Pagina 1 van 2

Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 16:52
door Chrissiie
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Al op het oude voorvork.
Wat is het probleem? Wiel zit scheef op het voorvork, Voorvork ziet er ook niet recht uit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Beste forumleden,

Ik heb een nieuwe voorvork gekocht omdat ik dacht dat de oude krom was.

Nu zie ik bij de nieuwe dat die poten ook niet gelijk lopen. Heb hem toch aan de brommer gemonteerd en met het wiel eronder staat het erger als dat het op de oude zat.

De bout/draadeind door het wiel loopt soepel voor de rest.

de poten van de voorvork liggen beetje uit mekaar, de een is meer naar voren en de ander naar achter

Wat doe ik hier verkeerd?

Bedankt!

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 18:35
door Joren
Dit komt omdat de tomos voorpoten niet echt stevig in de kroonplaten zitten.
Als je je voorwiel tegen een muurtje zet kun je dmv van je stuur naar links of rechts te duwen de voorvork gewoon weer recht krijgen.
Net alsof je je stuur scheef hebt op een fiets zegmaar. :mrgreen:

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 18:54
door Chrissiie
En dit moet ik doen terwijl alles vast zit of alles beetje los halen?

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 20:28
door Timo
Muurvast zou ik het niet zetten want dan heb je kans dat er dingen gaan verbuigen of zelfs breken. Een beetje los dus.

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 20:56
door Chrissiie
Bedankt!

heb hem recht gekregen!

Maar nu start hij niet meer. ik hoor een plofje en stopt dan weer. Heb er een nieuwe 15/15 carb in en nieuwe sigaar uitlaat.

iemand ideeën?

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 18 jun 2013 23:12
door homoetje
Opnieuw afgesteld? Zo nee dan is dat de reden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 09:51
door banaan89
Ik heb daar ook mee gekloot, niet vergeten het rubbertje weer terug in te plaatsen die achter het busje hoort wat over het spruitstuk heen schuift? (in de carburateur)

Anders trekt hij namelijk gevaarlijk veel valse lucht

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 10:37
door MrMike
welke sproeier zit erin? Bougie misschien kletsnat?

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 11:15
door Chrissiie
Bedankt voor de reacties.

Ik zal eerst meerdere maten sproeiers moeten halen en een bougie sleutel om hem af te stellen..
word vervolgd :P.


Maar nu zie ik dat de carter aftap bout een druppel heeft hangen aan de bout. Bij het vast draaien merkte ik al snel dat de bout door gedraait is. Krijg de bout er gewoon uit maar wat kan ik het beste doen? opnieuw maatje 8 tappen? En kan dit met een normale boormachine? Kan gereedschap van me werk lenen alleen in FAQ staat dat dit met hand moet.

En de schommelas die ik wil vervangen komt er maar niet uit. WD40 gebruikt.. Slaan en draaien.. maar het werkt niet :lol: .

Ben de tomos helemaal aan het opknappen vandaar zoveel vragen :P

bedankt!

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 11:31
door banaan89
schommelas is altijd een RAMP! probeer een busje kroon kruipolie te bemachtigen. Is net even wat hardnekkiger en dan even een dagje laten intrekken.

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 12:12
door Chrissiie
Dat zal ik proberen..

Maar nu die carterbout.. Hoe wil ik dat gaan oplossen?

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 12:22
door banaan89
Dat kan wel met een normale boormachine, wel met een vaste hand want recht uitboren is wel een must. Doe het zelf ook altijd gewoon uit de hand. Daarna gewoon nieuw draad tappen. Het is wel aluminium dus voorzichtig te werk gaan en natuurlijk achteraf alles goed schoonmaken. Metaal prut in het blok is einde verhaal

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 12:39
door homoetje
Dan haal je de carterkap eraf, geen last van metaal deeltjes en je kan netter werken. :roll: Je gaat dat toch niet uitboren als hij onder je brommer hangt...

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 12:53
door banaan89
Dan haal je de carterkap eraf, geen last van metaal deeltjes en je kan netter werken. :roll: Je gaat dat toch niet uitboren als hij onder je brommer hangt...
:shock: logisch

Edit:

Alu wil nog wel eens bramen achterlaten vandaar het goed schoonmaak verhaal

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 13:25
door Chrissiie
Bedankt!

Dus tot zover carter kap er compleet af halen en dan uitboren en opnieuw tappen. Toen ik de bout eruit haalde kwam ik al afgesleten draad stukken tegen die ik eruitgehaald heb. Dan kan ik hem beter inderdaad hele kap eraf halen en goed schoonmaken.
Kan het hierdoor zijn dat hij niet start? Heb hem aantal keer geprobeerd te starten wat dus niet lukt.

Heb me bougie nog niet bekeken, ik wacht op een sleutel om dat kunnen zien.. 15/15 carb met 58 sproeier.

Ik zal alles doen wat gezegd is, Bedankt allemaal.

Word vervolgd :p!

Edit: Ik heb de gaskabel beter afgesteld en hij blijft nu 2-3sec aan en valt dan pas uit. Dus zal de sproeier aan moeten passen.

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 19 jun 2013 14:31
door MrMike
Lopen of blijven lopen zal niks te maken hebben met de aftap bout.

Zelfs zonder olie zou hij moeten lopen. (niet aan te bevelen, maar de olie heeft voor het starten/aan de praat krijgen weinig invloed)

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 21 jun 2013 09:31
door Chrissiie
Ben er nu achtergekomen dat hij start als de choke uit is. Zodra de choke aan staat hoor je de ontploffing gewoon niet.

Hoe kan dit?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 21 jun 2013 13:34
door MrMike
Als hij zonder choke wel start, dan krijgt hij met choke teveel benzine.

Met je nieuwe 15/15 carb krijgt hij waarschijnlijk genoeg (mogelijk eerder teveel) benzine, en is de choke niet nodig.
Waarschijnlijk is je sproeier wat te groot dan.

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 21 jun 2013 17:28
door Chrissiie
Dat is vreemd met sproeier 52/56/58 hij doet overal hetzelfde.. Hij gaat alleen aan met de choke uit houden.

Re: Nieuwe voorvork

Geplaatst: 21 jun 2013 20:22
door Chrissiie
Ik heb de oude Carb er in gedaan en hij start gewoon.

Alleen nu als ik optrek doet hij zo ontzettend lang over voor hij uberhaupt rijd. En dan blijft hij lang hangen in zn 1.

Moet ik de carb schoon maken of ligt dit probleem ergens anders?