Pagina 1 van 1

e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 28 mei 2019 09:47
door martijn404
Beste leden

Nu sinds eens jaar ben ik begonnen met het sleutelen aan brommers als hobby. Vele problemen heb ik op kunnen lossen door goed op de fora te zoeken naar antwoorden. Echter dit keer kom ik er maar niet uit.
Mijn probleem:
De 2 knipperlichten van mijn tomos revival waren achter afgebroken. Nu dacht ik een mooi alternatief te hebben gevonden online, een led knipperlichtje dat er enorm op leek maar qua prijs maar 1/4 van het origineel koste.
Dus ik blij wanneer ik er achter kom dat de lampjes het prima doen en ik weer veilig de weg op kan, althans dat dacht ik. 's avonds merkte ik dat mijn achterlicht was doorgebrand. Niks zwarts in het lampje te zien, alleen een gloeidraadje die kapot in het lampje lag. Ook mijn E-start leek alle tekenen van leven verloren te hebben.
Het leek me vrij duidelijk dat er iets mis was met de goedkope nieuwe knipperlichtjes dus die heb ik zsm gedemonteerd, nieuw achterlampje er in en die doet het gewoon weer.
Mijn e-start is een ander verhaal, die lijkt te zijn overleden. Nu vroeg ik me af of ik dit bij de condensator of spanningsregelaar moet zoeken.
En hoe kan het dat het aansluiten van verkeerde knipperlichten, de knipperlichten het helemaal naar behoren doen en toch zoveel in het elektrisch systeem van m'n tomos opfuckt?

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 28 mei 2019 19:00
door fons716
Want bedoel jij met condensator....die zit niet op een Tomos.

Werkt het remlicht op beide remmen?
Hoor je het startrelais klikken als je op de startknop drukt?

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 28 mei 2019 22:51
door martijn404
Want bedoel jij met condensator....die zit niet op een Tomos.

Werkt het remlicht op beide remmen?
Hoor je het startrelais klikken als je op de startknop drukt?
sorry, ik zei condensator maar bedoelde m'n knipperlichtenrelais.
Remlichten werken beide niet meer en het startrelais hoor je niet klikken als je hem in drukt.
Misschien is het iets simpels als de zekering die kapot is. Die ga ik zodadelijk vervangen. M
aar dan vraag ik me alsnog af waarom het zo rampzalig was dat ik er andere lampjes op aansloot dan het originele. Ik installeer zo vaak 'n ander model lampjes en alleen dit ene model lijkt nu problemen te veroorzaken.

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 29 mei 2019 10:31
door fons716
Volgens mij krijgt de startknop pas stroom als je de rem in knijpt, dus rem schakelaars controleren.
Heb je een link welke knipperlichten je hebt.

Dit schema als gezien, is wat duidelijker https://wiki.tomosforum.nl/images/5/5c/ ... a_2009.png

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 30 mei 2019 00:49
door martijn404
Volgens mij krijgt de startknop pas stroom als je de rem in knijpt, dus rem schakelaars controleren.
Heb je een link welke knipperlichten je hebt.

Dit schema als gezien, is wat duidelijker https://wiki.tomosforum.nl/images/5/5c/ ... a_2009.png
Uiteraard houdt ik m'n linkerrem ingedrukt tijdens t starten met e-start.

https://www.m2trading.com/nl/webshop/el ... s0QAvD_BwE

Het gaat om deze lampjes. Ik weet dat ze niet perse voor n Tomos bedoeld zijn maar ik zag niet in waarom het n probleem zou zijn.

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 30 mei 2019 09:13
door peterzoetermeer
Om te kunnen starten moeten er meer dingen gebeuren dan het inknijpen van de remhandle. Ten eerste zal de remkabel aangetrokken worden en wordt er een schakelaar bediend.
Het ingebouwde schakelaartje doet meer dan alleen je remlichten laten werken, het vrijgeven van de startprocedure.
En dat eerste werkt al niet, schrijf je, kijk daar eerst eens naar.

Re: e-start en knipperlichten.

Geplaatst: 30 mei 2019 14:29
door fons716
Dat je achterlicht doorbrand staat los van de knipperlichten, achterlamp zit in het wisselspanning (ac) circuit.
Lampje hoeft niet zwart te zijn als de gloeidraad kapot is....lampjes hebben een aantal branduren en dan gaan ze dood.

Je e-start, knipperlichten, remlicht en claxon krijgen gelijkspanning (dc) dat via het contactslot loopt (rose draad in het schema) als je claxon wel werkt is het contactslot goed.

De startknop krijgt dc spanning van de remlicht schakelaar (moet de remlicht schakelaar wel werken) of draden van de remlicht schakelaar even doorverbinden.

Startrelais kun je testen door met een kort stukje draad rood en blauw in het schema doorverbinden, relais moet dan klikken en starmotor gaat draaien (als de startmotor goed is)

Startmotor kun je testen door de 30 en 87 van het startrelais door te verbinden.( de 2 grote aansluitingen)