Pagina 1 van 1

Puinhoop in de carter

Geplaatst: 25 jun 2014 21:38
door pepvk0
Welke Tomos model heb je? A35 Taxxity
Wat is het bouwjaar? 2005 (?)
Sinds wanneer speelt dit probleem? Heb 'm net een paar weken, geen idee dus
Wat is het probleem? Carter lekte ATF, dus ik dacht er een nieuwe pakking tussen te doen. Binnenkant bleek niet meer helemaal intact. Koppeling heeft flink het deksel lopen uitslijpen. Bodem vol ijzervijlsel. Zie foto's.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe vonken, nieuwe kabels, Techno CC uitlaat

Welke Tomos model heb je? A35 Taxxity
Wat is het bouwjaar? 2005 (?)
Sinds wanneer speelt dit probleem? Heb 'm net een paar weken, geen idee dus
Wat is het probleem? Carter lekte ATF, dus ik dacht er een nieuwe pakking tussen te doen. Binnenkant bleek niet meer helemaal intact. Koppeling heeft flink het deksel lopen uitslijpen. Bodem vol ijzervijlsel. Zie foto's.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe vonken, nieuwe kabels, Techno CC uitlaat

Afbeelding
Afbeelding

mijn vragen:
- Is het voldoende om rechter wiel (koppeling neem ik aan?) en de carterdeksel te vervangen?
- Hoe krijg ik de koppeling los? (Net al een GripWrench gesloopt, misschien had eerst ontvetten slimmer geweest dan harder knijpen)

bvd, Pepvk0

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 25 jun 2014 21:39
door pepvk0
kennelijk werkten die plaatjes niet

http://bayimg.com/jaoIlAafO
http://bayimg.com/jAOIjAaFO

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 25 jun 2014 21:40
door pepvk0
O ja, die ringen en dat veertje in het deksel vielen op de grond bij het er af halen, zal ook niet zo horen neem ik aan.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 26 jun 2014 16:37
door shadowranger
Is idd niet goed. Afgaande op wat ik zie bij de koppelingsegmenten is een asje (tonnetje wat eruit ziet als een miniatuurversie van een haltergewicht) eruit gelopen wat ook zo zijn weerslag heeft gehad in de binnenkant van het deksel (aluminium verstevigingen weggevreten). In ieder geval moet dit vervangen worden en de oorzaak achterhalen waarom dat tonnetje eruit gelopen is, want dat kan normaal gesproken niet gebeuren als de segmenten goed aansluiten op het dunne deel ervan. Je bent zowiezo toe aan nieuwe segmenten (kurk weg), dus je hebt wat bestellingen te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Vwb het veertje, dit ziet eruit als een kapot vraagtekenveertje, deze ziet er normaal heel anders uit. Of dat het gevolg is van het tonnetje uit je segmenten is mij niet duidelijk.

Vwb de ringen, die horen op de assen van de kickstart en middenas met vertanding. Die plakken ng wel eens aan het deksel vast, dus is het zaak dit in de gaten te houden wanneer je eea loshaalt.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 26 jun 2014 17:26
door pepvk0
hoi Shadowranger,

Bedankt voor je reactie.

Dat die deksel vernieuwd moet worden leek me vrij duidelijk (zit rechtsonder ook een deuk/gaatje in vlak onder die moer, kwam ik later achter, moeilijk te zien op foto) maar die zijn nieuw bij de tomoshop 66 euro. De koppelingsdelen in 3-en kwamen ook rond de 50 uit meen ik. Dus ik ben marktplaats opgedoken en heb inmiddels deze twee gereserveerd:

http://bayimg.com/NAolMAAFo
Lelijk maar nog goed toch? 7,50eu

http://bayimg.com/NAolPAaFO
Kurk ziet er nog okee uit (viel mij ook al op dat er weinig meer van over was), volgens mij verder in goede staat. Niet nieuw maar dat is de rest van de brommer ook niet. En wel het hele geval, zodat ik niet bang hoef te zijn dat alleen de buitenste vervangen het niet oplost. 20eu plus verz.

Dan ben ik nu dus euro of 35 kwijt aan de spullen, ongeveer een kwart van wat ik nieuw kwijt zou zijn. En ik kan nu de hele koppeling vervangen.

VWB dat (vraagteken)veertje: waar zou dat moeten zitten?

En om de koppeling eraf te halen, is dan een zuigerstop handiger of een oliefiltertang? (Heb gelijk een nieuwe stevige (ijzer met leer) besteld nadat ik die plastieke GripWrench van gister doormidden trok)

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 26 jun 2014 22:27
door biersmurf
Hier zit het vraagtekenveertje

Afbeelding
Afbeelding

En zo komt hij erop

Afbeelding

Ik heb geen zuigerstop gebruikt. Ik had gewoon een schroevendraaier door de ring van de drijfstang gedaan, waar de lager van de zuiger doorheen gaat. Zo klemde hij tegen de buitenkant van die stokjes aan waar je cilinder overheen gaat.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 27 jun 2014 08:08
door shadowranger
Als je de cilinder er nog op hebt kun je het beste een zuigerstop gebruiken, kosten dacht ik rond de 7-8 euro. Zo'n oliefilterklem vind ik persoonlijk niks, en je kan er zowiezo de koppeling niet mee tegenhouden.

