Pagina 1 van 1

Tomos A3 Snor

Geplaatst: 13 jan 2018 23:19
door subarrator
Ik was al een tijdje aan het kijken voor een leuk oud brommertje. Beetje uit nostalgie.

Het voordeel is...mijn schoonvader verkoopt stickers (en vintage motoronderdelen) en zodoende ga ik wel eens met hem mee naar beurzen. Dit weekend is er een beurs in Autotron en daar heb ik eens even wat rondgekeken.

Aangezien ik vroeger een paar Puchjes heb gehad wilde ik persé weer een Puch. Liefst een brommer. Nadeel is..zie je iets leuks, dan is het of heel duur, of het is binnen no-time verkocht. Verder stonden er alleen wat afgetrapte spul met veel werk. Naast een van die afgetrapte Puchjes zag ik ook een Tomos snorfietsje staan. Zeer net prijsje...dat wel. Maar het ding was vies, er zat een gare koffer achterop en het spatbord was nogal verroest. Wel een voordeel...er zit een kenteken op! Het ding starte meteen en liep erg goed! Ik heb er op het terrein ook even mee gereden....dat rijdt nog niet eens zo gek. Dus....verkocht.

Snel nog even in Rosmalen op naam gezet en mee naar huis genomen.

Vanavond heb ik eerst die lelijke koffer eraf gehaald en het ding eens gepoetst. Ik schrok eigenlijk hoe netjes dat Tomosje nog is. Ik heb wel gezien dat het voor en achterspatbord niet meer te redden zijn...die zal ik nog vervangen. Verder is er een stukje van de bagagedrager afgezaagd..dat hebben ze netjes afgewerkt met twee dopjes. Ook het kentekenplaatje zit niet netjes en is wat lelijk. DIe gaan we ook vervangen. Verder ga ik eens kijken wat er allemaal moet gebeuren voor een grote beurt.

Het is wel een kickstart model...dus geen electrische start. De RDW geeft aan dat hij uit 2005 is...maar dat zijn alle oude brommers met kenteken. Het zou gaan om een A3...maar via Google kom ik ook A35 en S25 met dezelfde bestickering tegen. Ik heb er verder geen verstand van. Maar wat denken jullie wat het is?
20180113_214831.jpg
20180113_214913.jpg

Re: Tomos A3 Snor

Geplaatst: 14 jan 2018 11:25
door shadowranger
Mooi ding, jammer dat je geen voor-foto's hebt gepost.

Ik weet niet wat jouw kentekenpapieren aangeven welk type het is, maar afgaande op de foto's zou ik denken dat het een A35-HDA (=snoruitvoering) zou kunnen zijn, anders is het gewoon een A3 Standard in 25 km/uur versie.. Helaas is RDW niet zo kundig om deze verschillen te onderscheiden. Waarschijnlijk is door de vorige eigenaar gezegd dat het een A3 is. Waarschijnlijk is dit dus ook het geval met wat jij op internet vind als het gaat om modellen die voor 2005 zijn gekocht en op kenteken zijn gezet. Ter voorbeeld, ik heb de exacte benaming van mijn Tomos (A3 Dg) aangegeven (had geen bon oid waar dit opstond), en RDW heeft dit gewoon overgenomen. In mijn tijd was dit het topmodel en alleen in zwart-goud (=Dg) en de wite (=Disco) versie verkrijgbaar..

Tomos heeft verschil willen aangeven tussen de A-modellen op de volgende wijze:

A3 = oorspronkelijke vierkante tank frame + ei-cilinder blok en trappers. Later is daar een kickstart van gemaakt. Was destijds alleen verkrijgbaar in bromuitvoering en spaakwielen. Men gebruikt deze aanduidingen nu aan bij de nieuwste modellen, aangezien de andere versies nu een rond buisframe (=A2) hebben ipv vierkant plaatstaal. Verder hebben ze alles nu een naam gegeven (Funtastic, Youngst'R, Pack'R, etc.) ipv een nummer. Nummers gebruiken ze alleen nog voor het blok (A5, A52, A55).

A35= zelfde frame, maar met membraancilinder (vierkant) en (nieuw) blok met kleine spoelpoorten. De carburateur zat bij de eerste modellen onder het frame recht achter de cilinde. Bij latere modellen is de carburateur naar de rechterkant gegaan en zijn de plastic ipv metalen motorkappen erop gekomen. Overigens is daar alleen de motorblokcode gewijzigd naar A52 (oude=A5) met grotere spoelers. Wel zat hier nog de membraancilinder op.

A25 = zelfde frame, echter duidelijke aanduiding (wettelijk) dat het gaat om een 25 km/uur versie. De toevoeging /2 is gekomen doordat er een 2-traps bak onder kwam, net als die van de bromversie. De eerste modellen hadden een 1-speed bak (oorspronkelijk ook met ei-cilinder). Ivm serviceparts is deze laatste uit het assortiment gehaald en is alles tegenwoordig voorzien van de 2-speed bak.

Men is afgestapt van de A25 typen, en heeft deze omgedoopt naar A35-HDA, omdat van andere modellen die op de markt kwamen met "fancy" namen als "Quadro', "Taxxity", "Wizzard", etc deze ook in 25km/uur versies werden gemaakt en dit beter in de lijn lag dan een afwijkend nummer. Verder werden er wat extra features toegevoegd als een cockpitje, kilometerteller, banaanzadel ipv zweefzadel, knipperlichten, e-start enz. Technisch zijn deze allemaal hetzelfde, muv de e-start, maar dat spreekt voor zich met zijn startmotor en accu.

Re: Tomos A3 Snor

Geplaatst: 15 jan 2018 16:56
door subarrator
Zo...dat is tenminste interessante informatie. Zeer bedankt!

Leerzaam was ook even om naar het framenummer te kijken: ZZ1A35DAA00xxxxxx
En dit geeft de RDW aan:
RDW-Data.jpg
RDW-Data.jpg (61.38 KiB) 6541 keer bekeken
Het blok:
20180115_163033.jpg
20180115_162929.jpg
Framenummer en typegoedkeuring.
20180115_163005.jpg
Ik gok zelf dat hij rond de 18 jaar oud is.

Maar zo zag de Tomos eruit toen ik hem kocht:
20180113_124603.jpg
20180113_124205.jpg

Re: Tomos A3 Snor

Geplaatst: 16 jan 2018 13:13
door shadowranger
De registratie klopt wel hoor. Voor de handel is Tomos met dit model (tankframe plaatstaal) bekend onder A3, dit is in alle landen zo waar deze verkocht werden. Bij type staat A3, bij variant 5D. Samen levert dit A35D op. Dus gewoon een A35 Standard zoals deze toen uit de fabriek in Epe rolde. Niets om je zorgen over te maken.

Ik zit mij alleen af te vragen waar die 02 vandaan komt achter de *0012*. Zou dit het bouwjaaraanduiding zijn? Dit staat namelijk niet op je plaatje/ sticker.