Pagina 1 van 1

A35 harder dan 55?

Geplaatst: 04 okt 2019 18:37
door Merlijn98
Beste forumleden,

Bezit al een tijdje een Tomos a35. Hij liep altijd goed 54km/h. Maar lekte overal uit, nu met een collega de hele boel gereviseerd. Maar zou eigenlijk willen dat hij 60 loopt. Setup is als volgt;

50cc origineel
Dellorto 14/9 + Powerfilter
Puch HD kop
Speedy Snel
Snelle zuiger
26-22 twv

Hij lekt niet meer, trekt lekker op maar gaat zonder wind absoluut niet sneller dan 55kmh.
Sproeier heb ik geen idee welke er in zit, kleur van de bougie is perfect.

Is het mogelijk om hem net wat harder te laten lopen? Zo'n 60 kmh?

Met vriendelijke groet,
Merlijn

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 05 okt 2019 01:45
door Anti
Is je spruitstuk ontgrensd?
15/15 carb?
Staat je ontsteking op brom?
Heb je een bromzuiger?
Heb je je squish al gemeten en je compressie berekend/bepaald? Een hoge compressie geeft vaak iets meer trekkracht maar minder top. Echter, bijvoorbeeld dmp cilinders hebben vanuit fabriek al een squish van een paar mm. Dus je kunt daar wel een HD kop op zetten maar de compressie wordt nooit geweldig goed tenzij je je cilinder afdraait.

Eventueel kun je een poortmap maken en poorten uitvijlen. Je kunt ook een Next-R, homoet of BiTurbo uitlaat monteren, die geven iets meer vermogen dan een speedy. Ook kun je je ontsteking nog iets vroeger (met klok mee) zetten dan brom, dan heeft de vonk op hoog toeren minder vertraging. Zet hem echter wel niet al te vroeg want dan krijg je schade. Je kunt ook die gaten in je krukaswangen vullen met kurk voor hogere carterdruk. Last but not least kun je proberen een stuk lood op je vliegwiel te monteren, hierdoor gaat je trekkracht iets omlaag maar je top omhoog. Zorg wel dat je het perfect concentrisch monteert anders trilt het in no time stuk.

De meeste van deze oplossingen kun je overigens terugvinden in de wiki dus kijk daar ook maar eens rond.

En de meest voor de hand liggende optie: monteer een 65 cc cilinder.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 06 okt 2019 14:40
door Merlijn98
Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 06 okt 2019 15:49
door fons716
Ontsteking op brom stand laten staan en een 12 of 15 mm carburateur scoren.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 06 okt 2019 16:11
door Anti
Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?
Als de ontsteking op brom staat komt de vonk geloof ik 0.4 mm na top dode punt. Als je die op 0 mm zet loop je in principe geen risico op schade. Op hoog toeren loopt de vonk wat vertraging op dus door te vervroegen is de vonk beter getimed op hoog toeren, althans dat is de theorie. Heb het zelf getest en het maakt misschien 1 kmu verschil. Upgrade van 9 mm naar 12 mm carb maakt wel groot verschil. Van 12 naar 15 minder tenzij je zo'n recht spruitstuk monteert. Ik heb mijn spruitstuk laatst opgeboord van 14 mm naar 15 mm en merkte vrijwel geen verschil.

Ik zou beginnen met andere carb en dan uitlaat, is het minste werk.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 07 okt 2019 21:27
door Merlijn98
Bedankt voor je reactie.
Spruitstuk is ontgrensd, ontsteking staat op brom.

Zou de ontsteking iets vroeger zetten en een grotere carb monteren nog zoveel uitmaken voor topsnelheid?
Als de ontsteking op brom staat komt de vonk geloof ik 0.4 mm na top dode punt. Als je die op 0 mm zet loop je in principe geen risico op schade. Op hoog toeren loopt de vonk wat vertraging op dus door te vervroegen is de vonk beter getimed op hoog toeren, althans dat is de theorie. Heb het zelf getest en het maakt misschien 1 kmu verschil. Upgrade van 9 mm naar 12 mm carb maakt wel groot verschil. Van 12 naar 15 minder tenzij je zo'n recht spruitstuk monteert. Ik heb mijn spruitstuk laatst opgeboord van 14 mm naar 15 mm en merkte vrijwel geen verschil.

Ik zou beginnen met andere carb en dan uitlaat, is het minste werk.
Bedankt voor je reactie Anti, aankomende vrijdag 15mm carburateur monteren. Is kijken of dat nog wat mee brengt. Ik laat het weten!

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 08 okt 2019 14:38
door Merlijn98
Nog even een ding, met welke sproeiermaat zal ik beginnen voor het afstellen? Ik dacht zelf aan afbouwen van 68?

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 10 okt 2019 13:51
door fons716
68 gebruik je meestal met een 65 cc cilinder.
Welk luchtfilter ga je gebuiken want het originele tomos filter moet je bewerken zodat de 15 mm genoeg lucht kan aanzuigende.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 10 okt 2019 17:38
door Merlijn98
68 gebruik je meestal met een 65 cc cilinder.
Welk luchtfilter ga je gebuiken want het originele tomos filter moet je bewerken zodat de 15 mm genoeg lucht kan aanzuigende.
Powerfilter zoals in begin post staat

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 10 okt 2019 22:07
door Merlijn98
Even update, ben gewoon lekker zelf aan het klooien geweest. Sproeier 66 te klein, sproeier 68 werkt goed alleen teveel "BRAAAP" geluid bij volgas, helaas heb ik geen sproeier 69. Sproeier 70 erin gegooid, "BRAAP" weg maar had het gevoel dat die dan begon te verzuipen, niet helemaal zeker dus nog even een paar rondjes karren aankomende maandag :) .

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 13 okt 2019 18:14
door Merlijn98
Het is uiteindelijk sproeier 69 geworden. Bij 68 kreeg die net te weinig, 70 verzuipt die. Bij 69 loopt die stationair vrij rijk, maar hij loopt perfect bij normaal rijden en topsnelheid. :)

Hij trekt nu wel een stuk harder, maar topsnelheid onveranderd. Ach ja, het zal ook wel.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 29 okt 2019 16:25
door Anti
Sproeier 69 in een 50 cc? Ik heb 65 cc eb er zit een 57 in geloof ik, en hij rijdt gewoon keurig 75, lol.

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 29 okt 2019 23:57
door wtg
Tandwiel verhouding veranderen?

Re: A35 harder dan 55?

Geplaatst: 31 okt 2019 12:53
door Merlijn98
Sproeier 69 in een 50 cc? Ik heb 65 cc eb er zit een 57 in geloof ik, en hij rijdt gewoon keurig 75, lol.
Blijkbaar verschillen de toleranties in de verschillende blokken erg van elkaar dan.