Pagina 1 van 4

Tomos AT50 project

Geplaatst: 16 feb 2013 21:40
door RBurgundy
Ik heb inmiddels het Tomos virus goed te pakken.

Eindelijk en dan maar toch een Tomos AT50 in mijn bezit. Ik zag deze AT50 een paar maand geleden ook al te koop staan toen die nog van forumlid jeffjamm94 was. Ik had daarvoor net een Quadro gekocht die ik ging opknappen en vanwege het feit dat er gewoon niet meer dan drie brommers in mijn schuur passen moest ik het toen over laten gaan :lol: .

Dat deze AT50 weer binnen een paar maand opnieuw te koop is kan natuurlijk betekenen dat er iets goed mis mee is, maar ik hou wel van wat uitdaging.

Deze AT50 (wat een fijne naam om te typen :P ) heb ik gekocht met het motorblok uitelkaar :? . De vorige eigenaar zei dat hij begonnen was met de krukas te vervangen en er niet meer aan toe kwam en het daarom maar weer ging verkopen.

De komende tijd zal ik hier mijn updates posten en bijhouden wat ik er allemaal aan doe. Mijn doel is deze brommer zo origineel mogelijk te herstellen (grijs, met blauw en rode strepen) en weer bruikbaar te maken. Hierbij alvast twee foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 16 feb 2013 23:32
door buitertje
ik heb allemaal van die kappen in die kleuren en meer onderdelen voor at50

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 17 feb 2013 11:41
door jeffjamm94
hey wat leuk,

kom ik zo maar een van mijn oude brommers tegen :D

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 18 feb 2013 12:44
door RBurgundy
ik heb allemaal van die kappen in die kleuren en meer onderdelen voor at50

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Ik had je een PB gestuurd, maar je had nog niet gereageerd/gelezen? Ik ben wel benieuwd wat je nog allemaal hebt ervoor! Misschien foto ervan?

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 19 feb 2013 20:33
door brother
heej

die had ik bijna tegen mijn tomos 65cc geruild
goed om te zien dat ie toch goed terecht gekomen is!
ik ga deze volgen!

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 21 feb 2013 23:36
door RBurgundy
Zo hierbij weer even een kleine update. Heb inmiddels van buitertje een aantal onderdelen gekocht die op mijn AT50 niet helemaal meer goed waren:

- 2 achterlichten
- zadel in zeer goede staat
- originele koplamp
- stuurschakelaar (inclusief kabelboom)

Hier het zadel:
Afbeelding

Verder heb ik bij Verhoeven Oldtimer Revisie Breda (http://store.vorb.nl/) het volgende besteld:
- krukas Tomos 4l
- keerringset tomos 4l
- pakkingset tomos 4l
- lagerset tomos 4l

Ik heb besloten het gelijk goed aan te pakken en straks gewoon de hele motor te reviseren. Als het beter weer wordt, ga ik ook de brommer kappen spuiten in een mooie grijze kleur. Maar ik wil hem eigenlijk eerst gewoon lopend hebben.

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 21 feb 2013 23:55
door buitertje
mooi dat de onderdelen een goed plekje hebben gevonden

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 mei 2013 22:19
door RBurgundy
Ben bijna dagelijks er wel mee bezig geweest. Ik heb zoveel mogelijk gefilmd van wat ik doe.

Bij deze een filmpje van het demonteren van mijn motorblok:

Link


Wat ik verder nog gedaan heb is:
- Lagers vervangen
- Carterdelen opnieuw gespoten in het zwart en blanke lak

Hier komen binnenkort nog filmp/foto's van.

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 05 mei 2013 17:54
door jeffjamm94
goed om te zien dat hij goed verzorgt word :)

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 07 mei 2013 14:50
door Borcheld11
Mooi dat hij zo goed en origineel word opgeknapt :9~
Zijn er ook maar weinig van in Nederland.
Dat je ook meteen weer zo filmpje heb gemaakt van het blok is ook helemaal top :koning:
Klasse!

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 12 mei 2013 20:54
door RBurgundy
Bij deze weer even een update. De stand van zaken:

- Krukas nog niet kunnen plaatsen doordat de as krukas nog een klein beetje afgedraaid moet worden voor betere plaatsing van de lagers.
- Carter delen opnieuw gespoten
- Bezig geweest met shimmen: alleen speling kunnen vinden op de hoofdas 0.75mm, ga er denk ik opvullen met 0.6 aan shimringen.
- Iets minder haast met het inelkaar zetten van het motorblok omdat ik vandaag een blok opgehaald inclusief cilinders en een redelijk goed ogende uitlaat, deze ga ik nu eerst proberen eronder te zetten en proberen de boel aan de praat te krijgen.

