Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? maart 2013
Wat is het probleem? De motor loopt goed, maar de verbrandingsruimte zuiger nat
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? zuiger, zuigerveren, cilinder
Door een gebroken zuigerveer heb ik de zuigerveren vervangen (origineel, met meteen een originele zuiger). Ik heb een cilinder A5 origineel gemonteerd omdat de oude cilinder door de gebroken zuigerveer beschadigd was. Daarna weer alles opgebouwd met nieuwe pakkingen. Hij wilde eerst niet lopen, kop er weer afgehaald, verbrandingsruimte zijknat.... Kop er weer op (ook leek hij te koptikken), en nu dus met brommerkoppakking ipv snor. Deze snorbrommer is gekocht met sproeier 49 erin, sloeg tekens af bij koude start, vrouw niet blij... Aan het uitproberen geweest en toen 53 gemonteerd uiteindelijk. Deed het toen goed. Enkele maanden goed gegaan. Voor de vraag hierheen komt hier de setup: A5 cilinder, snorkop, luchtfilterbegrenzerslangetje eruit, spruitstukbegrenzer eruit, originele snoruitlaat, originele 14/9 carberateur. Nu waar het om draait, de brommer doet het nu goed. Lekker mee door de stad gereden, geen problemen. Toch de kop er even afgehaald en bekeken en zie foto.... Bougie heeft de perfecte kleur, koffiebruin. Maar de verbrandingsruimte is nog steeds nat. Zou er toch iets mis zijn met de krukaskering?(stukje veerertussen geraakt?) Roken doet hij niet of niet noemenswaardig, naar mijn beoordeling niet. De luchtfilter is schoon, benzinefilter ook. Voor de reparatie reed hij met dezelfde setup met een sproeier 53 met een droge cilinder toen ik hem loshaalde, en nu heb ik weer een 49 gemonteerd en haalde zojuist de kop eraf, en zie foto, alles is nat.
Ik lijk ook sporen van olie te zien maar een motor met lekke krukaskeering start niet of slecht heb ik geleerd. Brommer start direct en loopt goed stabiel en rustig.

Groet, Ron