Pagina 1 van 1

schokken bij stationair

Geplaatst: 31 okt 2012 21:23
door Harrie02
[Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds aanschaf in oktober 2012
Wat is het probleem? bij stilstand loopt het toerental op en begint Tomos te schokken, ik moet een rem vasthouden om nietweg te rijden
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nog niet

Ik heb onlangs een A35 snor aangeschaft, alles origineel.
stationair is niet af te stellen, toerental te hoog.
moet met rem ingeknepen stilstaan.
en dan schokt en schud de tomos hij wil vooruit.
ik wil de keerringen vervangen want er komt witte rook uit de uitlaat en ik denk valse lucht ergens
tevens is ? veertje afgebroken.
carter erafgehaald en restant ?veertje lag in carter, veroorzaakt dat schokken bij stilstand? te vroeg aangrijpen koppeling?
tevens 2 ringen die ik niet kan plaatsen.
Ik denk dat die op de lagers moeten welke in het carterdeksel zitten, maar ze zitten veel te ruim over de krukas en andere as die in de lager zit. Tevens is er een verschil in dikte tussen de twee.welke hoort waar?

Re: schokken bij stationair

Geplaatst: 31 okt 2012 22:46
door buitertje
die veer is het vraagtekenveertje kun je vinden in de wiki. zorgt voor het overschakelen en daar kan het geschok ook mee hebben te maken.

de ringen komen van de meest linkse as (achterste) vanaf krukas gezien

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: schokken bij stationair

Geplaatst: 01 nov 2012 18:58
door robbie501
klopt die ringen komen op de as die het verst bij de krukas weg zit.
het vraagteken er ook alweer in??

Re: schokken bij stationair

Geplaatst: 04 nov 2012 22:21
door Harrie02
Was toch bezig dus heb het hele blokje uit elkaar gehaald. Best interessant hoe dat allemaal in elkaar steekt. Had nog nooit een motor vanbinnen gezien. Alles schoon gemaakt , nieuwe krukas keerringen, nieuwe VTW keerring. Alle pakkingen vervangen. Vraagtekenveertje gemonteerd. Koppelingsveren centimetertje ingekort.
Spuitstuk ontgrensd en uitgehoond.Ontsteking op bromstand. Alles in elkaar gezet en hij loopt als een zonnetje.Stationair rustig af te stellen. schokt niet tijdens optrekken en 4-takt niet op de top. Bougi is mooi koffie bruin, hoewel het randje een beetje nat is, hier nog wat afstellen?
Top is op mijn TomTom 27 km. dat mag nog wel wat sneller, misschien een ander ATW.
VTW=26 ATW=33 misschien beter allebei 26?
Had een keeringensetje gekocht via internet er zaten er vier in 2 voor de krukas, 1 voor het VTW. de laatste is een kleine keerring maar voor wat? kon er geen meer ontdekken in het blokje.

Re: schokken bij stationair

Geplaatst: 05 nov 2012 17:51
door shadowranger
Die kleine "keerring" is volgens mij de rubberen ring voor in je carburateur (Dellortho SHA) die achter de witte vulbus zit. Bij sommigen wil die nog wel eens niet goed meer zijn of ontbreken.