• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos gaat niet harder dan 38

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
52 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 25 aug 2013 08:45

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 1992
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop
Wat is het probleem? Hij gaat niet harder dan 38
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carburateur, ontsteking is op bromstand, membraam, andere uitlaat, zuigerveren, onderhoud aan cilinder en zuiger.

Hoi iedereen,

Ik heb een tweedehands Tomos gekocht. Dus ik weet niet wat de originele setup is.


Setup nu:

Tomos A32
A5 blok, zat er op
Een universeel(?) membraan (kan ook op een Peugeot).
Een brom carburateur.
De ontsteking is op Brom stand gezet
De krakas-keerring aan de koppeling kant is vervangen.
De koppeling is gecontroleerd = ok.
Het spruitstuk is geen opgevoerd onderdeel.
De uitlaat is volgens mij een techno-bullit. Hij ziet er uit als een proma.
De sproeier heeft maat 51, is niet veranderd sinds de aankoop!!
De zuiger en cilinder zijn grondig schoon gemaakt.
Er zitten nieuwe zuigerveren om.
Nieuwe olie.
Nieuwe bougie.
Nieuwe pakkingen (+/-3 keer omdat het blok meerdere keren uit elkaar is geweest naar de speurtocht)


Ondanks de veranderingen en onderhoud aan mijn Tomos wil hij niet harder gaan dan 38.
Het enige wat ik nog zou kunnen is dat de sproeier een aantal maten groter moet, heeft iemand
een idee?

Ik hoop dat iemand op mij kan helpen bij deze speurtocht.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Sponsten op 25 aug 2013 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 25 aug 2013 11:19

je zegt dat je spruitstuk onveranderd is dan denk ik dat die nog 9mm is en nog niet genoeg doorlaat die zou ik nog veranderen naar een groter spruitstuk.

vraag over je bougie. draai hem er es uit en kijk naar de kleur van het midden van de bougie.

wit-grijs is te klein
koffie bruin(met melk) is goed

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 25 aug 2013 11:20

je zegt dat je spruitstuk onveranderd is dan denk ik dat die nog 9mm is en nog niet genoeg doorlaat die zou ik nog veranderen naar een groter spruitstuk.

vraag over je bougie. draai hem er es uit en kijk naar de kleur van het midden van de bougie.

wit-grijs is te klein
koffie bruin(met melk) is goed

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
edit: zwart is te groot

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 25 aug 2013 11:31

Hoi,

Mijn spruitstuk is 12 mm.
Er zat een snor-carburateur op maar ik heb hem vervangen met een brom-carburateur. maar ik heb dezelfde sproeier gebruikt.
Ik zal nu even kijken naar mijn bougie.
Laatst gewijzigd door Sponsten op 25 aug 2013 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 25 aug 2013 12:21

Mijn bougie is bruin.

Ik ga proberen een foto te posten, gelukt

Het is een bosch, super plus, wr7bc+, +10 (dit is de hittegraad geloof ik)
O, ja tevens zit er nieuw benzine kraan in. Dit zal geen invloed hebben met zijn snelheid, maar toch.
Bijlagen
CAM00131V2.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2013 18:16

Sproeier 51 kan wat klein zijn in een standaard brom-carburateur (14/12). Hoe lang heb je gereden met deze setup? Maak de bougie eens schoon en kijk dan nog eens, want het kan even duren voordat de bougie verkleurt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 25 aug 2013 20:56

Ik heb even met een vriend gesproken over mijn tomos en die heeft een tip gegeven: hoe zit het met je tandwielen. Dus ik heb hier naar gekeken en die zijn: voor 26 en achter 31. Zo heb ik hem "gekregen". Is dit een normale brom- verhouding? Want ik vermoed dat ze van deze brom een snor wilde maken.

Ik heb een 56 sproeier geprobeerd maar dit reed slecht.
Als ik wat meer weet over de tandwiel verhouding dan kan ik andere maten proberen. Ik vermoed dat het allemaal met elkaar te maken heeft.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2013 23:41

Standaard snor tandwielverhouding is idd 26-31. Voor brom is dat 26-24. Als je een ander tandwiel achter doet scheelt dat in snelheid (hoger) maar lever je in qua trekkracht. De meesten hier rijden met een setup 26-26, en is naar ik begrepen heb een goed compromis tussen trekkracht en snelheid.

