Pagina 1 van 2

transmissie tikt

Geplaatst: 02 jul 2014 19:03
door j-head
Welke Tomos model heb je? Tomos a3
Wat is het bouwjaar? 1983
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds de motor draaid
Wat is het probleem? stationair loopt de tomos prima,
hij rijdt ookwel. maar maakt een tikkend geluid, en hoe langer er op gereden word hoe minder vermogen ( 4 rondjes en je staat bijna stil)
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? hij loopt pas net.

mijn tomos a3 opknap brommertje is niet lopende gekocht.
loopt pas net, maar heeft een erg slecht vermogen. na ongeveer 4 rondjes rijden begon ik te merken dat er vermogenverlies was. na een uurtje pauze, en weer 4 rondjes ( a 300m) had de brom steedds meer moeite met het behouden van snelheid,

het blok tikt zachtjes als je goed luistert.
maar alleen alsdeze in beweging is. stationair loopt deze zeer prima!

iemand een idee?

mvg
jakob

edit.

hij loopt ook niet meer stationair.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 04 jul 2014 21:00
door tomoskindje
Ik zou de carburateur goed schoonmaken en de sproeier veranderen (2-4 maten groter). Lijkt wel of die te weinig benzine/lucht krijgt en dat daarom het vermogen wegvalt. Kijk even de hele weg van benzine tank na of er geen blokkades in zitten (Benzine kraan, Benzine slang, Sproeier)

Zou je ook even de sproeiermaat en carburateurmaat willen geven?
Zit er ook een goede bougie in? (Het liefst een nieuwe)

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 05 jul 2014 10:16
door j-head
het getik komt volgendsmij dus echt uit de transmissie.
het blok loopt stationair namenlijk prima

ik heb en dellorto carb maar weet eigenlijk niet welke maat ( nieuwbinnen dit gebied) kan ik dit meten?
bougie vonkt ook gewoon goed.

ik heb de kant van de transmissie eens opengemaakt. maar heb eigenlijk niet echt een goed idee hoe dit er uit zou moeten zien. met de exploded views kom ik een eind. maar er nog niet helemaal.

zelf denk ik dat hij alleen de eerste versnelling pakt.en af en toe de tweede. want hij wil soms wel wat harder rijden (40-45km/h)
maar meestal niet (20km/h max)


jakob woltjer

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 05 jul 2014 13:10
door tomoskindje
Dan is je vraagtekenveertje kapot als die meestal niet over wilt schakelen. Daar zijn vast wel meer topics over. Ik zou even zoeken naar vraagtekenveertje en dan kijken of de symptomen hetzelfde zijn.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 07 jul 2014 23:50
door j-head
ik heb zojuist preventief n nieuw vraagtekenveertje besteld.
ik ben benieuwd waar het aan licht.
mijn brommertje die voorheen nog makkelijk 20 haalde. kan nu nog net zen eigen gewicht vooruit duwen, als deze uberhaupt start. als ik hem eenmaal fatsoenlijk lopende heb moet ik er maar eens kilometers mee gaan maken. want hij heeft hoogstwaarschijnlijk al behoorlijk lang stil gestaan.
maar hij trekt voor geen meter, ik kan er niet meer op vooruit komen als de motor driaad op vol vermogen.

ook als ik teveel gas geef ( 30-50% gas) valt deze spontaan uit. maar met een verderuitgedraaide stationairschroef loopt deze ook niet.

het gaat nu allemaal even mijn petje te boven, ik hoop dat jullie goeie tips hebben!

DEO test geeft geen veranderingen

j-head

edit.
iemand tips om uitgesleten imbusboutjs uit de carterkap te draaien ?
t lukt nietzo

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 08 jul 2014 09:35
door rikkert
edit.
iemand tips om uitgesleten imbusboutjs uit de carterkap te draaien ?
t lukt nietzo

Zet er een (net te grote) Torx bitje op, die er voorzichtig in slaan met een hamer en dan losdraaien (werkt bij mij altijd).

Vervang trouwens meteen al je inbusbouten (ik heb me laten vertellen dat je ze na 5 keer open draaien moet vervangen en het zijn de grootste kosten niet).

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 08 jul 2014 16:32
door j-head
het is inmiddels gelukt ( uitboren voorzichtig) zonder de carter te beschadigen.

ik ben nu dus aan de binnenkant vd carter aan het beunen, waarna ik enkele problemen vind:
er mist een tand van het grootste tandwiel op de middenas.
ik heb meteen een vervangend tandwiel geregeld maar ik ben er nog niet uit hoe ik de twee tandwielen van elkaar ga schijden om de grootste te kunnen vervangen. ( iemand die weet hoe het kleine tandwiel is beverstigd?)

na het verweideren van de circlips ( hoe heten die in t nederlands?) en de bout,
kom ik op t probleem dat het kleine tandiwel vastgeperst lijkt te zijn, ik krijg hem gewoon niet los.

ook heb ik een koppelsigment vervangen want het kurk van dit sigment was compleet verdwenen ?(!)


jakob woltjer

edit
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CMQMygCMAI

dit is de exploded view van de as die ik bedoel.
hoe krijg ik onderdeel nummer 2 weg? zodat ik tandwiel (11) kan verwijderen en bij t andere tandwiel kan komen ?

