Pagina 1 van 6

Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 16:40
door kinderbrueno
Al lange tijd last van een onstabiel stationair draaiende motor en een trage gasreactie (Mogelijk met elkaar in verband?)

De stationairschroef staat volledig ingedraaid maar nogsteeds wil hij wel eens uitvallen als ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta en ik geef geen gas bij. Het is niet dat hij direct uitvalt maar 30 seconden tot een minuut meestal. Nog steeds erg hinderlijk. Het is ook niet dat hij per se weinig toeren maakt maar hij valt gewoon uit soms.

Probleem 2 is een trage gasreactie. Alleen vanuit stilstand of als ik het gas los heb gelaten en hem uit laat rollen. Als ik niet te lang wacht met het herpakken van het gas is er geen probleem. Sproeier is het niet want ik heb van alles geprobeerd qua maat maar het probleem blijft.

Valse lucht heb ik getest met deo en dat is het volgens mij ook niet. (Misschien dan krukaskeerring onstekingszijde?)

Overigens heb ik van beide geen last met een koude motor.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 18:26
door John1950
Check eens of de uitlaat of uitlaatpoort op de cilinder niet dichtgekoold is.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 18:35
door kinderbrueno
Uiteraard al dat soort dingen al nagelopen

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 18:45
door ief
Ervan uitgaande dat je keering gewoon goed is zou je is kunnen kijken of ie dat ook doet met je 12mm carb, is goed naar je membraan kijken en (als ie niet mooi meer sluit) evt de membraanplaatjes omdraaien zou iets kunnen zijn. En durf het bijna niet meer te zeggen maar een bromzuiger zou ook wel wat helpen denk ik.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 18:52
door kinderbrueno
Met de 12mm hetzelfde verhaal. Hoe bedoel je precies de membraanplaatje omdraaien?
En ik denk inderdaad dat ik de bromzuiger ga doen. Mag wel harder gaan trekken.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 19 feb 2016 19:02
door ief
Als je het membraan bekijkt dan zie je het vast wel, hij beweegt altijd maar 1 kant op dus naar verloop van tijd kan ie wat krom gaan staan. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het nog niet gezien heb maar jouwes is al wat ouder. Je kunt het testen door em even op je spruitstuk te schroeven en dan zuigen aan het spruitstuk, dan moet ie vacuum trekken, doet ie dat niet dan sluit ie niet goed af.

Edit: dat testen kan zelfs wel als ie gewoon op het blok zit natuurlijk bedenk ik me net, zuiger op odp misschien wel handig.

Als je het doet, membraanplaatjes secuur plaatsten en de schroefjes goed vast draaien, loctite borgmiddel is een pre (mijn laatste setje was verschoven nl.)

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 10:17
door kinderbrueno
Dan ga ik dat even bekijken. Zijn er nog andere mensen die misschien weten wat de boosdoener kan zijn? Het lijkt een beetje op het probleem van ruudjuh92 maar is toch niet helemaal hetzelfde. Die van mij start prima namelijk. Ook gewoon met dit weer (rond vriespunt) trap ik hem in 1x aan zonder choke.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 10:46
door ief
ls ie goed start zal je membraan ook wel in orde zijn. Je zou voor de grap je snor kop er weer is op kunnen zetten.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 13:23
door kinderbrueno
Zou het dan zijn dat hij stabieler stationair loopt omdat hij minder compressie heeft? En wat de snorkop zou doen voor de gasreactie is me al helemaal een raadsel

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 13:43
door ief
Het kan maar net een beetje verschil maken en hopelijk de goeie kant op. Ik zie het vooralsnog zo:

a35 blok heeft een behoorlijke hoge carterdruk (grote spoeler model gemeten, oude nog niet) en niet al te beste koeling, als je een tijdje gereden hebt en vervolgens stopt dan kan ie zijn warmte niet kwijt dus de temp loopt op, ook in het carter. Hogere temperatuur = hogere druk, om mengsel binnen te krijgen heb je juist lage (onder) druk nodig. Bij lage toeren heb je sws al niet zoveel ingaande 'flow' dus alles wat dat nadelig beinvloed moet je vermijden.

HD kop geeft, o.a., een hogere verbrandingstemperatuur die door gegeven word aan je carter, vroegere ontsteking ook. Dichte zuiger beperkt flow etc. etc. Maar het is nooit het hele verhaal, meestal doen veranderingen meerdere dingen tegelijk en dat is lastig te voorspellen tenzij je heel veel ervaring hebt met betreffend blok.(maar dan is het ook geen voorspellen meer :))

Proberen dus en het beste compromis zoeken want je blijft beperkt door het basis blok (tenzij je daar ook veranderingen in aan gaat brengen)

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 13:49
door kinderbrueno
Allright, Allright. Volgende week denk ik maar een brom zuiger bestellen. kijken of dit iets helpt. Hoe werkt het monteren van een nieuwe zuiger trouwens? Kan ik de pistonpen er gewoon uit schuiven?

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 13:51
door ief
Heb je een gereedschapje voor, 6 euro dacht ik (kan zonder ook maar dit is beter denk)

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 20 feb 2016 16:24
door ief
Heb het nog niet gezegt of ik druk er net een zo uit, aantal vorige gingen echter helemaal niet zo simpel.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 21 feb 2016 17:47
door ief
Zo kan het natuurlijk ook (misschien wat netter maar ach 8) ) boortje, dremeltje/ vijltjes...
zuiger.jpg
zuiger.jpg (18.14 KiB) 6752 keer bekeken

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 22 feb 2016 16:59
door kinderbrueno
Hier nog wat extra dingen die me vandaag opvielen. Als ik gewoon een stuk vol gas rijd en dan gas los laat valt hij meteen uit zodra ik stil sta. Maar als ik voordat ik stil sta tijdens het remmen nog een paar keer gas geef gaat hij iets langer voordat hij uitvalt. En bij het trage reageren van het gas voelt het echt alsof hij kracht op moet bouwen. Als je gas geeft hoor je de motor geluid maken maar dan duurt het een seconde voordat hij ook echt gaat rijden.

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 23 feb 2016 14:08
door kinderbrueno
Zojuist het schuimmatje uit het luchtfilter gehaald. Scheelt ietsjes. Blijft nu een halve minuut ofzo stationair lopen als ik hem laat uitrollen. Zou het kunnen dat hij nu slecht stationair loopt omdat ik de timing van de ontsteking heb vervroegd?

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 23 feb 2016 15:30
door ief
Kan... jij hebt een redelijk grote sproeier toch, hoe is het afgelopen met je schuif experiment?

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 23 feb 2016 21:16
door kinderbrueno
Relatief inderdaad. Nog niet gedaan. Ga ik binnenkort maar wel eens proberen als hij daarmee inderdaad echt rijker wordt onderin

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 23 feb 2016 21:43
door ief
Nee, armer juist en gezien je luchtfilter element test is dat misschien wel wat. In hoeverre dat stationair ook beinvloed???

Re: Onstabiel stationair draaien + Late gasreactie

Geplaatst: 05 mar 2016 16:48
door kinderbrueno
Nieuwe bougiekabel en dop geprobeerd zonder resultaat... Zo het bijvorbeeld ook kunnen dat hij zo loopt omdat bijvoorbeeld de spoelpoorten dicht gekoekt zijn?