Pagina 1 van 4

Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 08:55
door edscalatie
Hallo mensen.
Voordat mensen iets zeggen over de template die ik moet gebruiken, de pagina waar ik naar werd doorgestuurd bestaat niet meer. Ik hoop dat ik het op deze manier goed oplos

kort verhaal
Brommer liep nauwelijks, uitlaatpoort dicht gekoold, zuiger zat verkeerd om, verbrand aan de zijkant, heb ik het zuiger type met sleuven nodig voor een brommer? zijn er meer problemen dan alleen de zuiger? is de cilinder ook aan de beurt voor vervanging?

Lang verhaal

Ik heb meerdere vragen waaronder over de zuiger, maar voordat ik daar aan begin een korte introductie.
Een maat van me (just asking for a friend :wink: ) heeft een dik jaar geleden een tomos quadro e start uit 2008, brommer (Geel kenteken) gekocht.
Het kreng liep nooit zoals het hoorde, de vorige eigenaar had van brommer geen kaas gegeten, mengde 1 op 10 en bleef maar zeuren of slechte kwaliteit benzine en een rokende uitlaat.
Dus een mooi project om te ontkolen, carb af te stellen en fatsoenlijk gemixte benzine erin.

Nu een jaar verder hebben we dat ding nooit lekker kunnen laten rijden, dikke brokken kool uit de uitlaat, de carb afgesteld en het werd nooit harder dan 35km/h.
Laatst liep de brommer totaal niet meer (leek op te veel tegendruk) en heb ik de cilinder voor het eerst maar is losgetrokken (die was altijd professioneel door een brommerboer opgebouwd volgens de vorige eigenaar).
Hieronder de fotos:
WhatsApp Image 2018-11-25 at 13.11.25.jpeg
Dichtgekoolde uitlaatpoort.
WhatsApp Image 2018-11-25 at 13.10.55.jpeg
Deuk op de zuiger.
WhatsApp Image 2018-11-25 at 13.10.12.jpeg
Pijltje wijst naar de inlaat poort.
WhatsApp Image 2018-11-25 at 11.11.12.jpeg
WhatsApp Image 2018-11-25 at 11.10.45.jpeg
Verbranding zijkant.

Er vielen mij direct een paar dingen op:
-Zuiger enorm verbrand aan de zijkanten en kool aanslag op de zuiger kop.
-Binnenkant zuiger leek ook verbrand/donker bruin
-Zuiger verkeerd om gemonteerd, pijltje naar de inlaat poort.
-Uitlaat poort voor 50% dichtgekoold
-Slijtsporen (bijna groeven) op de zuiger aan de in- en uitlaat poort zijde.
-Deukje in de zuiger kop aan de uitlaat kant.


Het verbranden langs de zijkant, kan dat liggen aan het feit dat de zuiger verkeerd om gemonteerd is?
De zuiger wil ik sowieso vervangen, nu zie ik op internet dat er zuigers met sleuven zijn bij de inlaat poort, de mijne heeft die niet, welke kan ik het beste halen voor een brommer?
Nu lijkt de cilinder oke en denk ik er over na om deze niet te vervangen, mensen daar een mening over?
Over de cilinder, geen groeven of beschadigingen aan de wand, morgen de poorten schoonmaken en het matige/slechte gietwerk aan de poorten polijsten.

De uitlaat heb ik ontkoolt maar nooit echt vertrouwen in gekregen, kan dit ook een boosdoener zijn geweest voor het dicht kolen van de uitlaat poort?
De uitlaat is een Jamarcol Fuego (bullet uitlaat).

Veel vragen en een lang verhaal, sorry daarvoor.
Ik hoop dat er nog wat ideen zijn wat ik het beste kan doen, welke zuiger ik nodig heb en andere meningen/tips/opmerkingen.
Het hoeft allemaal niet super goedkoop maar het studenten budget is natuurlijk altijd een dingetje.
Alvast bedankt voor alle info en hulp!