jakob

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 08 jul 2014 19:00
door shadowranger
Kleine tandwiel zit met de moer vast op de as dmv een spieverbinding. De moer is geborgd met een omgeslagen plaatje. Om de moer los te draaien moet je dus het plaatje wegbuigen. Vervolgens het kleine tandwiel wegnemen en dan kan de grote eraf. Voordat je het grote tandwiel verwijderd ook even het vraagtekenveertje en rollenkooi met rollen verwijderen door de seegerring (met die twee gaatjes veerring) te verwijderen met een speciale tang. Let erop met het monteren dat het gaatje waar de veer in komt van de kooi precies 90 graden links van het palletje op het rollenring(deel) staat. Kijk anders eerst goed hoe eea nu zit.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 09 jul 2014 14:15
door j-head
super dit is inmiddels gelukt !
nu nog eventjes wachten tot mijn nieuwe vraagtekenveertje binnen is en dan alles weer monteren.
iemand enige tips voor het vervangen van de keerringen?
nu ik daar toch bij kan kan ik het beter meteen goed doen.


jakob

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 09 jul 2014 15:02
door shadowranger
Oude eruit wippen met een smalle schroevendraaier, de nieuwe kun je er met de hand indrukken (recht houden!!) of met een plankje hout waarin een gat is gemaakt ter grootte van de krukas zodat deze gelijk komt te liggen met de rand van het carter.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 09 jul 2014 23:53
door j-head
het lijkt allemaal wat moeilijker te gaan dan gehoopt.

de lagers die achter de oude keeringen zaten hebben geen lagerhuis meer dus deze dienen vervangn te worden.
dus het hele blok uit ellkaar gedraaid.
en toen uitgevonden dat ook de zuiger aan vervanging toe is.
een nieuwe zuiger is onderweg, ik heb de oude lager er uitgetikt.
de nieuwe licht al in de diepvries.heeft iemand nog een (aantal) tip(s) met het plaatsen van de nieuwe lager?
want dit lijkt mij een lastig karwij.

en echt alles lijkt tegente vallen want ook de keeringen blijken de verkeerde maat te zijn,
maarja dat terzijde.

iemand ideen over t plaatsen van lagers?
het is een overgangspassing dus het zal in een keer goed moeten gaan.

j-head

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 10 jul 2014 01:25
door shadowranger
Plaatsen van lagers moet je altijd met de leesbare kant naar buiten plaatsen, zodat type zichtbaar is. Eventueel een tikje na geven om zeker te zijn dat het lager echt goed in de zitting zit (met een dop die je op de buitenring plaatst) en recht staat in de carterhelft. Vervang je ze allebei meteen, want dat lijkt met wel wenselijk. En vergeet niet de afstandshims (voor zover aanwezig) weer te plaatsen.

Verder kan het wat stroef lopen als je de carterhelften weer samenbout, eventueel een klein tikje op de kopse kant van de krukas om de spanning van het lager te halen en voelen of eea nog soepel loopt. Niets forceren!!. Denk ook aan de middenpakking en knip/ snij het verbindingsstukje bij de cilinderaansluiting pas weg als alles goed op zijn plaats zit.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 11 jul 2014 00:17
door j-head
kijk dat is nog eens duidelijk ik dank u hartelijk, ga na mijn welverdiende vakantie weer hard aan de slag.

wat is precies de "kopse kant van de krukas" ? de axiaal op de as toch?

ik ga zaterdag ochtend nog even aan de bak, om alles dicht te krijgen voor opstlag tijdens de vakantie.

heel erg bedankt shadowwranger,

jakob woltjer

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 11 jul 2014 00:19
door shadowranger
Ja, aan de zijkant tikken (met kunststof hamer of met blokje hout tussen krukas en stalen hamer).

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 26 jul 2014 15:59
door j-head
Is helemaal gelukt!
Ik heb meteen de keering vervangen en de pakkingen.

Ik krijg nu alleen mijn tandwielen niet meer helemaal terug,
De twee tandwielen die aan de middelste as zitten lijken niet in de lager te kunnen komen?
Zijn er nog tips en tricks voor het terugplaatsen van de twee assen(kickstartas & middelste as

Alvast bedankt
J-head

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 27 jul 2014 16:20
door shadowranger
Licht draaien aan de middenvertanding. Soms staan de vertanding van het grote tandwiel in het midden van het carter en de vertanding op de as niet in lijn, kwestie van draaien dus. Hetzlefde geldt straks ook als je het koppelingshuis weer gaat monteren.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 28 jul 2014 23:48
door j-head
ik ben echt even onhandig geweest.

ik heb de as op zijn plek gekregen maar heb de kickstart as er nog even afgelaten omdat ik de aandrijfas alleen wilde passen,
annyhow, mijn aandrijfas ( de middelste) zit ram vast in de lager en kan deze niet los krijgen, heeft iemand tips of tricks om deze weer lost te krijgen, ik ben er gelukkig inmiddels achter hoe die vast moet !

j-head

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 29 jul 2014 20:06
door shadowranger
Zit deze klem in het lager achterin het carter? Probeer of je de as door te draaien en liften uit de klem kan krijgen. Normaliter pak je hem er zo uit.

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 31 jul 2014 21:08
door j-head
Ik heb em er uiteindelijk uitgekregen.
Met grof geweld en heb hiermee de lager gesloopt
Na meten van de as bleek de as .03(!) mm dikker te zijn dan het lager gat. Ik heb de as in de boormachine gezet en het erafgeschuurt.
Ik heb een nieuw sloopblok gekregen van een vriend en deze hierin geplaatst(*)
Toen alles eenmaal weer in elkaar zat brak de kickstartveer, heb deze vervangen, maar nu pakt de kickstart nogsteeds niet lekker. Hij pakt hem niet meteen hij werkt wel maar pakt niet meteen, (pas na 1/2 of 1 rondje met de klok mee.)

* het nieuwe blok heeft geen bobine. En is een 4 spoels blok. Moet er nu een ander bobine op? Of kan ik de oude blijven gebruiken?


Bvd
J-head

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: transmissie tikt

Geplaatst: 01 aug 2014 17:14
door shadowranger
4-spoels electronisch heb je een cdi bij nodig, de oude punten bobine kan hier niet mee werken.