Foto's:
Gespoten carterdelen. Redelijk goed gelukt, vind ik zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bezig met shimmen, nieuwe pakking gebruikt die ik straks kan weggooien :fluit: .
Afbeelding

Niet echt goed te zien, maar ook nieuwe bouten gekocht.
Afbeelding

Dit setje vandaag gekocht en ga deze dus eerst plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding

Dit zat op de ontsteking geplakt, wist zo niet wat ze ermee bedoelde. De small end lager/zuiger misschien?
10 MM Orig. 100%
Afbeelding

Hier nog zonder motorblok.
Afbeelding

Hier met
Afbeelding

Vorige week had ik nog wat AT 50 spul opgehaald in Epe (de persoon had daar vroeger nog gewerkt bij Tomos), dan kan ik het niet laten om ook even langs de oude Tomos fabriek te rijden.
Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 12 mei 2013 21:04
door jeffjamm94
vet,
kwist niet dat die tomos fabriek er nog stond?

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 12 mei 2013 21:07
door brother
ziet er netjes uit!
en denk idd ook pen 10 zuiger dat er mee bedoeld word.
jammer dat die fabriek van tomos zo doelloos er nog staat!

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 12 mei 2013 21:26
door homoetje
Mooi spul hoor.

Zou ook wel een kijkje willen nemen in de fabriek nu hij zo leeg staat.

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 12 mei 2013 22:52
door buitertje
idd wil ook wel een kijkje nemen daar.

je weet dat ik ook nog onderdelen heb hè

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 jun 2013 09:13
door RBurgundy
Weer wat tijd verder. Heb inmiddels op de AT50 kunnen rijden met het "nieuw" gekochte blok. Ik had de originele carburateur erbij, dat is een oude Bing. Deze vond ik niet heel fijn met het in elkaar zetten en heb hem tijdelijk even op een 14/9 Dellorto SHA snor carburateur kunnen starten en rijden.

Probleem is echter bij deze carburateurs dat de aansluiting van het spruitstuk 2mm verschilt met een hedendaagse Tomos carburateurs. Een hedendaagse Tomos met schuin spruitstuk heeft als buitendiameter 18mm en een origineel AT50 spruitstuk 16mm buitendiameter.

Oplossing hiervoor is een opvulbusje die bijvoorbeeld tomoshop.nl te koop heeft echter krijg je dan 2 lagen plastic op elkaar waarbij ik het idee heb dat hij best snel valse lucht trekt/gaat trekken in de toekomst als ik hem weer is los haal. Toevallig had ik dit opvulbusje een tijdje terug verkeerd besteld bij Tomoshop waardoor ik nu met de 14/9 carburateur heb kunnen rijden. Echt optimaal reedt hij nog niet, dus daarom heb ik een 15/15mm Dellorto SHA besteld.

Om het probleem met het spruitstuk te tackelen heb ik in de bouwmarkt een leiding busje gevonden die precies de goede buitendiameter heeft en bijna past op het originele spruitstuk. Deze heb ik wat gevijld en vervolgens vast gesoldeerd (kan nog niet lassen) op het originele spruitstuk.

Hieronder wat foto's:

Zuiger van het extra gekochte blok, beetje schoon geschuurd.
Afbeelding

Viel mij niets tegen dat het blok uberhaupt startte en liep.
Afbeelding

Originele onbewerkte spruitstuk.
Afbeelding

Het busje naast een hedendaagse Tomos spruitstuk.
Afbeelding

Het geheel vast gesoldeerd, hopelijk blijft het goed zitten straks. :)
Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 jun 2013 16:59
door M@rtiNTomoscH
Mooi opgelost :)

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 jun 2013 17:36
door Borcheld11
Ziet er goed uit.
Alleen hoe heb je dat vast gesoldeerd?
dat vraag ik me af. :)

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 jun 2013 17:44
door BasjeTomos
Ik vermoed het spruitstuk vertint en dat verloopstukje aan de binnekant ook daarna overelkaar heen schuiven en goed verwarmen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos AT50 project

Geplaatst: 04 jun 2013 17:55
door homoetje
Zelfde soldeer techniek als dat ze met waterleidingen deden/doen gok ik.