Pagina 1 van 4

kenteken voor brom / snor fietsen

Geplaatst: 11 mar 2005 00:06
door poekelen
inleiding

Vanaf 1 september 2005 gelden nieuwe regels voor de registratie van alle brom- en snorfietsen in Nederland. Iedere eigenaar, fabrikant of verkoper van brom- en snorfietsen krijgt direct met de nieuwe regels te maken.

De belangrijkste wijziging in de wet is dat brom- en snorfietsen voorzien moeten worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat. Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegevens. De RDW beheert het kentekenregister en zorgt voor de registratie van alle kentekenplichtige voertuigen. Met de komst van de nieuwe kentekenplaat komt het verzekeringsplaatje, dat elke brom- en snorfiets nu hoort te hebben, voor brom- en snorfietsen te vervallen.

De kentekenregistratie begint op 1 september 2005. Vanaf dat moment worden nieuwe brom- en snorfietsen alleen nog maar verkocht met eigen kentekenbewijs en kentekenplaat. Voor alle andere brom- en snorfietsen kunnen hun eigenaren vanaf deze datum een eigen kentekenbewijs aanvragen. Het aanvragen van een eigen kentekenbewijs is mogelijk tot en met 31 oktober 2006. Met ingang van 1 januari 2007 mogen brom- en snorfietsen alleen nog maar met eigen kentekenbewijs en kentekenplaat op de openbare weg rijden.

Samen met andere partijen in de voertuigbranche is de RDW momenteel druk bezig om de voorbereidingen voor de kentekenregistratie te treffen. Op dit moment is dus nog niet alle informatie over het nieuwe kenteken bekend. Op deze pagina's leest u de belangrijkste informatie die nu beschikbaar is. Belangrijk nieuws wordt ook op deze site gemeld

Informatie voor eigenaren van brom- en snorfietsen

Voor de kentekening van het bestaande bromfietspark heeft de overheid, in goed overleg met de brom- en snorfietsbranche, besloten dat de brom- en snorfietsen administratief gekentekend moeten worden. Dat betekent dat brom- en snorfietsen niet technisch gekeurd worden, maar op basis van bekende voertuiggegevens een kentekenbewijs krijgen. Administratief kentekenen maakt het proces zo eenvoudig mogelijk en stelt de burger niet voor te hoge kosten.

Iedere brom- en snorfietseigenaar krijgt een kentekenbewijs voor zijn typegoedgekeurde voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de brom- of snorfiets gestolen is, dat er met het identificatienummer (VIN) is geknoeid of dat er andere redenen zijn om geen kentekenbewijs te verstrekken. De eigenaar van de brom- of snorfiets betaalt de kosten van de kentekenregistratie zelf. De kosten bestaan uit de schouwing, de kentekenaanvraag, de kentekenplaat en - in geval van legitimatie met paspoort - de kosten van een uitreksel uit de Gemeentelijke BasisAdministratie (GBA) van de eigen gemeente.

In grote lijnen bestaat de kentekening van het bestaande bromfietspark uit vier stappen.

1. Een schouwing bij de brom- en snorfietshandel
2. Het kentekenbewijs aanvragen op het postkantoor
3. De kentekenplaat laten maken
4. Het kenteken doorgeven aan de verzekeringsmaatschappij

1. De schouwing

De eerste stap in het proces om een kentekenbewijs te krijgen ligt bij de eigenaar van de brom- of snorfiets. Hij of zij neemt het initiatief om naar een bedrijf te stappen dat voor hem of haar de schouwing kan uitvoeren. Tijdens de schouwing worden enkele belangrijke technische gegevens opgenomen. Zo noteert de schouwer in ieder geval het merk, handelsbenaming, identificatienummer (VIN, ofwel frame- of chassisnummer), plaats van het VIN, motornummer en typegoedkeuringsnummer. Ook geeft de aanvrager zijn persoonsgegevens op. Hiertoe is hij echter niet verplicht. De eigenaar van de brom- of snorfiets ontvangt van de schouwer een formulier waarop alle genoteerde gegevens staan.