Kort over mezelf. Mijn eigen ervaring/kennis, basis tot gemiddeld. Vroeger veel gesleuteld aan Zundapps, Later aan motoren en alles wat slecht liep weer op gang helpen.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 10:46
door peterzoetermeer
Zoals je zelf ook kunt zien is die zuiger totaal versleten, de cilinder heeft hier ook sporen van. Er zit roest op de plaats waar (ooit) een koppakking heeft gezeten.
En de rest van het blok is nog in top conditie? gelooft echt niemand.
Je kan beter op zoek naar een gereviseerd blok.
De vraag is alleen waarvandaan, ik had een adres maar die is failliet.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 11:35
door edscalatie
Bedankt voor de reactie

Ik weet dat het blok niet in top conditie is, verre van. Daarom hebben we ook bijna niks betaald voor de hele brommer toen der tijd.
Het binnenwerk van de versnellingsbak "schijnt" (vorige eigenaar liet een rekening zien) 2 jaar ervoor overhaalt te zijn.
Dit kwam neer op paar tandwielen, lager, keerring en de koppeling.
Maar zoals ik al zegt schijnt, ik geloof niet in luchtkastelen en mooie praatjes, voor mijn gevoel kon de bak er nog wel even mee door maar wie weet.

Laat ik mn vraag anders stellen, gaat een andere zuiger me tijdelijk helpen?
Dat het kwalitatief allemaal ruk is wist ik allang, mijn doel is dat het ongeveer "loopt" voor een half jaar (dan is het einde van zijn studententijd ook in zicht).
Daarna maakt het me niet meer uit wat er meer gebeurd en hoe het blok uit elkaar valt.
Een gereviseerd blok zit best wel boven het budget.

Het is een enorme slechte beun oplossing en heeft niks te maken met fatsoenlijk sleutelen, maar als een tijdelijke fix voor 15 euro zorgt dat het loopt dan ben ik bereid om kwaliteit in te ruilen voor budget.

Dan is mijn andere algemene vraag nog , als er toch een nieuwe zuiger komt, is een met sleuven beter dan een zuiger zonder sleuven?

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 12:55
door peterzoetermeer
Ik denk dat er al eerder een zuigerveer gebroken is en voor schade heeft gezorgd aan de zuiger (die groef en die deuk).
De zuigerveren zelf lijken me vrij nieuw, kijk even of ze rondom glimmend zijn. Het probleem is nl dat je zuigerveren niet zomaar inrijdt, als de cilinder een beetje ovaal is krijg je weer lekkage tussen zuigerveer en cilinderwand, dit duurt erg lang voor dit op elkaar ingesleten is.
Een nieuwe zuiger koop je voor dit type brommer met zuigerveren en pistonpen. Vergeet het lager van de pistonpen en een nieuwe koppakking niet.
Welk type? overleg even met de leverancier! Zie onderdelenshop (rechts boven).

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 13:07
door edscalatie
Ah check, das een goeie, ik ga even mailen met die mensen.
De naaldlager en pakking set lagen al in het mandje :)
Thanks voor de tip!
Mocht dit niet werken dan was het de gok waard en gaat alles zo het kanaal in :lol:

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 13:17
door peterzoetermeer
of je kan er iemand anders een plezier mee doen

