Pagina 1 van 1

Jeroen's Youngst'R - Bijzonder avontuur. Vliegwiel / krukas gesloopt en weer gefixt.

Geplaatst: 31 okt 2017 20:30
door Jeroenst'r
"Ooit was er een stoere Subaru Legacy."

Spoiler: show
Afbeelding

"Jeroen moest deze onlangs verkopen omdat het een beetje tegenzit.
Hij was bijna 10 jaar in zijn bezit en hij heeft hem in die tijd helemaal naar zijn zin gemaakt.

Jeroen deed het meeste zelf en heeft daar veel van geleerd en veel leuke mensen leren kennen.

Jeroen was ook actief op diverse fora, Facebook, YouTube en lid van Subaru Club Nederland.
Hij beheerd nog steeds de Subaru Fans Nederland pagina. De liefde zal nooit helemaal overgaan."

En toen kwam ik hier terecht! Omdat ik toch niet alles op de fiets wil doen en mijn vrouw onze andere auto voor woon/werk gebruikt wilde ik toch iets met een motor. Vanwege onze huidige situatie koos ik een voordelige snor!

Enkele dagen voordat ik mijn auto officieel verkocht reed ik met mijn dochter (5) naar Rotterdam.
Daar stond een leuke Tomos Youngst'R uit 2009 met slecht 3.100 km op de teller. De kleur 'Magic Blue Metallic' was ik nog niet eerder tegengekomen. Ik vond hem op de foto's al leuk, maar eenmaal ter plaatse was ik meteen verliefd.
Hij ging ondanks wat kuren mee naar huis en ik bracht hem meteen even naar de lokale specialist voor een check-up en een beurt. Dat was sinds 2015 niet meer gebeurd en hij heeft een tijd stil gestaan, aldus het prettige contact met de verkoper en de specialist die hem als laatste onder ogen had; Fred Motoren in Rotterdam.

Afbeelding

Het kwam heel mooi uit dat de Youngst'R klaar was op de dag dat mijn auto werd opgehaald. Het was wel even wennen om na ruim 20 jaar weer plaats te nemen op een gemotoriseerde tweewieler. Mijn laatste ervaring was een Peugeot Buxy bromscooter.

Afbeelding

Afbeelding

Het is eigenlijk een heel eigenaardig ding! Alsof iemand bij Tomos onder invloed van drank en/of marihuana in het magazijn onderdelen van diverse modellen bij elkaar heeft geraapt en er ook nog scooter wielen onder heeft gegooid.
Maar dat spreekt me juist aan. Een vreemde eend in de bijt.

Ondanks mijn ervaring in de autotechniek voelde ik me een enorme noob op het gebied van brommers.
Vroeger sleutelde ik er nooit zelf aan. Inmiddels heb ik in de handleiding en hier ingelezen en al het een en ander gedaan. Het eerste wat ik deed was alle stickers eraf. "Zonde man!" Ja, wel een beetje, maar ik verafschuw stickers en andere opsmuk. Het liefste zou ik de koffer ook weghalen, maar daar heb ik inmiddels al veel plezier van gehad.

Afbeelding

De Youngst'R was al voorzien van een ATW 26 en een brom uitlaat. Ik weet niet of de inlaat begrenzer er nog zit en of de ontsteking nog op snor staat. Hij liep ca. 30 / 32 op de teller. Maar hij trok niet goed op en schakelde slecht over.
Hij was immers een kleine oudere dame gewent en nu kreeg hij ineens mij (ruim 100 kg) voor zijn kiezen. Ik besloot hem dus een handje te helpen met een DMC HD cilinderkop. Zwart, want stealth.

Afbeelding

Vandaag heb ik een ATW 28 en een nieuwe ketting besteld omdat hij nog wel wat beter mag trekken. De HD kop heeft al enorm geholpen, maar hij loopt nu vol 35 / 37 en dat hoeft voor mij niet. Ik lever liever een paar km/u in voor nog iets betere trekkracht en volgens mij ook levensduur van alles dat nu mijn ruim 100 kilogrammen moet verduren.

Mijzelf kennende ga ik nog wel meer doen aan dit leuke apparaat. Daarover later meer.

Als je zover bent gekomen; bedankt voor het lezen. ;)

P.S. Ik zie trouwens wel dat het hier een beetje stil is terwijl er Facebook veel meer activiteit is. Dat is mij niet vreemd. Dat zag / zie ik ook binnen de Subaru gemeenschap. Wel zonde, want info hier is blijvend bereikbaar voor iedereen terwijl het op Facebook 'vergaat' / wordt bedolven onder nieuwe berichten. Een ogenschijnlijk 'natuurlijke', maar niet goede ontwikkeling vind ik.

