Pagina 1 van 1

BTDC Onmogelijk om af te stellen

Geplaatst: 26 feb 2019 21:16
door Ripple
Beste leden,

Ik heb een Tomos A3 uit 1987, met een ISKRA 50W ontsteking. (2 dradig) De vliegwiel loopt tegen de klok in.

Ik wou de ontsteking afstellen echter lukte mij dit niet, volgens de werkplaats handboek moeten de contactpuntjes openen op 1,8MM BTDC, echter is dit bij mij al veel vroeger het geval. Dus staat het te vroeg, alleen wanneer ik de grondplaat volledig tegen de klok in draai (wat zal moeten helpen), is het nog steeds te vroeg. Ook wanneer die grondplaat volledig met de klok mee is gedraaid, is de BTDC te vroeg. :?
De TDC gap, is al wel afgesteld op 0,40MM.

Hopelijk is het op te lossen :) .

Met vriendelijke groet,

Ripple
image1.jpeg
Foto, van ontsteking. Ter referentie van het model.

Re: BTDC Onmogelijk om af te stellen

Geplaatst: 26 feb 2019 21:45
door fons716
Toevallig imitatie contactpuntjes? Bij een puch maxi geeft dat problemen om de voorontsteking te halen.

Re: BTDC Onmogelijk om af te stellen

Geplaatst: 26 feb 2019 22:23
door Ripple
Toevallig imitatie contactpuntjes? Bij een puch maxi geeft dat problemen om de voorontsteking te halen.
Dit kan het wel eens zijn... heb toevallig een compleet nieuwe ontstekings unit liggen (want de ontstekingspoel was kapot) maar die nieuwe grondplaat zorgde ervoor dat de vliegwiel aanliep. Dus had de nieuwe ontstekingspoel op de oude gemonteerd. Zal morgen kijken of de goede contactpuntjes van ISKRA zal helpen. Bedankt voor de snelle reactie :).

Re: BTDC Onmogelijk om af te stellen

Geplaatst: 03 mar 2019 01:39
door shadowranger
Eerst de maximale opening van de punten afstellen op 0,35 - 0,45 mm op de nok van je vliegwiel. Dat doe je door de punten op de grondplaat te verdraaien. Daarna pas de timing (begin opening) afatellen op 1,8 - 2,0 mm voor BDP of TDC. Als je niet eerst de maximale opening afstelt klopt je timing idd niet. Ik denk dat t daar aan ligt