De schouwing kan alleen uitgevoerd worden door bedrijven die door de RDW erkend zijn en de bevoegdheid hebben de schouwing uit te voeren. Dat zullen over het algemeen verkopers en handelaren van bromfietsen zijn. Een volledige lijst van schouwers zal te zijner tijd te vinden zijn op de website van de RDW. Voor de schouwing moet de aanvrager een tarief voldoen. De schouwer stelt zelf de hoogte van het tarief vast. De kosten van de schouwing kunnen dus van bedrijf tot bedrijf verschillen. Het gemiddelde tarief zal naar verwachting tussen de € 10 en 15 liggen. Met steekproeven controleert de RDW of de schouw volledig en juist is uitgevoerd.

2. Het kentekenbewijs aanvragen op het postkantoor

Het tweede onderdeel is de aanvraag van het kentekenbewijs. De eigenaar gaat daarvoor met het schouwformulier en geldige legitimatie naar het postkantoor. De RDW stelt het ook op prijs om het telefoonnummer van de aanvrager te ontvangen om in geval van onduidelijkheid over de aanvraag om nadere informatie te vragen. Tegen betaling van het vastgestelde tarief van € 27 neemt de postkantoormedewerker de aanvraag op. Ook hier ontvangt de aanvrager een afschrift van alle opgenomen (legitimatie)gegevens.

Na de aanvraag op het postkantoor beoordeelt de RDW de aanvraag. Binnen vijftien werkdagen krijgt de aanvrager een reactie van de RDW. Als de aanvraag correct is, dan bevat de envelop het nieuwe kentekenbewijs. Is de aanvraag niet correct, dan stuurt de RDW een brief met een verzoek om meer informatie of een afwijzing met reden. In principe krijgen alle brom- en snorfietsen die nu legaal van de Nederlandse weg gebruik maken een kentekenbewijs. Tenzij fraude, misbruik of diefstal aangetoond wordt, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

3. De kentekenplaat laten maken

Zodra de eigenaar het kentekenbewijs heeft ontvangen, kan hij een nieuwe kentekenplaat laten maken. Daarvoor kan elke eigenaar alleen terecht bij erkende kentekenplaatfabrikanten. Om een kentekenplaat te laten maken, moet degene die de plaat laat maken deel IA en IB van het kentekenbewijs van de brom- en snorfiets en geldige legitimatie meenemen. De prijs van een kentekenplaat wordt door de kentekenplaatfabrikant zelf bepaald en kan dus per fabrikant variëren. Het gemiddelde tarief zal naar verwachting rond de € 10 liggen. Namen en adressen van erkende kentekenplaatfabrikanten staan onder andere in de Gouden Gids. Elders op deze site staat een volledige lijst erkende bedrijven.

Als de eigenaar/houder de kentekenplaat heeft ontvangen, moet hij de plaat vervolgens zelf op de brom- of snorfiets monteren.

4. Kenteken doorgeven aan de verzekering

Vanaf het moment dat de bromfiets is gekentekend, dient de bromfiets op grond van de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen ook verzekerd te zijn. Ook de verzekeringsmaatschappij moet daarom weten wat het nieuwe kenteken is. De eigenaar van het nieuwe kentekenbewijs dient dit zelf aan zijn verzekeringsmaatschappij door te geven.

Welke bromfietsen krijgen een kenteken?

In principe krijgen alle bromfietsen die nu legaal van de Nederlandse weg gebruik maken een kentekenbewijs. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

De basis van de registratie is het Identificatienummer (VIN) ofwel framenummer. Heeft het voertuig een leesbaar, uniek en volgens fabrieksspecificaties opgesteld VIN, dan wordt een kenteken afgegeven. Als het VIN onleesbaar is, probeert de RDW op basis van andere beschikbare gegevens het VIN te herleiden. Lukt dit, dan krijgt de aanvrager bericht van de RDW dat hij een afspraak voor herinslag moet maken bij een RDW-keuringsstation. Aan deze herinslag zijn kosten verbonden. Lukt dit niet, dan wordt geen kenteken afgegeven. Voertuigen met een VIN waarmee zichtbaar geknoeid is, krijgen volgens de wet geen kenteken.

