Pagina 1 van 1

Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 02 nov 2012 23:04
door Marvin89
Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? geen probleem
Wat is het probleem? blowdown berekenen en een resultaat van 9 krijgen vreemd!
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja hele blok ligt uit elkaar


Hallo,

heb al veel informatie hier op het forum gevonden.

heb zojuist een Airsal 65CC a55 binnen gekregen en ben meteen maar een poortmap gaan maken.
en wat me opvalt is dat ik op een blowdown van 9 uitkom... vreemd :S

ik wil eigenlijk de uitlaatpoort en inlaatpoort gaan bewerken maar er moet toch iemand zijn die al de ideaale maten heeft uitgevonden? maar goed doe ik iets verkeerd in mijn berekeningen of heeft deze cilinder inderdaad een blowdan van 9?


Mijn Poortmap:

Afbeelding

iemand enig idee?

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 03 nov 2012 18:23
door Joren
Cilinder heeft inderdaad een blowdown van 9,5.
Tunen dus! :wink:

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 03 nov 2012 18:31
door Borcheld11
valt mij op de inlaat poort al anders is dan die bij 65cc airsal a52

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 03 nov 2012 21:11
door Marvin89
ja tunen dus volgens mijn berekeningen is 4mm omhoog al genoeg voor een blowdown van 28...
maar volgens mijn theorie zal ik dan ook de inlaatpoort naar beneden uit moeten dremelen... de spoelpoorten zelf laat ik voor wat het is.

mss 1mm aan beide kant verbreden maar heb niet echt veel ruimte omdat de zuigerveer pinnetjes net aan de buitenkant van de uitlaatpoort komen

dus 4mm omhoog 2 mm verbreden. wat zal ik dan aan de inlaatpoort doen?

verder wil ik eerst proberen eerst met de standaar carb phva 14 te blijven rijden... spruitstuk is origineel al 15mm.
als dit niet af te stellen is zal ik er een phva 17,5 op zetten maar dat is als....

toch vind ik het maar raar dat deze cilinder standaard een blowdown van 9/10 heeft wat mij veels te laag lijkt

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 07 nov 2012 00:15
door Marvin89
merk dat er maar weinig reacties komen op mijn vragen in dit topic...

komt dit omdat er niet veel mensen zijn die hier meer vanaf weten?
zou toch versteld staan dat niemand een 65cc a55 heeft getuned...
sta graag open voor ideeen....

of is mijn verhaal te lastig omschreven waardoor niemand snapt wat ik bedoel?

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 07 nov 2012 06:55
door Joren
merk dat er maar weinig reacties komen op mijn vragen in dit topic...

komt dit omdat er niet veel mensen zijn die hier meer vanaf weten?
zou toch versteld staan dat niemand een 65cc a55 heeft getuned...
sta graag open voor ideeen....

of is mijn verhaal te lastig omschreven waardoor niemand snapt wat ik bedoel?
Komt omdat dit forum gewoon hartstikke dood is.

Ik zou de uitlaat wat ronder maken aan de zijkanten, dan benut je wat meer oppervlakte.
Deze indd paar mm omhoog gooien, haal dan ook wel genoeg weg in het uitlaatkanaal zelf anders schiet het niet op.
Verder kun je je uitlaat een beetje bijvijlen totdat hij precies mooi op de cilinder aansluit.
Inlaatkanaal kun je gewoon beetje in gaan klooien totdat je een mooie flow denkt te hebben.
Ik zou je inlaatpoort later ook gaan verhogen. Je kunt hem in ieder geval wat vierkanter maken om zo meer oppervlakte te benutten. Beste maak je hem qua oppervlakte evengroot als je carburateur.

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 07 nov 2012 21:00
door Marvin89
inlaatpoort verhogen?
mij lijkt het logischer om hem te verlagen... als de zuiger in het bovenste dooie punt staat komt ie met de onderkant gelijk met de bovenkant van de inlaatpoort dus de reden om die te verhogen lijkt mij compleet onlogisch...

tenzij iemand mij kan uitleggen waarom veel mensen hun inlaatpoort verhogen maar is dit mss omdat dat een membraam cilinder is? ik heb namelijk geen membraam...

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 07 nov 2012 22:49
door Joren
Omdat je een membraan gebruikt kan je de inlaatpoort een stuk verhogen. Weet wel wat je doet..
Nu word dus al het mengsel enkel door je boostpoorten gedrukt. Je wilt ook een inlaatpoort recht tegenover de uitlaatpoort hebben, die het verbrande mengsel naar buiten duwt.
Mja, lastig uit te leggen zo. Vooralsnog zou ik gewoon even je uitlaat omhoog gooien als ik jou was. :)

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 08 nov 2012 00:18
door Marvin89
ah kijk nu snap ik het.. komt dan eigenlijk op hetzelfde neer als valve overlap bij 4 takts...
wat natuurlijk resulteerd in een behoorlijk hoger verbruik (nadeel) en een schonere verbranding (voordeel)

idd dan ga ik eerst voor de uitlaatpoort verhogen en verbreden en het vergroten van de inlaatpoort.. want een hoger verbruik met een 3,5 liter tank is niet echt aantrekkelijk :P

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 08 nov 2012 12:40
door Borcheld11
Ik zou de uitlaatpoort niet gaan verbreden als die al 31mm breed is.
normaal gesproken mag je een poort niet breder maken dan 67 % a 68 % (29,48 a 29.92 mm)
dan de boring. anders gaan de zuigerveren eerder happen.

EDIT

heb voor die berekening een boring gebruikt van 44mm
dat is zelfde boring als die van Airsel 65cc a52/a35

Re: Airsal 65cc A55 blowdown van 9!!

Geplaatst: 15 nov 2012 21:56
door Marvin89
nou nog is 1 keer herberekend en er was dus iets fout in mijn berekening standaard komt de cilinder uit op een blowdown van 19.

goed na wat gedremel en gevijl uitlaatpoort +- 5 mm omhoog.. zit ik nu op een nette blowdown van 30/31

heb de inlaatpoort 2 mm verlaagt... "dit heeft altijd gewerkt bij mijn vorige cilindertunes" moet wel zeggen dat de inlaatpoort lastiger te bewerken is dan de uitlaatpoort maar goed...

maar snel hopen dat ik al mijn andere onderdelen binnen krijg van bromonderdelenxl.nl sta al 2weken op back orders...
maar goed heb de spulletjes wel nodig...

als het eenmaal werkt zal ik wel het nodige laten weten.. toch altijd handig voor andere mensen die deze cilinder willen tunen..