Pagina 1 van 1

tapeinden cilinder

Geplaatst: 31 aug 2016 20:00
door tjerk
Goedendag.
ik ben nieuw hier dus zal mijn even voorstellen.
ik ben tjerk 32 jaar en kom uit de buurt van Arnhem,
zelf heb ik geen tomos ( wel gehad in het verleden).
ik ben nu bezig met het onderhoud van de tomos van me ouwe.
dit is een tomos revivel ts. ik dacht het eerste type, zal zo 10 jaar oud zijn onderhand.

Nu was de uitlaat afgebroken, nou geen probleem fixen we even :roll: :lol:
natuurlijk breekt me het tapeind van de uitlaat af.. nou ja kan gebeuren is al best oud en verrot.
om die er weer fatsoenlijk uit te krijgen, moest ik de cilinder er af halen. en ja hoor daar breken er ook 3 van de 4 af.
en zo was ik wel even bezig,. uiteindelijk alles los gekregen en er uit.

maar nu dan nieuwe tapeinden zien te krijgen, voor de cilinder.
de lokale brommer zaak had ze niet, alleen m7 m7 en ik moet hebben m7 m6.
ik dacht dat er een a35 blok opzat. dus via internet andere besteld. en wat krijg ik?
weer m7 m7 :r o|O .

nou weet ik dus niet zeker wat voor blok ik heb en waar ik de juiste tapeinden kan vinden.
het is een blok met een spruitstuk zonder membraam. op type plaatje staat a2?

na enig zoeken denk ik dat het een a55 is maar weet ik niet zeker,
de tapeinden moeten iedergeval een klein stukje m7 zijn en dan lang deel m6 anders past de cilinder niet,.

kunnnen jullie mij misschien duidelijkheid geven ? en eventueel een online brommershop die ze kan leveren ?
bijna alles wat ik tegen kom is a35.

dank jullie
tjerk

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 31 aug 2016 20:20
door ief

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 31 aug 2016 21:05
door tjerk
lijken de goede. ik heb ze besteld.
kan iemand mij nog duidelijkheid geven welke blokken er op een revivel ts kunnen zitten ?

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 31 aug 2016 22:39
door ief
O, blok...

Zoals jij hem beschrijft (uitgaande van origineel) moet het een A55 blok zijn idd. (met aluminium cilinder zonder membraan) Dat en het spruitstuk, membraan, kop en uitlaat zijn dan het enige verschil, het onderblok zal een A52 zijn met grote spoelers, de latere (laatste) variant, net als alle modernere tomossen.

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 01 sep 2016 18:24
door shadowranger
Ik begrijp het verhaal van de tapeinden niet. Ieder blokje heeft altijd M7 aan beide kanten gehad. Waarom jij aan 1 kant M6 hebt kan ik niet verklaren. Is het gat waar het tapeind doorheen gaat niet iets dichtgeroest? Normaal moet deze een opening hebben van 7,5 mm. Eventueel kun je deze opboren naar 7,5 mm met een metaalboor.

Dat de meeste shops M7 M7 verkopen is niet zo vreemd dus, moeren zijn ook M7 normaal gesproken.

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 01 sep 2016 19:41
door ief
Kwam me ook wat vreemd voor maar lijkt toch te kloppen:

http://www.mopedarmy.com/forums/read.ph ... sg-3578159

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 02 sep 2016 08:32
door shadowranger
Volgens wat ik daar lees zou het te maken hebben met de spoelpoort grootte in de cilinder dat er M6 is gebruikt aan de cilinder en kopzijde. De blokzijde is wel gewoon M7? Ik ken de A55 motor niet daar ik deze nooit in Epe heb geassembleerd, deze is na mijn tijd. Als ik de poortgrootte bekijk tov een standaard A5 cilinder, zitten de gaten voor de tapeinden nog ver genoeg weg. Het lijkt me dan ook vreemd dat Tomos ineens voor dit type motor andere tapeinden gebruikt en deze niet als vervanger verkrijgbaar zijn.

Als deze tapeinden zijn gebruikt lijkt het mij ook dat deze op de aftermarket verkrijgbaar zullen zijn en bij on-line shops. Kijk dan gewoon bij de A55 motor van de Revival TS. Misschien kan onze forum eigenaar (Tomos-Parts) hier meer duidelijkheid over geven of neem even contact op want zij hebben deze tapeinden in de verkoop. Helaas staan er geen specificaties of foto bij zoals bij de A35 tapeinden.

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 02 sep 2016 20:45
door ief
Ik kan er goed nast zitten maar zou het kunnen zijn dat het A55 model meer voor de niet nederlandse markt bedoeld was? (lijkt bijv. in Amerika veel 'gebruikelijker' maar misschien schat ik dat wel verkeerd in.

Verder denk ik dat het vooral van doen heeft met het matriaal van de cilinder, aluminium vs gietijzer ivb met andere vervormingskrachten hoewel de grotere spoelpoorten daar misschien ook nog wel iets invloed zouden kunnen hebben al lijkt me dat minder belangrijk.

Re: tapeinden cilinder

Geplaatst: 03 sep 2016 12:45
door shadowranger
tapeinden M7/ M6 hier te koop

Heb een alternatieve verkoper gevonden voor TS.