Op basis van het VIN en overige gegevens van de schouwing verzamelt de RDW de technische gegevens die bij de bromfiets horen. Daarvoor worden de gegevens overgenomen die horen bij de typegoedkeuring van het voertuig. De typegoedkeuring is een overzicht van technische specificaties waaraan alle voertuigen van een bepaald type moeten voldoen. Alleen bromfietsen met een Nederlandse of Europese typegoedkeuring krijgen een kenteken.

De Europese typegoedkeuring kan sinds 1998 afgegeven worden door een EG land en is geldig is alle EG landen. Deze typegoedkeuring is te herkennen aan het nummer van de Europese typegoedkeuring, dat altijd op het typeplaatje (waarop ook het VIN/framenummer staat) is vermeld. Het nummer begint altijd met een kleine letter "e", met daarachter één of twee cijfers, die het landnummer aanduiden.
Een voorbeeld voor een Europees typegoedkeuringsnummer is e4*92/61*2221*00.

Historische voertuigen
Voor historische bromfietsen met een bouwjaar van voor 1 januari 1974 gelden dezelfde criteria. Zo moeten ze wat betreft de typegoedkeuring nu ook al legaal van de weg gebruikmaken. Hiervoor moeten alle bromfietsen aan een Nederlandse of Europese typegoedkeuring kunnen worden gekoppeld. Van sommige historische bromfietsen is dit niet meer te achterhalen. Alleen in deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt en het voertuig een bromfiets is, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs af. Aan het verkrijgen van een bouwjaarverklaring kunnen kosten verbonden zijn.

Geen kenteken
Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring én is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. Het laten uitvoeren van een schouwing is dan dus overbodig. Tijdens deze keuring moet de aanvragen de herkomst van het voertuigen moeten kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een aankoopnota). Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overleg worden, zoals buitenlandse documenten waaruit blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets. De kosten van de keuring zijn aanzienlijk hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager. Bromfietsen die niet bestemd zijn of waren voor de Europese lidstaten en Eva-landen zullen worden getoetst aan gecompliceerde toelatingseisen. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de waarde van het voertuig zelf. Voor voertuigen met een VIN waarmee geknoeid is, is deze procedure niet mogelijk.

Als een bromfiets op welke grond dan ook geen kenteken krijgt, dan mag het voertuig niet meer op de openbare weg komen.


Bron: http://www.rdw.nl

Geplaatst: 11 mar 2005 15:28
door NO FEAR
Dat is heeeeeeel kut,
en de boetes blijfen die t zelfde??
Want ik ben namelijk 15 en ik heb geen verzekering enzo :o

Geplaatst: 11 mar 2005 15:49
door PeteR--
Als je onder 16 bent krijg '' kinderkorting '' alle boetes worden door de helft gedaan en naar boven afgerond.
Als je iemand de roelstoel in rijdt zonder verzekering, dan mag je je hele leven lang betalen.

Geplaatst: 12 mar 2005 02:49
door ex-tomosbezitter
Ik vind het voor me zelf ook heel erg kut. Heb 1 maand geleden een 2ehandse scooter gekocht omdat me tomos ermee ophield. Nou zit in nog thuis zonder werk. Ik hoop binnenkort toch echt snel met me rijbewijs te beginnen. Maar heb wel zo`n idee dat ik het kenteken wel moet aanschaffen. Laat ik maar gouw hopen dat ik snel me rijbewijs heb. Dan kan me scooter tenminste de deur uit. 8)
Maar goed daar naast heb ik nog me hobby rally lc altijd nog te sleutelen. :D

Geplaatst: 18 mar 2005 11:38
door Vuile Beunkoe
Dus er moet een motorkentekenplaat op?

Geplaatst: 18 mar 2005 13:45
door tomosbroeser
zal waarschijnlijkwel iets kleiner formaat worden. lijkt me. anders heb je straks rijdende kentekenplaten. vind je je brommer helemaal niet weer.

maar ja. wel weer een dure grap. het is toch altijd al goed gegaan zo.
waarom moet hier altijd alles veranderd worden.