Denk je er wel aan om de pasvlakken van de carterdeksel en carter goed schoon te maken van pakkingresten e.d.? Anders lekt ie straks weer olie en de inbusbouten kruislings en met gelijke kracht (aluminium!!) vastzetten.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 28 jun 2014 21:37
door pepvk0
De cilinder zit er inderdaad nog op en een vriend van me had een zuigerstop te leen, scheelde weer paar euro. Die ik vervolgens ruimschoots kon investeren in zo'n tang om die k&^^%ringetjes met gaatjes erin los te maken.
Heb nu alles eraf liggen, dwz koppeling, contra-as en kickstartkrans. Heb zover als mogelijk de boel ijzervijlselvrij gemaakt en opgeschoond met euro95. Ziet er alweer een stuk beter uit daarbinnen. Pakkingresten ook verwijderd.
De koppeling komt met postnl, vrijdag verstuurd dus zal wel dinsdag worden.
Zoals te zien op foto: http://bayimg.com/mAOhiaafP was er inderdaad geen vraagtekenveertje meer. Lokale bromboeren (Alkmaar) hebben ze geen van allen op de plank. Amateurs. Hoop is nu gevestigd op 20km verderop, maar die ging al om 16u dicht vandaag kwam ik achter.
"Haltertje" bleek ook nog in de carter rond te hangen.

- Het leek mij het handigst om de tandwielen &c eerst in te smeren met ATF voor ik ze er weer opzet (heb liter gehaald bij autozaak, dexron2) zodat ze alvast beetje gesmeerd zijn, nu erg droog door benzine. Is dat handig?

Kan eigenlijk alleen maar wachten op de postbode nu, en ondertussen een vraagtekenveertje zien te scoren. Kom vast wel weer met nieuwe vragen als ik de boel er weer op wil schroeven.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 28 jun 2014 22:04
door shadowranger
Misschien een beetje in de openingen doen waar assen e.d. doorheengaan (1e versnellingstandwiel, busje koppelingshuis etc.) en de rollenkooi even in de ATF zetten aangezien daar wat moeilijker wat in komt. Verder is het niet nodig. Wel misschien een tip om de koppeling met kurk/ leer een nachtje in de ATF laten weken.

Waarom moest je die seegerringen losmaken? Dat was toch nergens voor nodig als je een complete nieuwe koppeling laat komen?

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 02 jul 2014 23:47
door pepvk0
Vandaag heb ik alles er weer op gezet. Lijkt erop dat ik het goed gedaan heb, want hij doet het weer. Bedankt voor de tips.

Wat me alleen opvalt is dat hij nu veel later overschakelt naar z'n 2. Voorheen ging ie met volgas bij ca 30 (op de teller) naar z'n 2, nu pas rond de 40 en tegen die tijd maakt ie naar mijn mening idioot veel toeren. Als ik een schakelbak zou hebben zou ik iig een stuk eerder opschakelen. Als ik even terug ga naar halfgas schakelt ie wel gelijk door, het lijkt wel een auto met kickdown. En hij klinkt als een auto in z'n achteruit, maar dat hoort geloof ik bij een tomos?

Ik ga 'm volgende week goed uittesten, want ik ga ermee op vakantie naar Berlijn, en dan nog iets verder naar Polen net over de Grens. ca 170 km per dag als we het schema volgen. We gaan met z'n zessen, de anderen ook op "goed ingereden" brommers (peugeot sv50, puch, zelfs een mobilette). Zijn er nog dingen waarvan ik kan verwachten dat ze de reis niet overleven? Zodat ik wat mee kan nemen voor het geval dat. Gereedschap zullen de anderen wel meenemen ga ik voor het gemak van uit. Nou maar hopen dat zij niet ook allemaal zo denken :P Neem zelf wel wat mee maar ik ga niet de halve schuur meezeulen, dan past mijn aerobed niet meer in de bagage. En heb reserve bougie, wat kabels, ATF en nog wat klein grut. Nog iets dat ik zeker moet meenemen?

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 03 jul 2014 22:53
door pepvk0
Vandaag weer km of 30 ermee gereden en hij schakelt nu nog later door. Dat wil zeggen, ik ga zelf maar van het gas af om op te schakelen omdat ik bang ben dat anders het blok in de soep loopt. Schakelt ook niet echt lekker terug naar z'n 1, moet echt onder de 15 km/u gaan wil die terugschakelen. Zal zo nog even proberen wat ATF af te tappen. Ik heb m gevuld op z'n standaard en dan leunt ie naar links, zal dus wel teveel in zitten. En had ergens gelezen dattie dan later doorschakelt. Zal m nu rechtop houden en de peilschroef eruit draaien.

Eeenmaal in z'n 2 gaat ie trouwens wel prima, de teller staat tussen de (to)M en de O(s) onderaan, bijna verticaal. Wat dat in het echt is weet ik nog niet, reed niet op top langs een paal en die zei 52. Denk iets van 58 max, die buurt. Hard zat voor mij.

Re: Puinhoop in de carter

Geplaatst: 03 jul 2014 23:22
door pepvk0
Kwam een ml of 100 uit. Schakelt weer prima! Misschien zelfs wel iets te vroeg...