groter te maken. [Staat op de site.]
Doch om wat boodschappen te doen heb ik de Blauwe Tomos mee genomen en kon ik gelijk weer gevoelen hoe hij nog loopt. Wel, hij loopt best wel goed en gaat vlot van start en loopt snel naar de 40 – 45. En dan zo verder naar de 50. (ATW 28. Carb. 12.)
Maar zo rijdend \ testend bleek dat hij niet door wilde lopen. Om dat eens nader te bekijken\horen moest ik hem op de standaard zetten en hem volgas laten draaien.
Zo gezegd, zo gedaan.

(De Zwarte Tomos heb ik ook wel eens op de standaard gezet en volgas laten draaien. Ook die liep haperend, doch op een gegeven moment liep hij door. Hij gilde van de toeren. Doch ook daar weet ik nog niet wat het is.)
Maar goed, toen ik naast de IJssel reed en in de vrije ruimte stond, wilde ik weten of de Blauwe ook door wilde lopen. Dus het was even stoppen, op de standaard en volgas.
Nou hij wilde wel, maar hij bleef haperen. (Hij maakte echt wel toeren.)
Toen hij al een minuut op volle snelheid stond te draaien, kwam in mijn gedachte op, dat ik voorzichtig moest zijn met dat zo lang op volle toeren laten draaien. Hij zou wel eens vast kunnen lopen. Want er was tenslotte geen rijwind, die voor de koeling zorgde.
Wel, …… binnen een halve minuut, na die gedachte was het ieieieiiiiiiiiiiiiii vast.
Heb ik weer. Je kan ook zeggen, eigen schuld.
Er zat geen beweging meer in. (Geprobeerd met de kickstarter) Ik vreesde het ergste. Kilometers lopen, uit elkaar halen, nieuwe zuiger en misschien een cilinder, etc. etc.
Doch (gelukkig) na een aantal minuten weer eens geprobeerd met de kickstarter. En ….. hij bewoog. Zucht.
Misschien kon ik het proberen. Als hij aan zou slaan, dan hoefde ik niet te lopen en kon ik verder om de boodschappen te doen.
Welnu, ik heb het geprobeerd. Na een aantal keren trappen sloeg hij aan. Er zaten wat verkeerde klappen in, maar hij ging draaien. Min of meer gewoon, zoals de Blauwe Tomos normaal ook draait. En voorzichtig ben ik gaan rijden en kijken\voelen hoe hij het deed.
Wel, hij was voor m`n gevoel wat minder met de trekkracht. Maar verder niets.
Onder de Algerabrug door kwam ik op het fietspad onder aan de dijk. Daar kon ik het Tomosje mooi op zijn snelheid testen. (Geen westenwind tegen, die ging over de dijk. Alleen rijwind.)
Hij liep naar de 50 en met voeten op de beschermkappen ging hij ( Na een oprit, weer naar beneden. ) doorlopen naar de 55 >>>>> (De teller begon te slaan). En hij bleef min of meer op die snelheid rijden.
In alle eerlijkheid: Niet slecht voor een onbewerkte standaard cilinder die net vast was gelopen. [ En een atw 28, een carb. 12 en een imitatie brom uitlaat. En iemand die 80kg weegt.]
Maar goed. Als je een vastloper hebt gehad, moet je gewoon altijd kijken. Klaar.

Op een zekere dag ben ik er aan begonnen. En het eerste wat er af kwam was de kop.
En die zag er zo uit.
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik zelf stond te kijken. Er was een blanke rand in de kop te zien.
Conclusie: De cilinderkop werd geraakt door de zuiger. Het kon niet anders. Alhoewel, het was niet te horen geweest. Dus ze hadden elkaar niet echt mechanisch geraakt. Doch er was geen enkele ruimte tussen kop en zuiger overgebleven, wanneer de zuiger zich in zijn bovenste stand bevond. Dus de zuiger moest ook een moet vertonen.
Wel, de zuiger zag er zo uit.

