Pagina 1 van 1

Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 23 jun 2014 11:28
door rikkert
Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? 1995?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aanschaf
Wat is het probleem? De brommer trekt traag op, topsnelheid is 27km/u.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Blokolie vervangen :p

Beste allemaal,

Ik ben sindskort in het bezit van bovengenoemde brommert. Nou wil ik de brommer graag wat harder laten lopen (30-35 km/u is voldoende) en iets harder laten trekken (momenteel kom ik amper de brug op).

Ik heb hier en daar wat gelezen over het opvoeren van de S25 (en de beperkingen van het opvoeren van de S25).

Naar de mogelijkheden gekeken wou ik het volgende proberen:

- Andere uitlaat eronder (Tecno Estoril, zie hier http://www.speed-parts.nl/uitlaat-techn ... inium.html).

- De elektrische ontsteking afstellen (volgens deze How-to: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ele ... _afstellen).

- HD-kop erop zetten (deze: http://www.speed-parts.nl/catalog/produ ... axi-50-cc/).

Nou heb ik de volgende vragen:
Past de uitlaat (in de link) onder mijn blok? Wat moet ik nog meer doen behalve de uitlaat vervangen (sproeier 2 maten omhoog heb ik gelezen, anders nog iets?)

De elektrische ontsteking afstellen lukt wel, moet ik daarbij nog ergens op letten (andere afstelling)?

Past de HD-kop in de link zomaar op mijn blok? Moet ik dan nog iets anders afstellen/vervangen (wederom iets met de sproeiers wellicht?)

Het is dan de bedoeling dat ik de brommer weer iets lichter vertand om hem wat extra trekkracht te geven en de top omlaag te brengen (omdat ik verwacht dat met deze aanpassingen de brommer sneller gaat dan 35 km/u).

Alvast bedankt!

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 12:03
door pinty
Een s25 is best wel op te voeren, dat heb ik ook gedaan. Maar verwacht er geen snelheids-monster van.
Maar het belangrijkste eerst: Welke cilinder zit eronder? Een moderne membraam of een eicilinder?

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 12:20
door rikkert
Bedankt voor je antwoord, het gaat hier om een ei-cilinder. Ik heb gelezen dat dit een hoop beperkingen met zich mee brengt.

Wat voor stappen suggereer je?

edit: snelheidsmonster hoeft niet, ik wil het liefst gewoon een brommer die 30-35 km/u gaat en wat meer trekkracht (dus zeg opvoeren tot 40-45 en vervolgens met de TWV terug naar 30-35 met meer trekkracht).

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 14:00
door dingiedong
Ik haalde 35 met een S25 met ei cilindertje en een snel uitlaatje..(was toen een jamarcol fuego nu een tecno boss)

beetje zitten spelen met het onstekingstijdstip..

later heb ik een zuiger cilinder kop en carburateur van een A3 en op gezet en achtertandwiel 22 gemonteerd....45/50 was geen probleem ;)

controleer je zuigerveren..is je uitlaatpoort open en staat je ontsteking op tijd?

stel maar eens af op 1.8 a 2mm voor bdp...je trekkracht verbetert aanzienlijk.

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 14:42
door rikkert
Ik ga deze vrijdag aan de haal met m'n ontsteking. Wordt nog een lastig verhaal denk ik gezien ik niet veel gewend ben om te sleutelen.

Ook ben ik erachter gekomen dat het langzaam optrekken waarschijnlijk komt door me koppelingsveer (die is waarschijnlijk uitgerekt), dat ga ik vrijdag ook inkorten en controleren op valse lucht (omdat de brommer op stationair niet gelijkmatig loopt).

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 18:35
door dingiedong
als je koppeling veel te vroeg aangrijpt kan dat zeker...dat blok is zo 20 jaar oud...

Ik heb de mijne in 1993 nieuw gekocht...

controleer ook je atf peil! als die te laag is grijpt de koppeling ook te vroeg aan

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 24 jun 2014 21:47
door rikkert
ATF is gewoon je carter olie toch? Die heb ik meteen ververst na het overnemen van de Tomos dus dat zit wel goed. Ik laat het vrijdag weten hoe het gegaan is. :D

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 25 jun 2014 10:59
door pinty
Ik heb helemaal niet zoveel veranderd aan mijn s25, en hij loopt met gemak 37.

Mijn setup:
Tandwiel voor: 26
tandwiel achter: 33
14/12 carburateur
afgevlakte kop (origineel eicilinder)
brommercilinder
standaard snel uitlaat (niet teveel herrie en valt minder op)
luchtfilter ontgrenst, spruitstuk niet!
koppelingsveer 2,5cm ingekort
ontsteking op bromstand.

Met deze afstelling trekt hij lekker, maar het zou nog sneller kunnen.

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 25 jun 2014 11:08
door rikkert
Ik heb helemaal niet zoveel veranderd aan mijn s25, en hij loopt met gemak 37.