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 13:42
door edscalatie
Ow dat komt sowieso goed.
Een redelijk rollend frame met kenteken heeft altijd wel geinteresseerden.
In eerste instantie ga ik proberen of het met een andere zuiger en een schoongemaakte cilinder nog een beetje loopt.
richting het eind van de week komt er nog een update.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 13:55
door fons716
Een zuiger met sleuven nemen anders is de inlaat timing erg laag.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 17:50
door peterzoetermeer
Ik heb het even nagekeken.
Een zuiger met sleuven (aan de inlaatzijde) is voor een bromfiets (gele kentekenplaat).
Een zuiger zonder sleuven is voor een snorfiets (blauwe kentekenplaat).
Die sleuven geven een langere aanzuigtijd van de verbrandingslucht, gevolg, betere vulling, meer vermogen.
De cilinders zijn gelijk.
Er zit dan nog een verschil in de kop. Een snorkop heeft een grotere inhoud in de kop, dit is dus minder compressie, minder vermogen.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 26 nov 2018 19:41
door edscalatie
De zuiger met sleuven is besteld met naaldlager en pakking set.
De hoge druk kop ligt nog op de kast of zat erop.
Bij het terug plaatsen controleer ik dat de juist van de twee erop gaat.
Thanks voor de reacties, hoop donderdag alles met beleid eronder te sleutelen.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 27 nov 2018 13:48
door fons716
Druk voor de gein de oude zuigerveren eens in de cilinder en meet de slotspeling op met voelmaatjes, veren even aanduwen met de zuiger zodat ze recht in de cilinder zitten...is de slotspeling 0,4 mm dan zijn de veren op of is de cilinder te ver heen.
Kun je ook even doen met de nieuwe zuiger veren.

Wil je iets meer snelheid dan zou ik een voetpakking van een puch maxi gebruiken van 1,5 mm dik en een koppakking van zundapp 0,1 dik.... cilinder gaat dan 1 mm omhoog, dus je timing gaat daarmee ook omhoog.
Cilinder en kop even voor de zekerheid vlak scheuren op een glasplaat.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 28 nov 2018 04:07
door bromscoot
Ik heb het even nagekeken.
Een zuiger met sleuven (aan de inlaatzijde) is voor een bromfiets (gele kentekenplaat).
Een zuiger zonder sleuven is voor een snorfiets (blauwe kentekenplaat).
Die sleuven geven een langere aanzuigtijd van de verbrandingslucht, gevolg, betere vulling, meer vermogen.
De cilinders zijn gelijk.
Er zit dan nog een verschil in de kop. Een snorkop heeft een grotere inhoud in de kop, dit is dus minder compressie, minder vermogen.
Een snor cilinder heeft een krappere uitlaatpoort, die van een brommer is meer opener.. Dus nee er zit wel zeker verschil in beide cilinders.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 28 nov 2018 09:14
door peterzoetermeer
@bromscoot
kun je deze informatie ook even doorgeven aan de redactie, kunnen ze dit misschien verwerken in de WIKI, daar staat duidelijk dat de cilinders hetzelfde zijn.
Misschien weet je ook m.i.v. welk jaar dit veranderd is?

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 00:24
door bromscoot
Het jaar maakt niet uit voor de membraan cilinder.. Dit is altijd al anders geweest. Misschien hebben ze nooit in de uitlaat poort gekeken...

De uitlaatpoort en de spoelers zorgen voor de timing bij 2 takt een cilinder..
Daarom heeft een brom cilinder meestal alle spoelkanalen open.. En gebruikt een snor cilinder er vaak maar 2 zijpoorten.

In het buitenland word overigens alleen het 45km verkocht.. 25km bestaat er niet *behalve belgie waarschijnlijk*

Maar in america heb je geen 25km/u versie.. Over het algemeen worden er meer brom cilinder geproduceerd dan snor cilinders. Daarom zijn de snor cilinders in prijs ook een stuk duurder.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 09:39
door peterzoetermeer
Zo, dat is opmerkelijk.
Dus zelfs de spoelpoorten zitten bij een bromcilinder anders dan bij een snorcilinder?
Aan de zuigers kan het niet liggen, die hebben als verschil dat bij de snorzuiger er geen sleuven zijn aangebracht, maar die zitten aan de inlaatzijde.

kijk ook hier even:

https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sn ... s_Verschil

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 11:07
door edscalatie
@fons716
Helaas heb ik de oude zuigerveren perongeluk gemold toen die op de grond vielen en ik er precies op ging staan (natuurlijk :shock: ).
Met de nieuwe zuigerveren zal ik eerst even kijken wat de speling is met de voelermaatjes, vingers gekruist dat de cilinder nog acceptabel is.
Wel bedankt voor deze tip!

