Pagina 1 van 1

Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 13:10
door ThatTomosGuy
Beste forumleden,

Samen met een vriend ben ik bezig om een Tomos A35 op te knappen. De Tomos loopt en rijd wel maar niet goed, je kan maar half gas geven en schakelt maar moeilijk naar de tweede versnelling. We hebben de carb schoongemaakt overal nieuwe pakkingen erop gedaan en olie ververst. Bij het verwisselen van de kop en voetpakking kwamen we erachter dat er veel diepe krassen in de zuiger en de cilinder zaten. Zorgt dit ervoor dat hij valse lucht zuigt? Of is het iets anders?

Alvast bedankt!

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 14:04
door peterzoetermeer
krassen in de cilinder zorgen voor lekkage langs de zuigerveren bij elke slag die de motor maakt en geeft dus een verlies van kracht.
Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat de tomos moeilijk overschakelt.
Andere cilinder erop zetten (tweede hands kan ook).
Valse lucht aanzuigen kan gebeuren via lekkende pakkingen maar meestal door een slechte aansluiting tussen carburateur en cilinder.
Doe eens de deodorant test (even de zoekfunctie gebruiken).

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 14:55
door ThatTomosGuy
krassen in de cilinder zorgen voor lekkage langs de zuigerveren bij elke slag die de motor maakt en geeft dus een verlies van kracht.
Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat de tomos moeilijk overschakelt.
Andere cilinder erop zetten (tweede hands kan ook).
Valse lucht aanzuigen kan gebeuren via lekkende pakkingen maar meestal door een slechte aansluiting tussen carburateur en cilinder.
Doe eens de deodorant test (even de zoekfunctie gebruiken).
Bedankt voor de reactie. De deoderant test hadden we al gedaan. Alle pakkingen bleken lek te zijn. Die vervangen hij loopt een stuk beter. Wat ik al zei we gaan er een 65cc op zetten dus hopelijk lost dat het probleem op. En anders maar eens krukaskeeringen vervangen.

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 15:11
door peterzoetermeer
Als je krukaskeerring aan de kant van de koppeling lek is, lekt er versnellingsbakolie naar het carter.
Gevolg: een witte pluim uit de uitlaat en afhankelijk van hoe erg het is, slecht starten, rot lopen e.d.
En natuurlijk verlies van olie, als de bak echt leeg raakt loopt er meer in de soep.

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 15:20
door ThatTomosGuy
Als je krukaskeerring aan de kant van de koppeling lek is, lekt er versnellingsbakolie naar het carter.
Gevolg: een witte pluim uit de uitlaat en afhankelijk van hoe erg het is, slecht starten, rot lopen e.d.
En natuurlijk verlies van olie, als de bak echt leeg raakt loopt er meer in de soep.
Dat verklaart ook een hoop. Als we hem proberen te starten moeten we minimaal 25 kicken en als hij dan eenmaal loopt komt er wel witte rook vanaf. Niet extreem veel maar alsnog.

Nog een vraagje, hoe haal je het koppeling los want wij hadden het al eerder geprobeerd maar het koppelingshuis draait mee en de rest ook volgens mij. Is hier een trucje voor?

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 15:44
door peterzoetermeer
Moet je toch even zoeken in de WIKI, staan meerdere tips om de koppeling te demonteren.
Op youtube zijn ook filmpjes te vinden, gaat vooral over het vraagtekenveertje.
Maar ja, alles moet eruit om bij je krukaskeerringen te komen.
Vergeet die aan de ontstekingszijde niet, als deze lekt kan hij daar valse lucht aanzuigen.
Overigens wordt toch aangeraden om beide keerringen te vervangen.

Re: Wat gebeurt er als er diepe krassen in de zuiger en cilinder zitten?

Geplaatst: 07 nov 2018 20:13
door ThatTomosGuy
Moet je toch even zoeken in de WIKI, staan meerdere tips om de koppeling te demonteren.
Op youtube zijn ook filmpjes te vinden, gaat vooral over het vraagtekenveertje.
Maar ja, alles moet eruit om bij je krukaskeerringen te komen.
Vergeet die aan de ontstekingszijde niet, als deze lekt kan hij daar valse lucht aanzuigen.
Overigens wordt toch aangeraden om beide keerringen te vervangen.
Bedankt!