Re: Jeroen's Youngst'R - Genesis

Geplaatst: 01 nov 2017 23:27
door Borcheld11
Mooie Tomos en welkom op het forum! :)

Ja helaas is het nu rustiger op forum.
In vergelijking met een paar jaar geleden.

Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft en blijft hangen hier op het forum :P

Re: Jeroen's Youngst'R - Genesis

Geplaatst: 03 nov 2017 20:28
door Jeroenst'r
Mooie Tomos en welkom op het forum! :)

Ja helaas is het nu rustiger op forum.
In vergelijking met een paar jaar geleden.

Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft en blijft hangen hier op het forum :P
Dankjewel!

Volgens mij is het op alle fora wat rustiger sinds Facebook. Ik weet niet of dat de hoofdreden is, maar daar lijkt het wel op.

Ik heb ontzettend veel plezier met de Tomos. Het is natuurlijk flink anders dan een auto, maar gelukkig ook in de positieve zin. Wind in het gezicht, lekker sturen, knetterend uitlaatje achter je en vooral veel contact met je omgeving.

En gelukkig kan ik nog steeds ruikend naar smeermiddelen mijn handen schoon borstelen na een avondje in de schuur rommelen. Het is nu alleen een stuk eenvoudiger en vooral voordeliger. Dat gerommel zou ik nooit willen missen. :mrgreen:

Ik blijf hier voorlopig wel hangen. Er is nog genoeg te doen en te vertellen. Ook al leest bijna niemand het. :roll:

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 10 nov 2017 20:15
door Jeroenst'r
Niks bijzonders, maar wel een hoop gedaan.

Alle roestige bouten en moeren ontroest en behandeld.

Roestplekken stalen achterbrug ruim ontroest en met een bijpassende Motip lakstift netjes gemaakt.
(Tijdelijk; dit voorjaar gaat de achterbrug eraf en spuit ik hem opnieuw...of ik laat hem poedercoaten.)

Voetsteunen ontroest en opnieuw gespoten.

Verder loopt hij als een naaimachientje! Erg blij mee. :)
Alleen de claxon heeft ineens de geest gegeven. Verlichting werkt normaal, dus morgen op zoek naar de oorzaak.

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 22 nov 2017 21:14
door Jeroenst'r
Daar ben ik weer! Ik weet niet of dit veel word gelezen, maar het hier achterlaten van vorderingen / veranderingen is sowieso een uitlaatklep voor mezelf. Een logboek als het ware. Zo deed ik dat mijn mijn auto ook.

Er is inmiddels weer e.e.a gebeurd.

Claxon was niet defect. Dat bleek na vervanging. Rondje contactpunten schuren was genoeg. Voordeel; geen stervende eend geluid meer, maar een volwaardige 'toet'. Originele chromen rand zit er na wat aanpassing weer omheen. Ziet er nog mooier uit ook. Blijkbaar heeft de Youngst'R ook tellerverlichting. Ik wist niet beter. Lampje bleek stuk; vervangen > nu kan ik ook zie hoe langzaam ik rijd als de zon ruimschoots onder is.

Dimlicht werkte ineens niet. Grootlicht wel. Bleek een gekoppeld probleem te zijn met claxon kuren. Dimlicht flikkert nog steeds bij hoge toeren. Een dezer dagen draad doormeten en eventueel vernieuwen. Of verder zoeken.

Ik kocht de Tomos met een Sava MC32 winterband achter. Voorlopig een voordeel dacht ik, maar de Tomos was erg zenuwachtig op de achteras. Oncomfortabele band! Hij leek wel vierkant. Veel rolweerstand (dus ik trek nu iets beter op). Ook zeer gevoelig voor sporen en randen. Het leek ook alsof alle rommel waar je onderweg overheen rijdt royaal wordt verspreid over alles achter je incl. je schoenen en broekspijpen. Vandaag die band vervangen voor dezelfde die er voor op lag, de Sava MC20 Monsun, want Slovenië ondanks goedkopere oplossing dichterbij. Hoort zo vind ik. ;) Een wereld van verschil! Veel beter weggedrag. Of het scheelt qua een rijkelijk zandige herfstervaring op de uitlaat en andere delen incl. mijn garderobe moet ik nog ervaren.

De Youngst'R hield soms in. Alsof ik een berg op reed. Lang verhaal kort; de 'tweezuigerige' AJP remklauw voor was niet goed meer. Bijna een hele avond besteed aan het proberen om de binnenste (wielzijde) zuiger weer werkend te krijgen. Geen succes. Muurvast. Er zijn revisie setjes in omloop. Aantrekkelijk, want AJP is goed, maar ik koos toch voor een nieuwe imitatie (DMP) klauw. Vervangen, netjes met vet uiteraard en nieuwe remolie. Wiel draait nagenoeg vrij. Remt als een anker. Netjes! Samen met de nieuwe achterband minder rolweerstand, dus de Youngst'R trekt het asfalt net niet kapot. ;)

Conclusie; een Tomos + een perfectionist = altijd wat te doen. Mooi! :)

Tot de volgende!

