Pagina 1 van 1
Tomos classic uit 2014
Geplaatst: 29 apr 2017 07:28
door freekw
Hallo mensen.
Heb sinds kort een Tomos Classic (snor) gekocht uit 1014 met 106km op de teller. ( ja echt)
Wil deze laten lopen als een brommer uitvoering en heb een set gekocht opvoeren onopvallend, bij de bekende webshop.
Maar hoe zit het nu met die ontsteking ,een pickup. Moet ik deze ook vervangen?
mvg Freek
Re: Tomos classic uit 2014
Geplaatst: 29 apr 2017 12:31
door ivowieman
bij de ontsteking kan je de grondplaat verdraaien zodat hij op bromstand komt en dus beter op tijd verbrand en hij dus meer trekkracht krijg en een hogere topsnelheid
Re: Tomos classic uit 2014
Geplaatst: 29 apr 2017 14:38
door kinderbrueno
bij de ontsteking kan je de grondplaat verdraaien zodat hij op bromstand komt en dus beter op tijd verbrand en hij dus meer trekkracht krijg en een hogere topsnelheid
Bij een pickup ontsteking heeft dat geen zin.
Re: Tomos classic uit 2014
Geplaatst: 29 apr 2017 17:15
door ivowieman
pickup is toch de elektrische ontsteking met 4 spoelen? of ben ik in de war?
Re: Tomos classic uit 2014
Geplaatst: 29 apr 2017 20:47
door kinderbrueno
Elektrische Ontsteking MET Pick-up unit naast het vliegwiel
Een kleine toevoeging over het afstellen van de ISKRA 12V 80W (4 spoels) met:
- Pick-up device (zwart apparaatje) die het ontstekingstijdstip bepaald
- Bruin/zwart Vliegwiel met tandjes en pick-up Spot (in vorm van een magneetstrip langs vliegwiel)
Bij het verdraaien van de grondplaat op deze modellen veranderd het tijdstip NIET. Het enige wat verdraaid zijn de spoelen, het vliegwiel met de pick-up spot en de pick-up unit zelf veranderen namelijk niet van positie, waardoor er geen tijdstip verandering plaats vind. De CDI regelt verder het tijdstip van ~1.5mm voor BDP tot ~0.5mm voor BDP op hoge toeren. Dit is dan ook de reden dat er normaal gesproken ook geen inkepering in de grondplaat zit om te kunnen zien of hij op Brom of snorstand staat.
De enigste manier om het tijdstip werkelijk te veranderen is door de pick-up unit van positie te veranderen. Deze zit normaal gesproken met 2 bouten (Schroeven) vast aan het carter, waarschijnlijk zijn er wel wat maniertjes om deze anders te bevestigen. Lijmen o.i.d.
Even deze kleine maar krachtige bijdrage.