Verdere update:
Gisteravond laat heb ik de zuiger en onderdelen ontvangen.
Verder heb ik de poorten ontkoolt en gepolijst (alle giet oneffenheden eraf gehaald).
Ook langs de poorten aan de binnenkant van de cilinder zaten scherpe randjes, deze voelde ik al de eerste keer toen de cilinder eraf ging.
Ook die heb ik heel subtiel en zachtjes met een klein vijltje bijgewerkt zodat er geen scherpe randen aan zitten.
De zuiger had ook nog een paar fijne scherpe randen erop zitten langs de sleuven en onderkant dus zelfde verhaal, subtiel afgewerkt.
Met een lading olie ertussen hoor je niks meer schrapen of moeilijk lopen
De zuiger valt ook niet achteloos dwars door de cilinder heen maar zakt het laatste stuk langzaam naar beneden doordat de lucht niet goed weg kan.
Vanavond dus even de slotspeling meten en zien of er nog een half jaar aan levensduur is de cilinder zit.
Dan de rest erop en zien wat het resultaat is.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 19:31
door edscalatie
Zuiger vervangen behoud dezelfde symptomen.

De zuiger zit erin. De speling tussen de uiteinden van de zuiger veren was 0.20 mm dus dat ging goed. Alles netjes erin en teruggeplaatst met een slokje olie.
Niks schrapen en een prima compressie op de kick start.

Nu heb ik het volgende probleem:

De brommer wil alleen starten op choke. Daarna choke eraf en schiet deze heel kort in de toeren. Daarna mist ie een paar slagen. Pakt nog een keer de draad kort op en valt daarna volledig uit. De ontsteking blijft netjes vonken (bougie dop met lampje erin). Heb 2 carbs geprobeerd, een 15/15 met 66 sproeier en een 14/12 met een 58 sproeier. Allebei vertonen ze hetzelfde gedrag.

Voordat ik de cilinder terug plaatste heb ik het membraan vervangen en ook het spruitstuk (was ook niet meer de beste).
Dit is een met olie aansluiting (netjes de bijgeleverde schroefjes en koper ring ingedraaid).

Na het starten reageert het blok lijkt wel nergens meer op wat ik probeer met het gas en valt uit na even knetteren. Ook met remmen reiniger in de carburateur spuiten en om de aansluitingen van het spruitstuk veranderd niks.

Voordat ik aan deze operatie begon liep de brommer nog krap aan 30km/h, geen topsnelheid maar wel meer dan dit. Dit was met de 14/12 carb en 58 sproeier.

Voor vanavond leg ik me erbij neer en ga ik wat googlen vanaf de bank.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Evt kan ik een filmpje maken mocht mijn uitleg niet duidelijk zijn.

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 20:05
door shadowranger
Als je zeker weet dat de carburateur op het spruitstuk zit zou ik de sproeier wijzigen naar de standaard maat (52-54). Het alleen willen starten op choke duidt op valse lucht. Dit bevestigd wordt door je verhaal van voor de revisie. Krukaskeerring(en) zijn dan ook verdachte.

Pakkingresten ed goed verwijderd?

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 29 nov 2018 20:15
door edscalatie
Alle pakkings resten zijn verwijderd en schoongemaakt voordat ik iets nieuws heb geplaatst.
De sproeiers moet ik bestellen dus daar ga ik mee knoeien van het weekend of volgende week.
Is er een makkelijke manier om de keerringen te controleren?

Re: Verbranding langs zuiger

Geplaatst: 30 nov 2018 00:58
door edscalatie
Net even het forum doorzocht en gezien dat de keerringen vervangen nog niet de ergste klus is.
Het spul zelf kost ook vrijwel niks dus de bestelling gaat zo de deur uit samen met wat sproeiers.
Voor de zekerheid ga ik m'n oude spruitstuk een keer proberen en alles nog een keer nalopen van de inlaat zijde.