Pagina 1 van 1

erg hete bougie

Geplaatst: 26 aug 2015 11:46
door krantenloper
hallo, mijn tomos reed altijd al slecht (4takten op top van maar ong 20 kmh :lol: )
en de bougie werd erg warm.

nou heb ik en n maat van me de ontsteking op brommerstand gezet (tomos a35 HDA 1990)
en het luchtfilter ontgrensd, dit bracht geen verandering in zowel de acceleratie of top, waarschijnlijk omdat de tomos zo stottert ( te grote sproeier?) maar de bougie was wel erg wit wat dan weer duid op een te kleine sproeier.

omdat de bougie zo wit bleek te zijn heb ik er maar wat grotere sproeiers opgehaald.

orgineel zat 50 er in en ik heb 58 , 56, en 52 geprobeerd,

58: tomos is erg vlot maar stottert als n malle op top bougie mooi koffiebruin
56: tomos nog steeds erg vlot maar stottert nog wel op top, ook hier een mooie koffiebruine bougie
52: (54 was er niet) tomos start moeilijk, valt uit en is ontiegelijk traag maar stottert niet. ( bougie lichtbruin)

nou denk ik dat ik een 54 moet halen maar bij alle gevallen is mijn bougie bloed heet
is dit normaal bij een tomos of heb ik de ontsteking toch niet goed staan

alvast bedankt!

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 26 aug 2015 13:00
door John1950
Ik zou als eerste eens testen op valse lucht dmv een deotest. Dus bij de kop en voetpakking, spruitstuk cilinder en bij de aansluiting spruitstuk carburateur. Wanneer je een te arm mengsel heb veroorzaakt door valse lucht wordt de cilinder en zuiger ook veel heter als normaal.

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 26 aug 2015 14:37
door shadowranger
Wat voor merk en type bougie zit erin? En wat John1950 al aangeeft checken op valse lucht is eerste wat je moet doen nu aangezien je veranderingen hebt aangebracht in het inlaattraject en de carburateur los hebt gehad.

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 26 aug 2015 22:31
door krantenloper
heb de deotest gedaan tomos blijft gewoon rustig stationair lopen, geen valse lucht dus

heb nu sproeier 54 er in gedaan loopt goed ( heb vandaag voor het eerst een andere snorfiets kunnen inhalen :lol: )
maar stottert ( 4takten) nogsteeds op top

de bougie werd warm, maar was net als de cillinder nog aan te raken na zon 20 km rijden. opzich een vooruitgang

het gestotter wil ik nog wel wegkrijgen maar als ik mijn sproeier maat verklein word mijn bougie weer wit en loopt/ start de tomos ruk.

er zit een ngk hittegraad 6 bougie in, ik had de hittegraad expres verhoogd omdat de bougie erg warm werd.

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 27 aug 2015 12:40
door shadowranger
De bougie en cilinder worden zowiezo erg heet, want de verbranding in de cilinder is rond de 800-1000 graden, dus als je verwacht dat de bougie handwarm blijft is dat een utopie :| . Het hoe warm iets wordt heeft overigens niets te maken met de sproeiermaat die erin zit. Deze heeft alleen invloed op het ideaal verbranden van de mix (lucht-brandstof) wat je kan zien aan de kleur van de electroden van de bougie. Hittegraad 6 lijkt me goed, het stotteren op top is eventueel (mits dat mogelijk is en je geen pick-up hebt) te verhelpen/ verbeteren door de ontsteking meer naar bromstand te zetten.

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 28 aug 2015 09:42
door krantenloper
De bougie en cilinder worden zowiezo erg heet, want de verbranding in de cilinder is rond de 800-1000 graden, dus als je verwacht dat de bougie handwarm blijft is dat een utopie :| . Het hoe warm iets wordt heeft overigens niets te maken met de sproeiermaat die erin zit. Deze heeft alleen invloed op het ideaal verbranden van de mix (lucht-brandstof) wat je kan zien aan de kleur van de electroden van de bougie. Hittegraad 6 lijkt me goed, het stotteren op top is eventueel (mits dat mogelijk is en je geen pick-up hebt) te verhelpen/ verbeteren door de ontsteking meer naar bromstand te zetten.
bedankt, dan ga ik de ontsteking maar weer eens aanpassen (had m al op bromstand gezet, kan dit nu dus nog verder gedraaid worden?) ook zijn mijn vooren en achterlicht tegelijk geknapt duuid dit er misschien ook op dat ik mijn ontsteking verkeerd gezet heb.

Re: erg hete bougie

Geplaatst: 28 aug 2015 10:28
door John1950
De grondplaat van de ontsteking kun je beter niet verder draaien als de 2 strepen, die zitten er niet voor niets op. Dat de lampen doorbranden kan liggen aan een defecte spanningsregelaar.Je zou de spanning die naar de lampen gaat eens op moeten meten met een multimeter, moet ongeveer 12 volt wisselspanning zijn. Het verzetten van de ontsteking naar bromstand heeft trouwens niets te maken met het doorbranden van de lampen.