Pagina 1 van 1
Tanwielverhouding
Geplaatst: 01 jun 2013 21:13
door Dusvin
Welke Tomos model heb je? -
Wat is het bouwjaar? -
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? -
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -
Hallo mensen,
Omdat ik binnenkort met mijn tomos op de openbare weg ga, en ik geen boetes wil hebben wil ik graag een lagere topsnelheid, maar ik wil niet mijn 65cc wegdoen. Zelf zat ik te denken om de tandwielen zo klein/groot (raak ik altijd van in de war wat nou wat is) om zo snel mogelijk op te trekken maar de topsnelheid zo laag mogelijk te houden.
Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik met 65cc 15mm carb en een proma uitlaatje ongeveer 50/55 (echt de max!) gaan en toch super optrekken, en kom ik hier nog problemen mee tegen, behalve het snel slijten van tandwieltjes. (autowheelie welkom!!!)
Alle hulp is welkom, let op! het is een idee, en ik hoef alleen te weten of het mogelijk is met welke complicaties
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 11:28
door Dusvin
Iemand een idee?
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 11:33
door homoetje
Denk dat je die 55 max. echt wel kunt vergeten. Ik heb nu atw 28 achter liggen en ik ga 53 met dikke overtoeren, met vergelijkbare setup, alleen een technigas next en een 16mm carburateur.. Dus atw 26 achter is denk ik echt minimaal met die setup en dat betekend nog snelheid erbij.
Je wilt het denk ik niet horen, maar de beste oplossing voor jou is echt een 50cc nemen...
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 11:52
door Dusvin
Ai, das jammer maar zijn overtoeren verder slecht of? want ik heb eigenlijk niet echt een idee wat overtoeren zijn/doen
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 12:08
door homoetje
Dan ga je over het maximale toerental wat goed is voor die cilinder. Veel slijtage is een gevolg, veel hitte, veel kans op een vastloper als het te vaak/te lang gebeurt. Valt eigenlijk niet mee te rijden en is echt slecht voor de levensduur van je cilinder.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 12:24
door Dusvin
Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 13:30
door homoetje
Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
15mm kan makkelijk op een 50cc en die proma ook dus die hoef je niet te veranderen.
Die snelheid is wel te halen met 26 achter denk ik en dan heb je nog best wat trekkracht.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 14:24
door Dusvin
Ai, das inderdaad niet goed dus, dan toch maar 50cc,terug naar 14/12 en een biturbo, wat kan ik dan voor tandwiel gebruiken, of zal ik zelfs met de best mogelijke tandwielen nog niet de 50/55 halen? Het lijkt mij zo leuk om bij het stoplicht keihard weg te racen zonder boetes te krijgen voor te hard rijden.
15mm kan makkelijk op een 50cc en die proma ook dus die hoef je niet te veranderen.
Die snelheid is wel te halen met 26 achter denk ik en dan heb je nog best wat trekkracht.
Tja, ik heb nu een 65cc met 15mm carb en proma, maar ik heb ook nog verschillende 50cc blokjes liggen, de biturbo licht ook niets te doen, en voor de zuinigheid lijkt het mij verstandig een 14/12? of maakt dat bijna geen verschil?
Nog een vraagje, wanneer ik nu 50cc ga gebruiken, zou ik er dan verstand aan doen om de standaard cilinder te vervangen door 50cc dmp of airsal? 12,- is niet veel. Ik heb wel gezien dat een brom/hogedruk kop extra trekkracht levert, moeite waard voor 50cc of niet?
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 14:31
door homoetje
Airsal 50 is een 50 snel, de dmp ging in sommige gevallen langzamer dan de standaard gietjes. 50cc HD kop is zeker de moeite waard! En het verschil tussen een 14/12 en 15mm in verbruik zou ik niet weten, eigenlijk zit het verbruik in je rechter hand.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 14:47
door Dusvin
Oke, dus om het hele verhaal een samenvatting te geven:
65cc is gewoon teveel van het goede om 50/55 te gaan vanwege de overtoeren.
Dan wordt het dus een 50cc snel van airsal met eerst 14/12 mm carb en een proma of biturbo (licht er net aan welke mijn broer liever heeft want ik hou wel van het geluid van de biturbo

)
Ikzelf verwacht ongeveer deze snelheid: met de 26-26 vanwege de 50cc snel.
60-65KM per uur.
- Originele cilinder + bromcilinderkop (gevlakt) (50cc snel in mijn geval)
- 12mm / 15mm Carburateur
- Standaard-snel, Proma GP, Bullet, Tecno CC
- TWV 26-22 (26-26)
Omdat zoals eerder vermeld iets te hard gaat, en ik veelal over wat onoverzichtelijke fietspaden met kleine schoolkinders moet gaan racen wil ik toch verstandig doen. De top moet dus niet hoger als 55 zijn.
Welke tanwielverhouding zou ik dan nemen? Omdat ik zelf wel trekkracht wil, mag het loeihard optrekken.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 14:50
door buitertje
techno cc die levert niet veel top maar wel veel trekkracht en 28 tandwiel
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 14:57
door homoetje
Als je die techno cc hebt liggen zou ik zeker daar voor gaan ja.
Re: Tanwielverhouding
Geplaatst: 04 jun 2013 15:26
door Dusvin
Helaas heb ik alleen:
Biturbo
Proma gp
Bullet
Snor
Standaard brom
Standaard brom met dikkere pijp
Welke van deze trekt het lekkerst of kan ik toch beter opzoek naar een techno cc?