Pagina 1 van 1

tapeindes

Geplaatst: 20 aug 2015 18:52
door flogsway
Welke Tomos model heb je? flexer
Wat is het bouwjaar? n.v.t
Sinds wanneer speelt dit probleem? n.v.t
Wat is het probleem? tapeinde krijg k er niet uit
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

wou vandaag me pakkingen vervangen dus wou me cilinderkop eraf halen nou heb ik drie van de vier tapeindes los maar de vierde is mijns inziens dol ik kan ratelen met een doppie 11 tot ik een ons weeg maar krijg hem er niet uit , iemand een tip of wordt dit weer zo´n kut karwei met een hoop gevloek en allerlei ander ellende

P.S ik ben niet in het bezit van een garage of schuur waar ik op me gemak wat kan doen moet alles voor de deur doen dus een simpele oplossing graag

Re: tapeindes

Geplaatst: 20 aug 2015 19:36
door John1950
Bedoel je dat de moer zelf dol is? Wanneer de kop al wat van de cilinder is proberen met iets dat niet beschadigd de kop omhoog proberen wippen en gelijktijdig de moer proberen los te draaien. Soms wil die dan wel pakken.

Re: tapeindes

Geplaatst: 20 aug 2015 20:00
door flogsway
nee de moer zit vast ik draai gewoon heel dat tapeinde mee dat door de cilinder naar het blok loopt , ben bang dat het schroefdraad in het blok ook naar de gallemiezen is

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 18:30
door flogsway
pfffffffff wat een gedoe nog steeds niet los die vervloekte kut tapeinde ben er mee gestopt had al de grootste hamer gezocht en dan kan k beter stoppen

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 19:58
door John1950
Enigste wat ik even snel kan bedenken is preicies in het midden van de tapeind een gat boren zodat de moer vrij komt. Maar dan hoop ik dat de tapeind niet mee gaat draaien. Wel zorgen dat er geen troep in de cilinder terecht komt. Als dat lukt kan je in ieder geval de kop en cilinder er af halen. En als het schroefdraad in het carter vernield is is de enigste mogenlijkheid nog om er een helicoil in te laten zetten.

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 20:04
door flogsway
tsja dat gaat weer werk worden voor de vakman , is kijken hoeveel euri er nog in het huishoudpotje zit pffffff wat een gekut voor zo´n stukkie ijzer

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 20:10
door shadowranger
Zoals aangegeven, een wig tussen cilinder en kop proberen te drukken en dan door de spanning die daardoor op het tapeinde komt te staan de moer en tapeinde verder draaien. Net zolang totdat het tapeinde eruit is en de kop loskomt. Tussentijds wel de wig verder ertussen drukken. Eventueel kun je dit ook met z'n 2-en doen (1 met de wig, de ander met de ratel). Is het tapeinde niet door de roest gaan "groeien en kan het tapeinde daardoor niet verder in de doorgang in cilinder (even uitgaande dat het om 1 van de onderste gaat) ?

Overigens geef je aan al een fikse hamer te hebben willen pakken. Geweld lost niets op en brengt meestal meer schade toe. Niet doen dus...

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 20:42
door flogsway
haha nee ik kan mezelf overigens als ik een moertje boven op die slechte tapeinde zet kan ik het wel weer gewoon vast draaien vind het jammer dat ik hem dan niet eruit kan krijgen had graag me pakkingen vervangen want trekt toch ergens valse lucht bij de kop of voetpakking als ik de uiteinde van mijn uitlaat dicht hou blijft ie gewoon lopen en bij de uitlaat trekt ie geen valse lucht , maar zal morgen is proberen wat jij zegt en mocht dat niet lukken so be it want tossie rijdt nog steeds naar behoren alleen knettert ie soms

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 21:36
door John1950
Als je de uitlaat dicht houd en hij slaat niet af kan dat toch duiden op een klein lekje van de uitlaat, vandaar ook dat knetteren. Nu maar hopen dat je die moer alsnog los krijgt .

Re: tapeindes

Geplaatst: 21 aug 2015 21:55
door flogsway
denk niet dat het aan de uitlaat ligt , die is net 3 maanden uit en die heb ik twee weken geleden nog helemaal ontkoold

Re: tapeindes

Geplaatst: 27 aug 2015 13:41
door flogsway
zo ze zijn er uit de tapeindes , heb Shadowranger zijn tip gebruikt met een wig tussen de cilinder en de kop was wel ff etteren maar ze zijn er uit en gelukkig is het draad in de carter nog intact , gelijk zuiger en zuigerveren bekeken zien er nog perfect uit dus dat scheelt weer , voetpakking was voor de helft verdwenen en koppakking is nog goed maar toch maar vernieuwen en de nieuwe tapeindes lekker insmeren met kopervet scheelt weer hoop gedoe voor de volgende keer , mensen bedankt voor de tips