Pagina 1 van 1

Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 15:15
door Staf
Model: Tomos Revival TS
Snor/brom: Brom
Onlangs iets veranderd: Nee, volledig origineel.

Probleem: Een tijdje terug is mijn zusje gevallen met mijn brommer, ben deze nu weer in orde aan het zetten. Tellerhuis was afgebroken en teller naar de knoppen. Heb een nieuwe teller besteld en het huis heb ik kunnen repareren.

Maar nu ik een teller aan het bestellen was heb ik ook meteen een tandwiel (28 tanden) besteld en een nieuwe ketting. Deze vervang ik dan ook meteen terwijl ik toch bezig ben, maar nu vraag ik me af of enkel een kleiner achtertandwiel plaatsen snelheidwinst zal opleveren, want als ik bijvoorbeeld een brug afrij dan merk je dat de brommer hem inhoudt, zelfde met een sterke rugwind.

Zou iemand kunnen uitleggen waarom de brommer zich inhoudt en of dat dit ook nog zal zijn als het achtertandwiel wordt vervangen? Ben trouwens zeer tevreden van de brommer!

Dank!

EDIT: Ik kom dan van 31 tanden, wat zou de snelheidwinst zijn met die van 28?

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:04
door ief
Ik gok dat de snelheidswinst rond 0 is, tenzij je van een brug af rijdt of windje mee hebt :)

Hoe het komt dat ie inhoud kan tweeledig zijn, waarschijnlijk gaat ie 4-takten (?)

Snelheidsverschil is normaal gesproken 1,5 a 2 km per tand.

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:09
door Staf
Ik gok dat de snelheidswinst rond 0 is, tenzij je van een brug af rijdt of windje mee hebt :)
Waarom is dit dan precies?

Hoe het komt dat ie inhoud kan tweeledig zijn, waarschijnlijk gaat ie 4-takten (?)
Wat bedoel je precies? Je veranderd enkel een achtertandwiel, voor de rest niets.

Snelheidsverschil is normaal gesproken 1,5 a 2 km per tand.
Dat is goed om te horen, zou graag rond de 50 rijden. Maar dit is dus alleen met meewind of van de brug af, maar waarom is dit dan precies?

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:22
door ief
Ik benader het even theoretisch he... Makkelijke vragen, lastigere antwoorden.

1: Je hebt een zekere kracht nodig om een bepaalde snelheid te halen, aangezien je de kracht niet veranderd bestaat de kans dat je ongeveer even snel zal rijden (bij minder toeren)

2: Hij houd nu toch al in, als je van een brug af rijdt? Dat doet ie op een bepaald toerental en zal die blijven doen, ook met ander tandwiel alleen bij andere snelheid (lang van de brug af rijden)

3: Als je 50 wilt rijden moet je er een brommer van maken.

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:38
door Staf
Ik benader het even theoretisch he... Makkelijke vragen, lastigere antwoorden.

1: Je hebt een zekere kracht nodig om een bepaalde snelheid te halen, aangezien je de kracht niet veranderd bestaat de kans dat je ongeveer even snel zal rijden (bij minder toeren)

2: Hij houd nu toch al in, als je van een brug af rijdt? Dat doet ie op een bepaald toerental en zal die blijven doen, ook met ander tandwiel alleen bij andere snelheid (lang van de brug af rijden)

3: Als je 50 wilt rijden moet je er een brommer van maken.
Even ter verduidelijking: Het is een brommer :wink: Door je tandwielverhouding aan te passen zorg je er toch net voor dat je meer kracht ontwikkelt?

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 17:49
door ief
O, ik ging ervan uit dat dat een foutje was gezien je achtertandwiel van 31 tanden, dat is vrij ongebruikelijk voor een brommer. Als je een brommer hebt dan zou je idd een kleiner tandwiel kunnen plaatsen en klaar er mee.

Antwoord op je vraag. uiteindelijk niet, je veranderd de krachtverdeling. Zet je fiets in de hoogste versnelling, dan ga je echt heel erg veel harder moeten trappen dan als ie in de eerste staat. Weet niet of dat nou de beste analogie is maar goed, wat ik bedoel, je blokje produceerd kracht, niet je tandwiel.

Re: Enkel achtertandwiel vervangen = snelheidswinst?

Geplaatst: 21 sep 2016 18:14
door Staf
O, ik ging ervan uit dat dat een foutje was gezien je achtertandwiel van 31 tanden, dat is vrij ongebruikelijk voor een brommer. Als je een brommer hebt dan zou je idd een kleiner tandwiel kunnen plaatsen en klaar er mee.

Antwoord op je vraag. uiteindelijk niet, je veranderd de krachtverdeling. Zet je fiets in de hoogste versnelling, dan ga je echt heel erg veel harder moeten trappen dan als ie in de eerste staat. Weet niet of dat nou de beste analogie is maar goed, wat ik bedoel, je blokje produceerd kracht, niet je tandwiel.
Bedankt voor je uitleg!