Hallo mensen,
Ik lees vaak over de achterbrug en de bekende bout en bussen die niet los te krijgen zijn. Veel voorkomend advies is rammen met een moker. Met als gevolg, verbogen frame, beschadigde as, en dat soort dingen.
Heb jij dit probleem ook?
Dit is wat je moet doen,
Slijp de beide kopkanten van de achterbrugbout eraf, en dan voorzichtig de achterbrug uit elkaar buigen bij het draaipunt, dan kun je de achterbrug wegnemen.
Nu zit het restand van de bout er nog in en de 3 busjes. Je kan het geheel eruit tikken en nieuwe lagers inzetten.
Wanneer e.e.a. nog steeds te vast zit om uit je frame te tikken kun je nog het volgende doen:
Neem een staalboortje of een dergelijke hard staal boor van Max 3 mm. Pak een accuboormachine een laag toerental is (BELANGRIJK). Boor nu tussen de 2 bussen op de lijn zeg maar 3 of meer gaatjes. Doe dit heel rustig en stukje voor stukje, doe je dit niet dan zal je boor te heet worden, zacht en dan breken. De buitenste bussen zijn 2.7 cm, als je daar door heen bent ben je bij de holle ruimte in de as. Spuit hier WD40 in, zoveel als erin past, en laat het steeds goed intrekken, verdeel dit over een paar uren/een dag. Het beste kun je de ruimte s'avond nog eens vullen, en een nacht laten intrekken. Als de kruipolie zijn werk heeft gedaan tik je de bout incl bussen er gemakkelijk uit. Wel maar aan 1 kant boren, anders loopt de kruipolie/WD40 er weer uit.
In sommige gevallen lukt het nu nog niet, dan kun je nog de buiten kant verhitten, het metaal zal zo uitzetten en kan de olie overal beter tussen lopen.
Met een beetje geduld zal het zeker lukken, Succes.
Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.