Afbeelding
Afbeelding


Het zal duidelijk zijn dat ik de kop onder handen moest nemen. Want een dikkere pakking er onder is niet mijn steel. Tenslotte heb ik jaren geleden, niet voor niets de kop afgevlakt tot de inhoud van de kop 5cc was. (Staat ergens op de site)
En nu ik het toch over de kop heb, vind ik dat ik het volgende moet melden.
Meerdere keren heb ik zitten lezen over de cilinder kop. De vorm en de verbranding (De petvorm, dubbele bougie`s), alles is uitgetest door fabrikanten en onderzoekers (tuners). Uiteindelijk is de vorm zoals die van de Tomos bromkop als meest gunstig er uit gekomen.
Doch ik gevoel het verschil niet. Maar ik heb ook maar een gewone straat Tomos.
Toch ga ik in het algemeen belang binnenkort even op deze blauwe Tomos de Bromkop plaatsen. Dan weet ik of het verschil maakt.

De volgende stap was het lichten van de cilinder.
Wel, toen hij er af was keek ik tegen de zuiger aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hier behoef ik geen woorden aan toe te voegen. De zuiger had duidelijk smelt \ vreet plekken.

Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat er in de cilinder ook wat te zien is.
Ook daar heb ik wat foto`s gemaakt. Zie hier:
Rechts van de inlaatpoort.
Afbeelding
Links van de inlaatpoort.
Afbeelding
Rechts van de uitlaatpoort.
Afbeelding

Links van de uitlaatpoort was bijna niets te zien. Dat wil niet zeggen, dat hij daar niet geklemd had, maar het is niet zo toonbaar.
Uiteraard moet dat ook behandeld worden, maar dat komt later.

Een ander punt wil ik jullie niet onthouden. En wel dat van de spoelpoorten.
Toen ik namelijk de cilinder er af haalde, zag ik dit aan de onderkant.
Afbeelding

Zoals je kan zien zijn mijn spoelpoorten niet helemaal zoals ze waren toen hij uit de fabriek kwam. Wel, dat was helemaal in mijn geheugen weggezakt. [Dat heb je als je ouder wordt. Zo simpel is dat.)
Uiteraard heb ik even opgezocht wanneer ik dat gedaan had en …. wat dat opgeleverd had. In het Bl. Tomos dagboek stond te lezen, dat ik 2-3-4 juni 2009 aan het frezen en vijlen ben geweest aan de spoelpoorten. (Alleen de poortgangen. Niet aan de opening in de cilinder.) En het leverde 2 a 3 kilometer op. Doch hij was (logisch) over de hele linie sterker geworden. En dat verklaard waarschijnlijk waarom dit Tomosje zo vlot naar de 40 – 45 loopt.
Ergo: Koop een goede metaalfrees bij een automaterialen zaak, zoals b.v. op de foto hieronder te zien is. En slijp je spoelpoorten uit van je (standaard) cilinder. En wel aan de maat van je carter. In mijn geval was dat van een A52 blok met grote carterpoorten. (Er zijn kennelijk ook A52 blokken die kleine poorten hebben, heb ik gelezen.)

Foto van de nieuwe metaalfrees.
Afbeelding

Anderzijds kan je natuurlijk ook je kleine carterpoorten groter maken. (En daarna bij je cilinder.) Precies zoals ik dat beschreven heb bij het artikel: Als je te ver bent gegaan.
Ook dat leverde een versterking op over het hele toeren gebied. Alleen weet ik nu nog niet precies wat en hoe. Reden: De testfase, bij de zwarte, is nog niet klaar. [Dat heb je, als je met 2 Tomosjes bezig ben en er altijd één standby moet staan. Want twee Tomosjes uit elkaar, verstoord de huisvrede.]