Geplaatst: 02 jun 2005 22:07
door Vuile Beunkoe
zo worden ze dus:

Afbeelding

Is nog te doen dus. maar toch kut.

:evil:

Er is speciaal voor de bromfiets een nieuwe kentekenplaat met gele ondergrond en zwarte letters ontworpen. Je mag kiezen uit twee modellen:

een staand model van 10X17,5 cm;
een liggend model van 14,5X12,5 cm.

Geplaatst: 03 jun 2005 08:09
door tomosbroeser
gvd :evil: daar heb ik helemaal geen plaats voor voor die kut dingen :S

Geplaatst: 03 jun 2005 08:27
door PeteR--
maak een ketting en hang em op je rug als je gaat rijden... als je er geen plaats voor hebt

Geplaatst: 03 jun 2005 11:30
door Vuile Beunkoe
gvd :evil: daar heb ik helemaal geen plaats voor voor die kut dingen :S
Je kan hem nog net op je achterspatbord plaatsen hoor.

Geplaatst: 03 jun 2005 14:05
door Tetsuo
gvd :evil: daar heb ik helemaal geen plaats voor voor die kut dingen :S
Je kan hem nog net op je achterspatbord plaatsen hoor.
als je een achterspatbord hebt jah...

Geplaatst: 03 jun 2005 14:10
door poekelen
als je een beetje creatief bent dan kan je dat ding overal plaatsen.

achterop het zadel
naast het achterwiel

ga maar door :P

Geplaatst: 03 jun 2005 14:27
door Tetsuo
als je een beetje creatief bent dan kan je dat ding overal plaatsen.

achterop het zadel
naast het achterwiel

ga maar door :P
zou dat luke denk je naast het achterwiel ?
bij tomos neeh toch...

Geplaatst: 03 jun 2005 14:41
door poekelen
niet zo moeilijk toch?

koop een reepje metaal of whatever

doe hem in de bankschroef en maak er een _| van.
dan nog een paar gaatjes boren..

je moet wel even kijken of het reepje wel dik genoeg is voor de as van het achterwiel...

Geplaatst: 03 jun 2005 19:31
door tomosbroeser
op mijn achterspatbord heb ik niet veel plaats meer, die heb ik ingekort. zodoende dat ik daar geen plaats meer voor had.

bij het achterwiel is wel een goede plek, bedankt.:d
dan ben je hem kwijt en het lijkt ook niet zo opgepropt. als wanneer ik hem tussen mijn buddy en achterlicht maak.

Geplaatst: 03 jun 2005 23:46
door Vuile Beunkoe
*TIP*

als je geen plaats hebt op je achterspatbord, of je hebt er geen:

Gebruik dan die plaat als spatbord.

Geplaatst: 11 jun 2005 07:45
door skoeddies
man als ik zo'n ding op me brommertje doe zie je hem echt niet meer.. me brommet komt net tot boven me knieën..
denk dat er op de duur hele leuke creatieve oplossingen komen...
ben benieuwd

Geplaatst: 12 jul 2005 07:24
door skoeddies
het zou waarschijlijk niet mogen..
maar het zou idd wel vet zijn als je hem gewoon als achterspatbord gebruikt..
en dan ook echt in de vorm van een achterspatbord vouwen..

Geplaatst: 12 jul 2005 09:13
door Vuile Beunkoe
het zou waarschijlijk niet mogen..
maar het zou idd wel vet zijn als je hem gewoon als achterspatbord gebruikt..
en dan ook echt in de vorm van een achterspatbord vouwen..
Dat vouwen mag dan net weer niet.
dan is het volgens hen niet goed leesbaar en het gevolg is een beschadigd kenteken en een grote boete.

helaas geraspte kaas...

Geplaatst: 21 aug 2005 16:07
door vinniebakkie
gwoon naar belgie verhuizen dan maar heh, daar hoef je niks geen verzekringen, en dus niks geen nummerplaat..
:lol: