Pagina 1 van 1

Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 22 mei 2019 16:06
door MeneerJansen
Hallo allemaal,

Ik lees soms dat het zin heeft om je krukaskeerringen te vervangen als je brommer een beetje "inhoudt". Als ik met vol gas rijdt dan lijkt het alsof de brandstoftoevoer af en toe een beetje minder wordt. De snelheid neemt dan een beetje af. Daar word ik zeeziek van, van dat langzame deinen heen en weer. Ik zweer het je.

Zie ook onderstaand youtube filmpje en de reacties die er bij staan [opmerking 23-5-2019: dit is niet mijn Tomos, gaat mij meer om de opmerkingen die bij het filmpje staan, duizend maal excuses voor de verwarring]:
https://www.youtube.com/watch?v=Cs_dK-Ak0-c

Sommigen zeggen dat je witte rook krijgt als die keerring lek is. Daar heb ik geen last van. Ikzelf denk dat de motor van mijn Tomos Flexer uit 2008 gewoon oud is.

Zo'n keerring is heel goedkoop maar ik heb zeer weinig ervaring met het uit elkaar halen van een brommer. Ik heb ook geen schuur/werkplaats ofzo. Als het zeker weten de moeite loont zou ik het wel willen proberen.

Groet,

Michel :)

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 22 mei 2019 17:27
door shadowranger
Wat jij beschrijft is het zgn. viertakten. Dit komt omdat de ontsteking op top te laat staat (snorfiets). Door de grondplaat te draaien naar de bromstand vervroeg je de ontsteking en zou het inhouden op top moeten stoppen. Dit icm de afstelling lucht-brandstof is een veel voorkomende klacht.

Eea heeft dan geen nut om je keeringen te vervangen. Witte rook is alleen een aanwjjzing dat de koppelingskant kapot is of doorlekt. Als de ontstekingskant lekt start de brommer vaak helemaal niet of alleen op de choke.

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 22 mei 2019 18:01
door MeneerJansen
Wat jij beschrijft is het zgn. viertakten. Dit komt omdat de ontsteking op top te laat staat (snorfiets). Door de grondplaat te draaien naar de bromstand vervroeg je de ontsteking en zou het inhouden op top moeten stoppen. Dit icm de afstelling lucht-brandstof is een veel voorkomende klacht.

Eea heeft dan geen nut om je keeringen te vervangen. Witte rook is alleen een aanwjjzing dat de koppelingskant kapot is of doorlekt. Als de ontstekingskant lekt start de brommer vaak helemaal niet of alleen op de choke.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een Tomos Flexer tweetakt snorfiets. Dus dan heeft het geen zin voor mij om die keerringen te vervangen?

Ik heb de carburateur schoongemaakt (benzinefilter zat vol prut). Ik ga ook mijn benzinekraan eruit schroeven want daar blijkt ook een benzinefilter in te zitten (zie mijn vraag in dit topic). Wellicht dat dat helpt tegen het inhouden.

Heb jij verder nog tips tegen het inhouden? Grotere sproeier? Die carb heb ik al eens uit elkaar gehaald dus da's een klusje dat ik met mijn twee linkerhanden (*) nog wel aankan.


(*) Ik ben linkshandig, maar het gaat om het spreekwoord, ha ha. ;)

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 22 mei 2019 19:24
door shadowranger
Kijk eerst of het schoonmaken helpt. Dan kun je nog de tip van mijn mbt de ontsteking doen.

Je geeft alleen niet aan of je een snor of brom versie hebt.

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 22 mei 2019 19:58
door MeneerJansen
Kijk eerst of het schoonmaken helpt. Dan kun je nog de tip van mijn mbt de ontsteking doen.

Je geeft alleen niet aan of je een snor of brom versie hebt.
Het is een snor fiets. :)

Wat betreft de ontsteking: bedoel je het spuiten van deodorant op de onderdelen v/d carburateur? Zoals de aansluiting v/d carb op het motorblok?

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 23 mei 2019 14:15
door fons716
Welke cilinder zit erop en welke carb en sproeier?

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 23 mei 2019 14:57
door MeneerJansen
Welke cilinder zit erop en welke carb en sproeier?
Cilinder weet ik niet. De carb is de "standaard" DellOrtho die op een Tomos Flexer snorfiets moet. Ik heb niet genoeg verstand van Tomossen om te weten wat voor model exact. Ik moet de sproeier eruit halen om te kijken wat voor maat het is. Ik neem aan dat dat er ergens op staat...

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 23 mei 2019 17:21
door fons716
Als ik naar het filmpje kijk is de cilinder volgens mij van aluminium en zwart gespoten, dus kan een snelle cilinder zijn.
Als het een originele Dellorto is staan er Dellorto sha en nummers op aan de rechtse kant. 14/9 of 14/12 of 15/15 of 16/16

Bij een imi carb staat niets op en moet je met een schuifmaat meten hoe groot hij is.

Zonder de maat van de carb en sproeier kan ik helaas niets

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 23 mei 2019 19:16
door MeneerJansen
Als ik naar het filmpje kijk is de cilinder volgens mij van aluminium en zwart gespoten, dus kan een snelle cilinder zijn.
Als het een originele Dellorto is staan er Dellorto sha en nummers op aan de rechtse kant. 14/9 of 14/12 of 15/15 of 16/16

Bij een imi carb staat niets op en moet je met een schuifmaat meten hoe groot hij is.

Zonder de maat van de carb en sproeier kan ik helaas niets
Oeps! Ik denk dat ik de verkeerde indruk heb gewekt. De Tomos op het filmpje is niet van mij! Ging mij meer om de opmerkingen die erbij staan. Sorry!

Ik zal mijn carb nog eens uit elkaar schroeven en de maten posten hier.

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 24 mei 2019 12:31
door shadowranger

Wat betreft de ontsteking: bedoel je het spuiten van deodorant op de onderdelen v/d carburateur? Zoals de aansluiting v/d carb op het motorblok?
Nee, het verzetten van het ontstekingstijdstip door de grondplaat te draaien. ontsteking afstellen

Re: Heeft het zin om de krukaskeerringen te vervangen?

Geplaatst: 24 mei 2019 12:58
door MeneerJansen

Wat betreft de ontsteking: bedoel je het spuiten van deodorant op de onderdelen v/d carburateur? Zoals de aansluiting v/d carb op het motorblok?
Nee, het verzetten van het ontstekingstijdstip door de grondplaat te draaien. ontsteking afstellen
Bedankt voor de link naar die heldere tutorial. :)