Pagina 1 van 1

Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 26 aug 2015 22:18
door Dunno
Beste tomosfanaten,

Sinds de aanschaf van mijn tomos heb ik "last" van mijn middenas.
Na een aantal weken/dagen te hebben gereden raakt deze los.
Daardoor begint mijn achterband te zwabberen en raakt mijn ketting het frame en trilt ie als een gek.
Nu draai ik dit telkens vast maar daar heb ik de lol nu wel vanaf.
Nu heb ik een draad eind wat plaatjes en borgmoeren gehaald (RVS) en wil dit gaan vervangen.
Maar nu is mijn vraag is deze as 1 geheel of zijn het 2 losse want hij is mega verroest en komt niet los.
Moet ik deze simpelweg eruit rammen ?
Zie foto's

Wat kan ik hier anders aandoen ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 26 aug 2015 22:34
door krantenloper
je zal hem moeten warmstoken en er uit proberen te meppen

zon beetje elke oudere tomos heeft dit probleem

Re: Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 27 aug 2015 12:27
door John1950
Dit is dus echt een rot klus, en als je hem al loskrijgt de nieuwe onderdelen eerst insmeren met kopervet.

Re: Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 27 aug 2015 13:44
door Dunno
Bedankt voor jullie reacties. Het is dus 1 pin. Ik kan hem ook niet losdraaien aan de linkerkant ?
Of breekt me dan de bout af. Of wss de ratel.

Re: Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 28 aug 2015 11:37
door John1950
Dat je de bout niet kan draaien komt omdat die compleet vastgeroest zit in de bussen in het frame en op de achterbrug. Toch zul de bout draaiend moeten krijgen zodat die wat los komt van de bussen. Je zou een steeksleutel kunnen verlengen met een pijp ijzer zodat je meer kracht kan zetten. Daarna zul je moeten proberen de bout er uit te tikken, maar aan de hoeveelheid roest te zien zou ik maar voorzichtig te werk gaan.

Re: Midden as ( moer + bout ) zit vast ?

Geplaatst: 28 aug 2015 19:10
door shadowranger
Eerlijk gezegd zou ik de uitstekende delen van de bout met een slijpmachine weghalen en dan de achterbrug eraf halen. Daarna de bussen met het restand van de vastgerotte bout er als 1 geheel uit tikken (als dat gaat) en volledig nieuw er weer in zetten. Wel even insmeren met kopervet tegen opnieuw vastroesten.