• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

verbrandingsruimte nat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 30 mar 2013 12:59

Welke Tomos model heb je? Tomos Youngster
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? maart 2013
Wat is het probleem? De motor loopt goed, maar de verbrandingsruimte zuiger nat
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? zuiger, zuigerveren, cilinder

Door een gebroken zuigerveer heb ik de zuigerveren vervangen (origineel, met meteen een originele zuiger). Ik heb een cilinder A5 origineel gemonteerd omdat de oude cilinder door de gebroken zuigerveer beschadigd was. Daarna weer alles opgebouwd met nieuwe pakkingen. Hij wilde eerst niet lopen, kop er weer afgehaald, verbrandingsruimte zijknat.... Kop er weer op (ook leek hij te koptikken), en nu dus met brommerkoppakking ipv snor. Deze snorbrommer is gekocht met sproeier 49 erin, sloeg tekens af bij koude start, vrouw niet blij... Aan het uitproberen geweest en toen 53 gemonteerd uiteindelijk. Deed het toen goed. Enkele maanden goed gegaan. Voor de vraag hierheen komt hier de setup: A5 cilinder, snorkop, luchtfilterbegrenzerslangetje eruit, spruitstukbegrenzer eruit, originele snoruitlaat, originele 14/9 carberateur. Nu waar het om draait, de brommer doet het nu goed. Lekker mee door de stad gereden, geen problemen. Toch de kop er even afgehaald en bekeken en zie foto.... Bougie heeft de perfecte kleur, koffiebruin. Maar de verbrandingsruimte is nog steeds nat. Zou er toch iets mis zijn met de krukaskering?(stukje veerertussen geraakt?) Roken doet hij niet of niet noemenswaardig, naar mijn beoordeling niet. De luchtfilter is schoon, benzinefilter ook. Voor de reparatie reed hij met dezelfde setup met een sproeier 53 met een droge cilinder toen ik hem loshaalde, en nu heb ik weer een 49 gemonteerd en haalde zojuist de kop eraf, en zie foto, alles is nat.
Ik lijk ook sporen van olie te zien maar een motor met lekke krukaskeering start niet of slecht heb ik geleerd. Brommer start direct en loopt goed stabiel en rustig.

Afbeelding

Groet, Ron
Omhoog


Gebruikersavatar
Natalie
Vaste forummer
Berichten: 413
Lid geworden op: 23 mar 2006 16:16
  • Citeer

Berichtdoor Natalie » 31 mar 2013 14:48

Dat hoort, lijkt me logisch, het is je verbrandingsruimte. Het zou gek zijn als het daar droog is, want dat zou betekenen dat er geen benzine in je verbrandingsruimte komt.
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 31 mar 2013 14:58

Een verbrandingsruimte is een verbrandingsruimte dus wat erin zit zou geheel moeten verbranden. Het is nat zelfs tussen mijn koppakking. Zelfs de voetpakking was wat nat...
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad of weet er wat over te vertellen?
Gekke ding doet het goed maar als hij ATF olie meeverbrand komt me dat later duur te staan.
Waarom zou ik ook 4 maten terug kunnen in sproeier dat is toch vreemd?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 31 mar 2013 15:19

atf olie verbranden dan ligt de krukas kering eruit aan de koppeling kant en dan kan die wat vettig zijn van binnen maar de wand moet nat zijn want die word gesmeerd. als die niet gesmeerd word heb je zo een vastloper

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 31 mar 2013 16:43

Zoals gezegd de pakkingen zijn ook nat, lijkt me niet de bedoeling....Komt iemand dit bekend voor?
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 31 mar 2013 18:00

lijkt me een gevalletje teveel olie..
Zoniet, Dan waarschijnlijk onderin te rijk afgesteld waardoor hij vet gaat slaan als je langzaam rijd/ stilstaat.

Maar maak je geen zorgen, ziet er prima uit hoor.
9/10 brommers die ik uit elkaar trek zijn lekker vettig vanbinnen. Beter dan te schraal.

Sterker nog, mijn crossmotor is net zo nat na een paar trainingen flink knallen.
Afbeelding

Enige nadeel is misschien dat je eens in het halfjaar even je kop en zuiger moet ontdoen van koolafzetting.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 31 mar 2013 22:53

Bedankt voor je reactie. De cilinderkop ligt nog op mijn buro en is dus nog even nat als gisteren, het is dus puur olie, benzine zou vervlogen zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat natte koppakkingen normaal zijn. Hoop ik op nog meerdere reacties...
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 01 apr 2013 09:33

Als hij overal even nat is, draai je je kopbouten niet strak genoeg aan vermoed ik.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 01 apr 2013 20:14

Kopbouten zitten bij mij eerder te strak dan te los, dus niet het geval....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben geen ervaren Tomos kenner maar weet wel dat pakkingen droog blijven in een goede situatie.
Ik lees maak je geen zorgen, is dat wat iedereen ziet als hij zijn voetpakking bloot legt?
Mij leek het wel logisch dat krukaskeering lekt en olie opgezogen en verdeelt wordt..
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 01 apr 2013 21:07

Meng je niet gewoon veel te veel?

Beste aanloop sporen in je cilinder trouwens.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 01 apr 2013 21:18

Meng je niet gewoon veel te veel?

Beste aanloop sporen in je cilinder trouwens.
We tanken mengsmering bij de benzinepomp. De foto waar je het over hebt is niet van mij :wink: Die is van Joren die op mijn bericht reageerde met eeneen foto van de cilinder van zijn crossmotor :P
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 01 apr 2013 21:29


Afbeelding
Wat is dit dan? :roll:
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

urbanlegend
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:48
  • Citeer

Berichtdoor urbanlegend » 01 apr 2013 21:41

ha oke die bedoel je, ik heb die cilinder net even bekeken en wat je ook ziet op deze foto is niet als kras te detecteren. het zal geen noemenswaardig probleem zijn, zeker niet de oorzaak van de toestand die ik aantref. Heb in ieder geval besloten dat ik de keeringen in ieder geval vervang. Kan iemand me vertellen welke ik voor de Younster moet hebben. Ik zie wel setjes voor A35 wat het best kan zijn maar die hebben de lagers er ook bij. iedereen zegt dat ze niets kosten, wie heeft die keerringen in het assortiment? Welk bedrijf online? Maten etc anders?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 01 apr 2013 23:03

die van een a35 passen erin zijn gewoon dezelfde maten maar vervang wel alle 2.

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8328

anders de lokale bromboer vragen die kan er vast wel aan komen en dan om viton keringen vragen die zijn sterker

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.