Eventueel kun je overwegen, voor zover dat er nog niet op zit, kun je een snelle uitlaat monteren, andere kop, grotere carburateur en ontsteking op bromstand zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 26 aug 2013 00:55

Ok, bedankt,

Ik ga een ander tandwiel erop zetten en ketting inkorten.
Daarna horen jullie van meer over mijn tomos en zijn snelheid.

Bedankt en tot later.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 26 aug 2013 18:14

Ik heb een ander tandwiel er op gedaan, namelijk 26 en sproeier 54. Eerst was max snelheid (heuvel af) 37/38. Met mijn eerste testrit gaf gsm/gps maximaal (niet echt heuvel af) 42/43. Ik ben er nog niet. Doe ik iets fout? Of is dit de normale snelheid van een tomos?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 aug 2013 20:11

Wat zijn de rest van de symptomen? Pruttelen op top (sproeier/ ontsteking), vette bougie (sproeier/ mengsmering verhouding).......
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 26 aug 2013 23:16

Ik doe 100 ml op 5l benzine (euro 95). Ik gebruik wel de goedkope action olie, misschien is dat niet al te beste olie. De bougie is droog.
Ik heb een langwerpig zwart "luchtfilter" misschien kan het daar aan liggen? Ik gebruik nu sproeier maat 54. Ik heb een uur gereden zonder problemen, zonder gepruttel.Ik hoor wel erg mijn zuiger veren, deze zijn nieuw.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 27 aug 2013 07:27

Heb je een membraan cilinder of een zuigergestuurde?
Als je membraan cilinder heb, dan kan je kijken al je al een bromzuiger erin heb zitten.
zoniet. eentje halen en monteren. scheelt ook nog in prestaties.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 27 aug 2013 08:12

Heb je een membraan cilinder of een zuigergestuurde?
Als je membraan cilinder heb, dan kan je kijken al je al een bromzuiger erin heb zitten.
zoniet. eentje halen en monteren. scheelt ook nog in prestaties.
Ik heb een a5 cilinder, en naar mij weten zit er een bromzuiger in, met van die ovalen gaten aan de zijkant, in de wand.
Of het een membraan of zuigergestuurde is weet ik niet. Ik "kreeg hem met een membraam"

Op de foto kan je zien welk luchtfilter ik er nu op heb. Ik wil graag een andere maar het frame zit in de weg.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 aug 2013 10:38

Dat is geen originele filterbox volgens mij.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 27 aug 2013 11:17

die zit normaal in het frame

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 27 aug 2013 11:53

Zit deze filter in het frame? Hoe zit de carburateur dan bevestigd?
De vorige eigenaren hebben er een zooitje van gemaakt

Belangrijker is: hoe kan er een beter filter op? Ik wil er iets moois van maken.
.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 aug 2013 12:45

Dit is een ruisdemper, geen luchtfilter, en deze zit standaard tussen je framedelen boven het motorblok. Deze wordt gebruikt bij modellen met de carburateur onder het frame, zowel membraan als zuigergestuurde cilinders (oude "eitjes").

Jouw frame is in principe niet geschikt voor een carburateur aan de zijkant. Je mist het gat waar het originele luchtfilter doorheen gaat het frame in en de steunen voor de zijkappen staan lager dan die voor kunststof versies.

Past dit zoals het nu zit wel onder de metalen kappen? Overigens hoort er tussen carburateur en verloop een gaasfilter te zitten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Sponsten
Tomosforummer
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2013 20:14
  • Citeer

Berichtdoor Sponsten » 27 aug 2013 18:35

De ruisdemer (dus) hangt er los bij. Ik heb hem even vast gehad met tie-rips. Er zat wel een metalen gaasje tussen de carburateur maar die heb ik weggehaald. Ik ben bij een soort van brommer-boer geweest en die vertelde me dat die demper er af moet en daar voor in de plaats een metalen filter met een plastic kapje met een beugel er voor in de plaats zou moeten komen.?? Ik weet niet of dat past.

Heeft iemand anders een idee??

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 27 aug 2013 18:57

Dat wat die brommerboer zegt past, dat heb ik ook. Maakt alleen wat meer geluid.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
52 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beun_piraat1 en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.