(wijzigingen; tiepvauten)

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 22 nov 2017 21:19
door Jeroenst'r
P.S. Omdat hij nu prima loopt wacht ik met nieuwe tandwielen en ketting tot dat nodig is. Er is inmiddels genoeg geïnvesteerd bovenop de aanschafprijs. ;)

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 26 nov 2017 07:54
door Borcheld11
Nog nooit eerder gezien of gehoord, winterbanden voor scooter of brommer. Net wel even gegoogled, bestaan dus toch wel. Weer wat geleerd :P

Extra rolweerstand komt ook doordat rubber van winterband zachter is waardoor die meer grip heeft bij lagere temperaturen/sneeuw.

Mooi dat alles weer voor mekaar is. :P
De oude remklauw toevallig nog bewaard?

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 03 dec 2017 22:55
door Jeroenst'r
Nog nooit eerder gezien of gehoord, winterbanden voor scooter of brommer. Net wel even gegoogled, bestaan dus toch wel. Weer wat geleerd :P

Extra rolweerstand komt ook doordat rubber van winterband zachter is waardoor die meer grip heeft bij lagere temperaturen/sneeuw.

Mooi dat alles weer voor mekaar is. :P
De oude remklauw toevallig nog bewaard?
Het was voor mij ook verrassend, die lompe winterband achterop een 'tweewieler'. '(Ik vind het onder auto's al een beetje overkill tijdens Nederlands klimaat.) De nieuwe band doet er niets aan onder op nat wegdek, zelfs op 'braderdrap' geen gekkigheden en zoals ik al hoopte veel minder zooi. Het is immers maar een snorbrommer! Geen 70 CC racer. ;)

Oude remklauw netjes opgeslagen. Als de temperatuur in mijn schuurtje wat aangenamer is ga ik die opknappen. Worden niet meer gemaakt volgens mij en natuurlijk beter dan de DMP klauw.

Elektra nu ook helemaal in orde trouwens. Kabelboom nagelopen. Draad vervangen. Alle stekkers gereinigt en alles weer netjes geiosoleerd. :)

Re: Jeroen's Youngst'R - Update

Geplaatst: 16 dec 2017 19:56
door Jeroenst'r
De Youngst'R is sinds vanochtend helemaal naar mijn zin!

Ik moest eerder deze week de lagers van het achterwiel vervangen. Een van de lagers was echt aan gort. Vermoedelijk is de wielbout laatst tijdens het vervangen van de band of eerder in het leven van deze Tomos veel te vast gezet met een luchtsleutel. De afstandsbus tussen de beide lagers in de achterbrug was namelijk ook vervormd.

Ik vond het een mooi moment om meteen het ATW (26) te vervangen voor de grotere (28) variant die ik al had liggen. Aldus geschiedde. Meteen ook alle blank metalen onderdelen en bouten / moeren ontroest. (Voortandwiel en ketting doe ik volgende week even. Wilde eerst weten of ATW 28 bevalt.) De Tomos trok meteen beter. Top ca. 32 ipv 35 en wat gestotter op topsnelheid. Kleinere sproeier dus dacht ik.

Maarrr! Aangezien de zeer roestige Speedy (vermoedelijk) standaard snel uitlaat het laatste was wat ik voorlopig aan de Tomos wilde doen nam ik de gok. Geen kleinere sproeier, maar een chromen Techno expansie uitlaat besteld. Omdat de sproeier met die uitlaat waarschijnlijk juist groter moest zijn hoopte ik dat ik hiermee klaar zou zijn en de 35 km/u weer zou halen. Het was me bekend dat het geen 'trekkracht' uitlaten zijn, maar ook die gok durfde ik te wagen.

Gisteren besteld, vanochtend al binnen. Meteen eronder gezet. Wat een verademing om ook een nette uitlaat te hebben! En het chroom past natuurlijk mooi bij de andere chromen delen van Youngst'R. Het aluminium van de demper matcht met de voorvork. Helemaal netjes! (Voor de goede orde; dit is een van de weinige uitlaten speciaal voor de A35 Youngst'R en Revival. De rest past niet i.v.m. dikke achterwiel. De standaard kan ook gewoon helemaal omhoog!)

