Pagina 1 van 1

waarom maar 65

Geplaatst: 26 dec 2013 17:33
door crosstos
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? paar dagen
Wat is het probleem? ik heb een aardige dikke setup maar hij wil niet harder als 65 gaan
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja

beste forummers,

ik heb een tomos a35 met de volgende setup:
- A52 blok
- 70cc Parmakit cilinder
- 70cc puch hd kop
- 15/15 dellorto carburateur
- 15 mm spruitstuk
- schuimfilter
- techno estoril uitlaat
- twv 26 - 24
- 1e versnelling met gele malossi trekveren :P

Nou is het probleem dat ik met deze setup niet boven de 65 kom.
Dat zou tog wel harder moeten kunnen.
Heeft iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen?
Want ik zie op dit forum toch wel mensen die met vergelijkbare setups een stuk harder rijden.
Heb trouwens de snelheid gemeten met een fiets kilometerteller en die getest met tomtom, dus zijn egte snelheden. :P

Gr tom. :)

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 26 dec 2013 17:53
door homoetje
Je kan achtertandwiel 22 nemen en kijken hoeveel je er nog uit kan persen. Je kan ook nog een homoet er op zetten, die is hoogtoeriger en gaat harder. Anders de cilinder gaan bewerken.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 26 dec 2013 18:05
door crosstos
okee maar het is meer een tos voor de cross en het gaat me er meer om dat hij hard trekt.
hiervoor heb ik ook atw 31.
maar ik vond het raar want de parmakit is gloedje nieuw en is tog egt wel een goede cilinder volgensmij.
want ik zie hier sommige mensen die rijden 80 met een airsal. of 65 met 50cc.
ik heb wel een ontsteking met puntjes ik weet niet of het daar aan kan liggen?
weet je verder toevallig of een 19/21 mm carb met passend spruitstuk verschil zal maken kwa trekkracht en snelheid?

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 26 dec 2013 18:59
door homoetje
Ja maar dat die mensen 80 rijden wil niet zeggen dat ze de klinkers uit de straat trekken hé. Mijn 50cc gietijzer ging ook rond de 70 met een homoet en atw 22 maar die kwam amper weg.

Maar wat voor cross? Want als het gewoon een klein baantje is hoef je niet eens zo hard en heb je meer aan veel koppel.

Een grotere carburateur zorgt voor meer koppel op hogere toeren. Kleinere carbs geven onderin meer koppel, dus ik denk dat je zat hebt aan die 15mm.

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 26 dec 2013 20:07
door crosstos
okee bedankt
Het is gewoon om thuis in het land te crossen en 1x per jaar met de kermis.
maar daarvoor heb ik inderdaad voornamelijk trekkracht nodig.
daarvoor heb ik atw 31 en dan loopt hij 53.
maar nu heb ik alleen mijn eerste versnelling met trekveren maar zal het helpen als ik op mijn 2e versnelling ook trekveren maak.
met atw 31 trek ik bijna autowheelies.
en helpt een grotere carb met optrekken, dat hij dus beter gaat trekken daardoor.

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 30 dec 2013 19:02
door Borcheld11
Valse lucht, afstelling niet helemaal perfect, wielllagers draaien niet meer soepel, zuigerveren versleten, uitlaat(poorten) verstopt, rem loopt aan. bandenspanning. trouwens volgens mij zorgt terugloper ook voor lagere top vergeleken met Biturbo, fuego boss enz, dat is met ervaring, squish nog teveel (te dikke voetpakking en koppakking enzo) trouwens kan er geen kleinere kop op? standaard brom ofzo? welk type ontsteking heb je? en heb je carterspoelpoorten gelijk gemaakt op de spoelpoorten van de parmakit? trouwens hoe kom je aan die cilinder? zijn/waren moeilijk te krijgen toen kameraad van mij die had gekocht. na vele webshops die hem toch niet op voorraad hadden maar er wel mee adverteren in de webshop o|O

Kan dus aan heel veel dingen liggen, ook alle kleine beetjes helpen he :wink:

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 04 jan 2014 22:32
door crosstos
Zover ik weet geen valse lucht, afstelling stond de laatste keer goed zal morgen ff kijken of dat nog steeds zo is. wiellagers zouden vervangen kunnen worden is al aantal jaar niks aan gedaan maar het is maar een crossbrommertje voor thuis dusja. cilinder is compleet met zuiger en veren gloed nieuw. uitlaatpoort is nog goed alleen vind ik hem redelijk klein zeker vergeleken met de uitlaat van de Parmakit, weet iemand toevallig een goeie uitlaat daarvoor? bandenspanning is goed, een lage top maakt me niet zoveel uit was alleen om ff te kijken hoe hard die nou liep maar moet dus vooral een uitlaat hebben die als een beest trekt. squish heb ik niet naar gekeken maar de kop zag er wel heel erg afgevlakt uit. heb een puntjes ontsteking, en heb verder nog niks gedaan aan de spoelpoorten, zal dit mij extra trekkracht opleveren? heb de cilinder voor €150 euro gekocht op www.schaafbromfietsen.nl, is een goede shop had het binnen 1 dagen in huis :). zal een 19/21 mm carb. met spruitstuk voordelen geven kwa trekkracht bij deze setup??

alvast bedankt en de groete

Re: waarom maar 65

Geplaatst: 05 jan 2014 11:30
door Joren
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de orginele ontstekingen begrenst zijn op een bepaald toerental.. Ik vermoed een weerstandje in de CDI ofzo, die steeds meer weerstand geeft naarmate het toerental hoger word.
Je ziet namelijk dat mensen met een HPI ontsteking een stuk harder gaan..
Ik haalde vroeger ook max +-65 met een 65cc setup, trok keihard door en bij 60 was ineens de fut eruit.