Pagina 1 van 1
Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 28 aug 2013 16:29
door Brundlefly
Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Geen
Wat is het probleem? Geen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Geen
Ik wil graag de trekkracht van mijn Tomos A35 aanpassen zonder al teveel moeite. Dat ik een klein onderdeel moet vervangen of dat ik een klein onderdeel moet verwijderen. Hij rijdt momenteel 33 km per uur, dus hij is al opgevoerd. Voor zover ik weet, is enkel de uitlaat vervangen en de achterste tandwiel.
Alle suggesties zijn welkom.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 28 aug 2013 17:41
door shadowranger
Wat voor type is het (standaard snor of brom)? Wat is de rest van de setup (tandwielverhouding nu, carburateur, filter etc.). Wat voor ontsteking zit erop en hoe staat deze afgesteld. Zijn de begrenzers verwijderd (voor zover van toepassing)?
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 28 aug 2013 18:59
door Brundlefly
Wat voor type is het (standaard snor of brom)? Wat is de rest van de setup (tandwielverhouding nu, carburateur, filter etc.). Wat voor ontsteking zit erop en hoe staat deze afgesteld. Zijn de begrenzers verwijderd (voor zover van toepassing)?
Het enige wat ik nu weet is dat het een snorfiets is, maar hoe controleer ik dit allemaal? Tandwielverhouding, carburateur, filter type ontsteking en de afstelling hiervan. En de begrenzers zitten er nog op.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 28 aug 2013 22:12
door shadowranger
Als er nooit wat aan is gebeurd, en je eerste eigenaar bent mag je er idd vanuit gaan dat alles standaard snor is:
- Tandwielverhouding voor/ achter = 26/31 tand. Als je een ander tandwiel (kleiner) achter doet gaat de snelheid omhoog, maar lever je trekkracht in.
- Carburateur Dellortho 14/9 met sproeier 50 oid. Door een grotere carburateur te monteren (bromversie 14/12 spr. 54, of 15/15+ spr. ??) compenseer je enigszins het verlies aan trekkracht
- Begrenzers in spruitstuk en luchtfilter, deze zijn eruit te halen voor een betere "flow" van het lucht/ brandstofmengsel. De bromversies hebben iig GEEN begrenzingen.
- Gezien bouwjaar schat ik electronische ontsteking (kun je zien aan zwarte cdi unit achter linker motorkap), die kun je verstellen door de markering tussen de streepjes te verplaatsen (onderste = snor) voor een betere gasreactie en kracht
- Cilinderkop heeft bij snorversies een hap uit de compressiekamer. Door montage van een bromkop of HD kop krijg je meer compressie waardoor je trekkrachtverlies compenseert.
- Cilinder = 50cc. Montage van een grotere cilinder geeft meer volume van het te ontbranden mengsel, dus meer kracht.
- Nu zit er waarschijnlijk nog de standaard uitlaat onder met krul onder het blok. Deze is te vervangen door een standaard snel versie (wel de looks, maar zonder krul) of echte opvoeruitlaat. Diverse modellen zijn mogelijk.
Dit zijn beknopt de mogelijkheden, en van alles is informatie en how-to te vinden op het forum en in onze wiki sectie. Aan jou de keuze wat je te besteden hebt om eea te realiseren.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 05 sep 2013 13:44
door Turbo
Een uitlaat monteren zonder s bocht scheeld al veel.
Als je nog een hd cilinderkop erop zet icm een power luchtfilter en een iets grotere sproeier loopt hij gemakkelijk 45 - 50 km per uur.
Zonder van allerlei begrenzingen weg te halen , is dit te halen.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 05 sep 2013 14:02
door homoetje
Een uitlaat monteren zonder s bocht scheeld al veel.
Als je nog een hd cilinderkop erop zet icm een power luchtfilter en een iets grotere sproeier loopt hij gemakkelijk 45 - 50 km per uur.
Zonder van allerlei begrenzingen weg te halen , is dit te halen.
Powerfilter is echt niet nodig op een setup zoals die.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 05 sep 2013 14:16
door Turbo
Hij trekt er wel harder door.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 05 sep 2013 14:35
door buitertje
op een std setup ga je er niet heel veel van vernemen en gaat je verbruik omhoog en meer lawaai
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 05 sep 2013 14:59
door homoetje
Hij trekt er wel harder door.
Op zo`n setup is dat te verwaarlozen.
Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 06 sep 2013 15:23
door Turbo
Ben ik niet mee eens.
Voordat ik een power filter erop had zitten trok hij gewoon normaal tot de 20 km/u en dan ging hij langzaam naar zijn top.
Nu met power filter blijft hij trekken tot aan zijn top en ook wat harder , en het gas geven is ook vele malen directer geworden , dus als ik gas geef gaat hij er als een speer vandoor.
Wel heb je meer lawaai dat dan weer wel , en verbruik ??? nooit op gelet eigenlijk

Re: Trekkracht Tomos aanpassen
Geplaatst: 06 sep 2013 15:50
door homoetje
Ben ik niet mee eens.
Voordat ik een power filter erop had zitten trok hij gewoon normaal tot de 20 km/u en dan ging hij langzaam naar zijn top.
Nu met power filter blijft hij trekken tot aan zijn top en ook wat harder , en het gas geven is ook vele malen directer geworden , dus als ik gas geef gaat hij er als een speer vandoor.
Wel heb je meer lawaai dat dan weer wel , en verbruik ??? nooit op gelet eigenlijk

Moet je beter leren afstellen, is gewoon puur omdat hij slecht afgesteld was met je standaard filter.
Powerfilter is echt nutteloos op een 50cc met brom uitlaat of standaard snel met 9 of 12mm carburateur. Beter kan je dan gewoon je luchtfilter ontgrenzen.