Ik startte hem: Knetterdeknetter! :oops: Dat was even schrikken! Maar eerlijk gezegd vind ik het een heerlijk geluid. Tijdens het rijden valt het mee en dat gepruttel bij het stoplicht is eigenlijk wel gaaf. Mooi donker geluid. Gelukkig geen irritant schel geblèr. Ik hen nu alweer zin om te gaan rijden! :mrgreen:

Resultaat precies goed!!! Geen bijzonderheden, niet meer sputteren en inhouden op top. Trekt aanzienlijk beter en goed door tot top. Schakelt geweldig goed over in vergelijking met voorheen en de topsnelheid is precies 35!!! Misschien gaat hij 36 of 37 als hij echt warm is, maar dat heb ik nog niet kunnen testen. Gok geslaagd!!! :koning:

Sorry...ik type weer eens veel te veel. Ik stop. :x

Hier wat recente foto's ter ondersteuning van mijn gewauwel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed weekend verder!

Re: Jeroen's Youngst'R - O.a. lagers vervangen, ATW 28 en Techno brulpijp!

Geplaatst: 04 jul 2018 20:24
door Jeroenst'r
Niet bepaald een hot topic, maar dan in ieder geval een logboek voor mezelf. ;)

Er is een hoop gebeurd.

De Tomos begon nadat ik ruim 1000 kilometer op te teller had toegevoegd een beetje te klooien.
Hij begon warm te ploffen bij gas los, wat ik niet verkeerd vond klinken, maar ook verdacht vond.
Wat later begon hij soms spontaan uit te vallen en startte daarna bijna niet meer, behalve wanneer hij weer was afgekoeld. Ontsteking? Vacuumlek? Benzinetoevoer?

Hier op het forum alle mogelijk gerelateerde topics nagelopen, op Facebook wat vragen gesteld.
Tankdop eraf hielp niet. Deotest ok. Bedrading doorgemeten, alsook ontsteking. Niets te vinden.

Dus op bromstand zetten als begin. Helaas vergat ik de moer van het vliegwiel te verwijderen. "Zit aardig vast; nog maar wat kracht dan." Nu ben ik zonder op te scheppen niet de slapste, maar ik heb wel wat ervaring met wat normale weerstand is en wat niet. Omdat ik geen ervaring had met Tomos vliegwielen bleek dit binnen mijn marge van nog normale weerstand te vallen. Het vliegwiel kwam los, maar toen zag ik pas wat ik had aangericht. Moer volledig gestript. Binnenkant vliegwiel en krukas beschadigd. Spie plat gedrukt. Allerlei ellende.

Ander vliegwiel en krukas dacht ik. Daar zag ik tegenop en had de Tomos al bijna financieel total-loss verklaard.
Toen de neerslachtigheid wegebde kwam mijn vindingrijkheid gelukkig weer terug. "Als hij toch kapot is kan ik net zo goed proberen hem te 'repa-beunen'." Aldus geschiedde. Krukas zorgvuldig hersteld met vijl, dremel en schuurpapier. Binnenkant vliegwiel ook. Net zo lang tot het weer op elkaar vast 'zoog' zonder speling.

Hij liep weer, maar als een natte krant. Toch ontstond er weer hoop. Dus meteen bobine vervangen, bedrading nogmaals nagelopen en netjes weggewerkt. Nieuwe bougie, bougiekabel en voor de zekerheid een nieuwe benzinekraan.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat door mijn acties ik een nieuwe zelfgemaakte spie moest plaatsen (achter bestaande spie ging niet) was het vliegwiel een aantal graden / ca. 2 mm gedraaid. Logica en het afstoffen van mijn wiskunde deed mij de grondplaat aanpassen zodat alles weer op het juiste ontstekingspunt zou komen. Wat boren, alternatieve gaten voor moertjes moeten maken, etc. Na ca. 7 pogingen had ik hem dan eindelijk op bromstand. (En ondanks gebeun alles netjes.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt dus weer en beter dan ooit. Hij is zo vies agressief dat ik weer allerlei allerlei andere dingen moet gaan doen om hem weer comfortabel te laten lopen. 'Ontstotteren' bijvoorbeeld. Grotere carb en dan maar weer wat terugvoeren met bijv. een sigaar ipv huidige Bullet of snorkop terug. Hij wil namelijk duidelijk heel graag veel harder dan 35, maar dat wil ik niet. We komen er wel. ;)

Afbeelding

To be continued...

Re: Jeroen's Youngst'R - Bijzonder avontuur. Vliegwiel / krukas gesloopt en weer gefixt.

Geplaatst: 19 jul 2018 14:18
door sturmgewehr
Prima stukje, hij ziet er geweldig uit, alleen al die blauwe kleur.
Prima ding, maar ja we mogen hier niet zo hard, ook al zijn die
motortjes er voor gemaakt. Zonde hoor dat afremmen.