Verder:
Nu ik toch de cilinder in mijn handen had was een blik in de uitlaatpoort op zijn plaats. Tenslotte was mijn uitspraak, dat ik niets aan de cilinder had gedaan. Doch het “oprekken” van de spoelpoorten aan de onderkant was ik wel even vergeten.
Oké, de openingen in de cilinderwand waren nog niet veranderd. Dus de poorttiming is nog authentiek. En de spoelpoort aanpassing noem ik maar extern opvoeren.
Maar nu de blik in de uitlaatpoort, misschien had ik er toch aan gevijld.
Nog nat van de actie. (Hij had net nog gedraaid.)
Afbeelding

En een beetje droog gemaakt.
Afbeelding

Zo als te zien, is er weinig aan de uitlaatpoort gewerkt.
Ik kon weer doorgaan, te beginnen met de zuiger professioneel er af te halen.
Afbeelding

Nu met de zuiger in mijn hand, was nog duidelijker te zien hoe de smeltplekken er uit zagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je dit zo ziet, zal het toch voor iedereen duidelijk zijn, dat wanneer je een vastloper hebt gehad, je naar de zuiger en cilinder moet kijken.
Een reden daartoe is, dat die smeltplekken van een hardere samenstelling zijn. En dat kan niet goed zijn voor de cilinder. (Groefvorming, waardoor lekkage langs de zuiger ontstaat. Gevolg: Vermogen verlies. )
Dien ten gevolg verlies je altijd vermogen na een vastloper. Doch om dat zo veel mogelijk te beperken, dien je zo snel mogelijk de zuiger en de cilinder van die plekken te ontdoen.
Zo ook bij mij.

Dus om te beginnen heb ik maar eerst de zuiger onder handen genomen Bij mijn weten doe je dat met een zoet vijltje. En als je dat doet, dan zal je inderdaad merken dat die smeltplek harder is dan het materiaal van de zuiger zelf. Dus het is nog redelijk nauwkeurig werk om die harde plek weg te krijgen. En je raakt altijd de zuiger zelf.
Zie hier het voorbeeld. Die plek blijf je ook altijd zien.
Afbeelding
Afbeelding

Maar goed, als je alles zo goed mogelijk hebt ontdaan van die plekken is het een kwestie van afwerken door de plekken te schuren met waterproef schuurpapier en olie.
Afbeelding

En na wat arbeid zag het er weer zo uit.
Afbeelding
Afbeelding

Zo als je kan zien, krijg je die plek niet helemaal weg. Tenzij je door blijft vijlen, maar dan loopt je motortje helemaal niet goed meer.
Anderzijds is nog op te merken over de laatste foto. Je ziet op de inlaatpoort kant ook diverse strepen staan. Dat is volgens mij van de scherpe randen van de inlaatpoort.
Uiteraard heb ik gelijk alle poorten aangepakt en de randen met een zoet vijltje aangedaan.
Dus: Als je de cilinder er af hebt. Pak `m beet.

Na alles zo goed mogelijk van de zuiger verwijderd te hebben kon hij weer herplaatst worden. Naar de pistonpen kijkend zag ik toch ook dat hij gedragen had door de flinke compressie.
Afbeelding

Hij tikte ook een beetje, volgens mij. Dus ik heb een nieuw lager gekocht en geplaatst. Altijd goed en je valt niet om van de prijs.
Om hem nu veilig te plaatsen duw \ tik ik de pen iets door de setting van de zuiger heen.
Afbeelding

Want die pen moet wel net voor het midden van het naaldlager komen. Anders druk of pers je het nieuwe lager gelijk in gruzelementen. Zo iets is best wel een lastig en precies werkje.
Zelf zorg ik dat de pen er iets doorheen steekt. Dan zoek ik het midden van het lager op en dan tik ik m.b.v. een kleine bacho 6” de pen er heel voorzichtig in. Zo beschadig je niets en doe je het met beleid.
(Voor de foto staat mijn linker hand, waar ik de zuiger normaal gesproken mee vasthoud, er niet op.)
Afbeelding

Tegen de tijd dat de pen er bijna helemaal in zit, gebruik toch weer even de pistonpen drukker. Het kost 2 min. meer tijd, maar het bewijst je kwaliteit.
Verder: let wel op, na het plaatsen van de circlip of hij goed in de groef zit.
[Ik had ook ooit 42jr geleden niet opgelet. Na 20m was het ieiiiiiiiiii vast. Einde cilinder.]

