Pagina 1 van 1

wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 15 aug 2015 16:29
door 119309
hallo,
Ik heb een Tomos A35 :) , het is een snor versie maar ik heb er an een aantal dingen aan veranderd.
graag zou ik ongeveer 50km/u rijden maar dat lukt mij niet met deze setup:
ontsteking op brom stand
Standaard cil + snor zuiger
brom kop (wil ik nog afdraaien)
spruitstuk ontgrensd
carburateur dellorto 15/15 met sproeier 56
std luchtfilter (paar gaatjes in geboord)
voortandwiel 26 achtertandwiel 24

echter ga ik amper 40km/h :|

als ik in de snelheidstabel kijk zal ik +/- 60km/u moeten gaan.
dus mijn vraag is wat doe ik nu verkeerd? :?:

Groeten :koning:

Groeten

Re: wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 16 aug 2015 00:08
door mrsmile89
60 km/uur lijkt me royaal.
In principe heb je een normale brom set-up (spruitstuk was 9 mm en is 12 mm neem ik aan), de 15/15 carb heeft niet echt effect op je topsnelheid in verschil met een 14/12 carb,
Wat wel anders is is het achtertandwiel (dat is bij standaard brom 22 tands)

Gezien een brommer standaard 45 rijdt lijkt het me wel kloppen dat je 40 km rijd met een 24 tands atw. :)

Je kunt ook zowiezo even de kleur van je bougie na een kilometertje vol gas rijden controleren, zodat je weet dat de sproeier maat klopt (of niet).
Wel nog een belangrijk puntje, wat voor uitlaat heb je er onder liggen?

Re: wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 16 aug 2015 10:35
door shadowranger
Om mee te beginnen lijkt me de sproeier 56 te kleien voor een standaard 15/15 carburateur. Daarnaast zorg je door gaten in het luchtfilter te boren dat er nog meer lucht in komt en je mengsel dus nog meer verstoord wordt. Ik vraag me af wat de kleur is van je bougie electroden.

Met een bromkop, ontsteking op bromstand, sleuvenzuiger, ontgrenst spruitstuk maar verder standaard snor setup (twv 26-31, 14/9 carburateur en begrenst luchtfilter) kan ik al 45 kilometer per uur halen. Btw, de setup tabel is niet heilig maar een richtlijn. Dit heeft te maken met hoe de motor reageert op (kleine) wijzigingen. Dit kan per motor verschillen ook al doe je precies hetzelfde.

Re: wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 16 aug 2015 16:53
door 119309
Hallo,
tandwiel 22 heb ik nog liggen dus die kan ik er wel even onder zetten,
14/12 carburateur heb ik ook liggen maar dan gaat hij op top 4-tacten (met sproeier 56) dit is met de 15/15 carburateur over.
kleur vd bougie heb ik idd nog niet gecontroleert dit ga ik nog wel ff doen.
dat de setup tabel een richtlijn is snap ik idd, maar dat ik dan 20km/u afwijk lijkt mij een beetje veel.
de uitlaat is een proma GP (zo'n zwarte)
sproeier 64 heb ik ook nog liggen, maar dit lijkt mij een beetje aan de grote kant dus ga ik dinsdag naar de bromboer en haal ik 58 en 60 en zal daar is even mee gaan expirimenteren.
even voor de duidelijkheid ik heb dus GEEN sleuven/brom zuiger

Re: wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 16 aug 2015 22:16
door shadowranger
Dan lijkt me de 15 mm carburateur een beetje overkill en zul je er geen profijt van hebben. Daarbij zit er standaard een 64 sproeier in icm een gaasfilter. Jouw luchtfilter is dan ook een begrenzing, wellicht dat daarom de 56 lijkt te werken. Mijn tip is om de zuiger te vervangen door een met inlaatsleuven. Dan zul je al verschil merken.

De uitlaat waar je het over hebt is een type voor een hogere powerband. Zolang je die toerentallen niet haalt, zal je vulling in de cilinder ook niet goed zijn, met gevolg prestatieverlies. Zeker in combinatie met de dichte zuiger, en het achtertandwiel 22 is een vrij zware vertanding als je motor niet de prestatie kan leveren zoals je zou verwachten. Vergelijk het maar eens door met je fiets vanuit stilstand weg te rijden in het zwaarste verzet.

Re: wat doe ik verkeerd?

Geplaatst: 17 aug 2015 16:37
door 119309
Hallo,
als ik het goed snap zou sproeier 64 dus ongeveer goed moeten zijn (met gaas filter)?
ik kan die er wel even indraaien en het luchtfilter er afhalen en even kijken wat die dan doet.
ATW 22 heb ik er vandaag op gezet nu gaat hij ruimschoots 40
klopt het ook dat het verstandig is om meteen het spruitstuk op te boren naar 15MM?

groeten