Vliegwiel blijft steken+ dolgedraaide moer op koppeling
Geplaatst: 28 apr 2014 15:39
Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van de krukaskeerring
Wat is het probleem? Het koppelingshuis kan alleen linksom draaien. Hierdoor draait het achterwiel achteruit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? De krukaskeerring en zuigerveren.
Een paar dagen geleden kwam ik erachter dat de krukaskeerring aan de koppelingskant er uit was gevlogen. Nadat ik die heb vervangen en alles weer terug heb gezet heb ik ook de zuigerveren vervangen. Echter kan ik het vliegwiel niet laten ronddraaien. Elke keer als de zuiger in zijn laagste stand komt hoor je een ijzerig ''bonk" geluid en draait hij niet verder. Waarschijnlijk is het probleem verholpen als ik even het koppelingsgedeelte en cilindergedeelte uit elkaar haal en weer in elkaar zet.
Maaar nu komt het grote probleem. Blijkbaar is de moer op de krukas die de koppeling bij elkaar houd dolgedraaid en krijg ik hem er niet van af. Ik heb zelf geen idee hoe ik dit kan oplossen want. Het enige dat ik kon bedenken is met een slijptol de krukas door te slijpen achter het koppelinghuis (Wel moet ik dan uiteindelijk ook de cilinderkop er af halen om de krukas te vervangen. Maar daar zijn de moeren ook van dolgedraaid
). Heeft iemand misschien een betere en goedkopere oplossing, of weet iemand gelijk al waar het probleem door komt?
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van de krukaskeerring
Wat is het probleem? Het koppelingshuis kan alleen linksom draaien. Hierdoor draait het achterwiel achteruit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? De krukaskeerring en zuigerveren.
Een paar dagen geleden kwam ik erachter dat de krukaskeerring aan de koppelingskant er uit was gevlogen. Nadat ik die heb vervangen en alles weer terug heb gezet heb ik ook de zuigerveren vervangen. Echter kan ik het vliegwiel niet laten ronddraaien. Elke keer als de zuiger in zijn laagste stand komt hoor je een ijzerig ''bonk" geluid en draait hij niet verder. Waarschijnlijk is het probleem verholpen als ik even het koppelingsgedeelte en cilindergedeelte uit elkaar haal en weer in elkaar zet.
Maaar nu komt het grote probleem. Blijkbaar is de moer op de krukas die de koppeling bij elkaar houd dolgedraaid en krijg ik hem er niet van af. Ik heb zelf geen idee hoe ik dit kan oplossen want. Het enige dat ik kon bedenken is met een slijptol de krukas door te slijpen achter het koppelinghuis (Wel moet ik dan uiteindelijk ook de cilinderkop er af halen om de krukas te vervangen. Maar daar zijn de moeren ook van dolgedraaid