En ….. gezien dat er een doekje in het carter zit.

Zo, en nu was het de beurt voor de cilinder.
Die was ook niet schade vrij. Zoals de foto`s boven al lieten zien.

Als eerste heb ik wat aan de randen van de poorten gevijld. (N.a.v. de andere strepen op de zuiger.)

Je kan begrijpen dat de aluminium aanhechtingen (Want dat zijn het.) ook verwijderd moeten worden.
Wel, zo moeilijk is dat niet, gelukkig. Ik heb gewoon een stukje normaal fijn schuurpapier genomen, doe er olie op (niet vergeten) en schuur met je vinger die plekken weg. Tenslotte is die cilinder van glad ijzer (staal), dus je schuurt er geen groeven in, op deze manier.
[Als je goed kijkt, dan zitten er nog wel meer loopmoeten in. Maar die zijn niet van de vastloper. Toch geeft het te denken.]

Na gedane arbeid kon de cilinder er weer op.
Eerst de cilinder met m`n vinger met olie ingesmeerd.
Dan plaatste ik hem over de draadeinden heen en liet hem zachtjes over het begin van de zuiger zakken. Ik drukte de zuigerveren in en hij moet er met een beetje wrikken van de cilinder, zo overheen zakken. Doch helaas, hij wilde niet.
Heb ik weer. Ik had de zuigerveren toch goed voor de slotjes gedaan.
De zuiger iets terug en wat tobben en verdraaien van de zuigerveren. En jawel, een van de veren zat toch niet goed, ondanks mijn nauwkeurigheid.
En zo zie je, het kan op het laatste moment toch nog fout gaan, als je niet oplet.

Maar goed, hij gleed naar beneden. Uiteraard had ik de voet van de cilinder even ingesmeerd met mijn onvolprezen blauwe siliconen kit.
Afbeelding

Mooi hoor die grote spoelpoorten. Het was 3 dagdelen werk, maar dan heb je een voelbare vermogens winst over het hele toerengebied.
Wel, toen ik de cilinder geplaatst had, dacht ik opeens om even de bovenrand van de cilinder te fotograferen. Dus bij deze.
Afbeelding

Mij zegt het niet zo veel. Alleen dat je er uit af kan leiden hoe hoog dat je zuiger komt. [Althans je ziet hoe hoog je bovenste zuigerveer komt.]
En ja, hoe hoog de zuiger kwam, maar dat wist ik al, gezien de inslag op de zuiger.
Zo als je kan verwachten heb ik ook de kop op het precaire deel met de vijl bewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. En ik hoor het wel als hij loopt.
Na de kop, de uitlaat, de carburateur en de luchtfilterkast geplaatst te hebben, was het grote moment daar.
Hoe zou hij het doen. De compressie was goed, maar het aanslaan duurde even. Toch ineens kwam er een moment van gepruttel.
Na de tweede keer kon ik hem aan de praat houden. Het klonk goed.
Hij trok goed weg, zo met het eerste kleine proefritje in de straat.
Maar het werd duidelijk dat de benzine – lucht verhouding te wensen overliet.
Doch dat is een ander verhaal. (Ik heb dat al voor een deel boven water en heb dat deel al bij Afstellen op de site gezet.)

Tot zover weer even voor iedereen op de site gezet.

Doe je voordeel er mee en vriendelijk gegroet.