Mijn setup:
Tandwiel voor: 26
tandwiel achter: 33
Mijn TWV weet ik zo niet, ga er vrijdag mee werken, zal er naar kijken

14/12 carburateur
Is dit de standaard maat?

afgevlakte kop (origineel eicilinder)
Kop afvlakken begin ik niet aan, koop liever een HD-kop dan.

brommercilinder
Ik ga dan voor een Airsal 50CC, past beter bij de HD-kop, meteen goed knallen:)

standaard snel uitlaat (niet teveel herrie en valt minder op)
Met die Airsal en HD-kop kan de standaard uitlaat er wel onder blijven toch?

luchtfilter ontgrenst, spruitstuk niet!
Zal ik ook is naar kijken. Nadeel is dat k me blok dan moet laten zakken, en de ketting zit in de weg voor 1 van de bevestigingsbouten ;(

koppelingsveer 2,5cm ingekort
Koppelingsveer ga ik sowieso inkorten omdat die duidelijk uitgerekt is (wiel draait al bij stationair als ie op het standaard staat en hij grijpt meteen aan bij alles wat ik doe) hoeveel CM raad je aan om mee te beginnen?

ontsteking op bromstand.
Ik neem aan dat je ook een contactpunten ontsteking hebt? En als ik het goed begrijp is dat nog een behoorlijk karwei (maar wou er wel aan beginnen vrijdag ook).

Met deze afstelling trekt hij lekker, maar het zou nog sneller kunnen.
Zoals je aangeeft: kan sneller, bij mij Moet het wel een stuk sneller (kom de viaducten amper over) vandaar dat ik meteen en andere cilinder wil. Dan regel ik meteen een schuin spruitstuk en alles, bewerk ik de zijkap zodat het past en ben ik van het hele gezeur af, behalve dat ik nog een 1-speed heb waardoor het optrekken nog altijd trager zal zijn dan een 2-speed.

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 25 jun 2014 22:40
door biersmurf
37 met atw 33?
Dat lijkt me sterk, ik red de 37 amper met mijn setup.
Ik heb helemaal niet zoveel veranderd aan mijn s25, en hij loopt met gemak 37.

Mijn setup:
Tandwiel voor: 26
tandwiel achter: 33
14/12 carburateur
afgevlakte kop (origineel eicilinder)
brommercilinder
standaard snel uitlaat (niet teveel herrie en valt minder op)
luchtfilter ontgrenst, spruitstuk niet!
koppelingsveer 2,5cm ingekort
ontsteking op bromstand.

Met deze afstelling trekt hij lekker, maar het zou nog sneller kunnen.

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 25 jun 2014 23:13
door pinty
Toch echt wel....gemeten met een.....




.radarcontrole

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 26 jun 2014 15:55
door biersmurf
Mytracks van google gaf aan dat mijn tomos 40 liep, klopt geen ruk van

Re: Tomos S25 opvoeren

Geplaatst: 27 jun 2014 16:51
door pinty
Ik heb helemaal niet zoveel veranderd aan mijn s25, en hij loopt met gemak 37.

Mijn setup:
Tandwiel voor: 26
tandwiel achter: 33
Mijn TWV weet ik zo niet, ga er vrijdag mee werken, zal er naar kijken

14/12 carburateur
Is dit de standaard maat?
nee, standaard is 12/9 (dacht ik..)

afgevlakte kop (origineel eicilinder)
Kop afvlakken begin ik niet aan, koop liever een HD-kop dan.
afvlakken was makkelijker dan gedacht. en ik vind de ei-kop gewoon geinig staan

brommercilinder
Ik ga dan voor een Airsal 50CC, past beter bij de HD-kop, meteen goed knallen:)
ei-cilinder is de originele look. je wil niet weten, hoeveel mensen dat opvalt.

standaard snel uitlaat (niet teveel herrie en valt minder op)
Met die Airsal en HD-kop kan de standaard uitlaat er wel onder blijven toch?
volgens mij wel.

luchtfilter ontgrenst, spruitstuk niet!
Zal ik ook is naar kijken. Nadeel is dat k me blok dan moet laten zakken, en de ketting zit in de weg voor 1 van de bevestigingsbouten ;(
klopt ook. Dat is een groot nadeel van de s25.

koppelingsveer 2,5cm ingekort
Koppelingsveer ga ik sowieso inkorten omdat die duidelijk uitgerekt is (wiel draait al bij stationair als ie op het standaard staat en hij grijpt meteen aan bij alles wat ik doe) hoeveel CM raad je aan om mee te beginnen?

ontsteking op bromstand.
Ik neem aan dat je ook een contactpunten ontsteking hebt? En als ik het goed begrijp is dat nog een behoorlijk karwei (maar wou er wel aan beginnen vrijdag ook).
Vond ik ook wel meevallen. linker carterdeksel eraf, vliegwiel eraf, drie schroeven losdraaien en dan het vliegwiel er weer op zetten. Let wel op het spietje, dat deze goed zit.
Nu kan je gaan afstellen en door 1 van de gaten in het vliegwiel de grondplaat weer vast zetten

Met deze afstelling trekt hij lekker, maar het zou nog sneller kunnen.
Zoals je aangeeft: kan sneller, bij mij Moet het wel een stuk sneller (kom de viaducten amper over) vandaar dat ik meteen en andere cilinder wil. Dan regel ik meteen een schuin spruitstuk en alles, bewerk ik de zijkap zodat het past en ben ik van het hele gezeur af, behalve dat ik nog een 1-speed heb waardoor het optrekken nog altijd trager zal zijn dan een 2-speed.
viaducten heb ik geen problemen meer mee. ik weet natuurlijk niet hoe snel een 2 speed normaal is, maar ik rij gewoon mee met een 2 speed.