Pagina 1 van 1
veel vermogens verlies na 5 tot 10 min rijden
Geplaatst: 04 apr 2006 18:43
door Marco
hallo mede tomos rijders
het volgende;
als mijn tomos koud is trek ie onder me kont vandaan, en schakeld ie pas bij de 30 km met veel toeren. ( trek dan echt gewoon op alsof een 70cc is met een grote carb, en trek vertanding )
hoe langer ik rijd hoe eerder hij gaat schakelen, en hoe slechter hij begint te trekken. na +/- een 10 min trek ik nog geen kat uit de sloot ( echt bagger dus )
ik heb er reeds 4500 km op de teller staan, en rijd zowat elke dag op mijn tomos door weer en wind.
en dit vind ik echt vervelend worden. mijn setup staat in m'n sig, de bougie is koffie bruin met wat melk. sproier 58 heb ik reeds geprobeert en deze is teklein, hij ,loppt dan namelijk aleen stationair met vol de shoke erop.
kan iemand mij aub helpen met dit probleem
Geplaatst: 06 apr 2006 14:01
door the_tomos
waarschijnlijk is je sproeier niet goed ik weet niet wat er nu in zit maar als hij daarvoor al goed reed en met een nieuwe niet gewoon de ouwe erin doen.
Geplaatst: 06 apr 2006 14:06
door freaky_Tomos
koeling van cilinder oid
welke hittegraad bougie heb je ?
Geplaatst: 06 apr 2006 19:03
door Marco
waarschijnlijk is je sproeier niet goed ik weet niet wat er nu in zit maar als hij daarvoor al goed reed en met een nieuwe niet gewoon de ouwe erin doen.
er zit nu een 62 in met bi-turbo en gaas filter ( met 3 lagen panty )
heb er al een 58 in gehad maar daar liep ie alleen staionair met shoke erop mee
koeling van cilinder oid
welke hittegraad bougie heb je ?
koeling van de cil is niet belemmerd, en deze wordt ook niet overdreven warm. er zit nu een hitte graad 8 resistance bougie van ngk in, welke volgens de dealer de juiste is.?????
voor setup zie sig
Geplaatst: 06 apr 2006 19:06
door Tossie
Ik zou zeggen probeer eens een gewone '6' bougie.
Ik weet dat deze goed loopt volgens jou maar ik zou t toch proberen.
Het kan zijn dat als je warmgedraait bent, het mengsel niet meer optimeel ontsteekt. (Door verkeerde bougie)
Geplaatst: 06 apr 2006 21:28
door the_tomos
hij liep waarschlijk alleen stationair met shoke erop omdat hijn og niet warm is daar worden ze namelijk op afgesteld.
to tossi:een hittegraad 6 in een std cilinder ide helemaal niet getuned is of iets is ook onzin dus dat hoeft niet.
ik denk gewoon dat je sproeier 66/68 we lgewoon goed is je heb alleen je uitlaat en je filter veranderd.
bij filter ga je 10 maten omhoog en uitlaat 2 dus probeer het wat hoger zou ik zeggen.
gewoon proberen kan geen kwaad
Geplaatst: 06 apr 2006 21:31
door Tossie
to tossi:een hittegraad 6 in een std cilinder ide helemaal niet getuned is of iets is ook onzin dus dat hoeft niet.
Mja, ze doen er niet voor niets een 6 standaard in maargoed het kan idd zo zijn dat hij koud is afgesteld.
Dus dan eerst even warm rijden en dan opnieuw afstellen--> grotere sproeier
Geplaatst: 06 apr 2006 21:46
door Marco
hmmm heb er al reeds een keer een 66 in gehad, trok alleen maar brakker op, en de bougie was iets te zwart ( niet overdreven )
en met die 58 sproeier heb ik hem 5 min laten lopen, en een keer volgas een blokie ( +/- 1 km ) om dan issie wel warm denk??? ( dus eerst volgas geven, en dan vlug weer met de voet volop shoken )
ik zal morgen eens een gewone 6 bougie halen.
maar waarom zou er nou eigenlijk een "R " bougie in zitten dan ( de warmte graad erbuiten gelaten ) want dat kan mijn dealer niet vertellen ( word schijnbaar door tomos nl aanbevolen.
maar toen ik hem nieuw kocht zat er een gewone 5 in, maar daar trok het puntje snel krom van. met een R -8 nog geen last van gehad
en kan iemand mij duidelijk uitleggen waarom en in een 50cc een 5 bougie gaat en in een 70cc bv een hogere warmte graad.
en ik weet dat de R bij ngk voor resistance staat, maar wat heeft zo'n bougie eigenlijk doen op een brommer??
Geplaatst: 06 apr 2006 21:51
door the_tomos
Cilinder Warmtegraad bougie
Standaard 50cc 5
Snelle 50cc 6-7
Standaard 70cc 7-8
Snelle 70cc of meer 8-9
tossie kun je lezen wat staat hier geen 6 toch bij std of wel
en waarom er in een 70cc een grotere bougie gaat al zou je daar met een 5 mee gaan rijden zou wel kunnen maar dan word je bougie overhit en stopt het hele zakkie ermee en een8/9 in een 70cc heeft een andere samenstelling die er wel tegenkan dat is het gewoon.
maar een te hoge in je std cilinder is ook niet goed hij moet een bepaalt temperatuur halen en behouden.
Geplaatst: 06 apr 2006 22:31
door Tossie
mijn excuses, dan is het een 5
Maar een ''R'' bougie wil zeggen dat hij ''ontstoort'' is.
Dit heeft te maken met dat als je bijvoorbeeld een elektronische toeren/kmteller heb en je hebt geen ontstoorde dat je tellers kunnen gaan flippen.
De "R'' bougie's zijn ook iets duurder.
Geplaatst: 06 apr 2006 22:42
door the_tomos
en daar heb je gelijk in

Geplaatst: 06 apr 2006 23:07
door Marco
oke, maar een R bougie maakt geen verschil kwa evt prestaties???
Geplaatst: 07 apr 2006 09:13
door Tossie
Nee, het maakt geen verschil.
Alleen voor die 20cent meer zou ik gewoon een R kopen.
Geplaatst: 16 apr 2006 00:30
door Marco
hallooo mensen
nou vandaag en gisteren aant proberen geweest.
maar ik blijf na tot 10 tot 15 minuten toch mer minder vermogen zitten als dat ie koud is.
ik heb reeds: een bougie hittegraad 6 erin, ( 5 was nergens meer te krijgen hier ) en een sproeier 68.
heb alle pakkingen enz gecontroleerd en niks gevonden.
wel trek ie nu iets beter, maar toch nog slechter als met een orginele uitlaat ( dunne stnd pijp )
het puntje van de bougie is wel gewoon koffie bruin.
weet iemand waar het dan aan zou kunnen liggen.
setup: zie sig