Pagina 1 van 5
Veel olie op achterwiel.
Geplaatst: 24 mar 2005 13:35
door PeteR--
Myn achterwiel word steeds zwart als lang rij op me brommer door de olie, die van de ketting afkomt en op me wiel spat.
Als ik men ketting schoonmaak zit het er na een half uurtje alweer op.
Weet iemand hoe ik dat kan verminderen , of kan het helemaal niet?
Geplaatst: 24 mar 2005 16:08
door JooL
kering misshien lek
dan moet even kijken waar het ongeveer vandaan komt, even bij voor tandwiel kijken
Geplaatst: 24 mar 2005 16:15
door poekelen
keringlek idd. heb ik ook gehad.
Geplaatst: 24 mar 2005 16:23
door PeteR--
Keringlek.. hoe maak je dat, nieuwe pakking ofzo ?
Geplaatst: 24 mar 2005 18:39
door poekelen
een kering is rond ding gemaakt van rubber achtig materiaal. en meestal gaat er door een kering een as...
voortandwiel eraf halen. dan de oude kering er uit halen, met een houtschroef maar dat lukte niet bij mij

. Dus toen maar met een schroevendraaier de kering er uit gewipt en de nieuwe er in gedrukt.
Geplaatst: 24 mar 2005 18:48
door PeteR--
oke dat word dus nieuwe kering kopen

Geplaatst: 02 apr 2005 22:23
door zipper
Ik heb al een jaar hetzelfde probleem en ik been zo langzamerhand radeloos.
Ik heb de kering ook vervangen en zelfs de naaldlager van de trap-as (met ingebouwde o-ring)
Dit heeft allemaal niet geholpen. Ik heb nog eens goed naar het systeem gekeken van de bevestiging van het voortandwiel en trap-as en ben erachter gekomen dat dit erg vreemd is. Zoals ik het zie, lekt er ALTIJD olie vanuit de versnellingsbak via het voortandwiel op de ketting en zo op het achterwiel. Als je eens let op tomosjes op straat zul je zien dat het achterwiel altijd erg zwart is.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik zal een tekening maken van hoe de olie lekt, langs de keringen. Het komt er in ieder geval op neer dat het metalen busje dat tussen de lager en voortanwiel zit de boosdoener is. Deze zit namelijk los op de aandrijf-as.
Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen dit probleem oplossen.
Geplaatst: 03 apr 2005 00:13
door poekelen
ik heb nog wel zo een nieuw busje liggen. nog nooit gebruikt. maar die zou je natuurlijk achterwege kunnen laten en een nieuwe passende kering er op zetten. ik weet niet precies hoe het daar zit maar het zo kunnen...
Geplaatst: 03 apr 2005 13:00
door zipper
Het busje is nodig om de trap-as te spannen, die kun je dus niet zomaar ahterwege laten. Ik heb ook een nieuw busje gekocht, maar nog niet erop geprobeerd, misschien zit die wel strakker waardoor er geen olie tussen kan.
Ik ben ook aan het overwegen om gewoon kit tussen het busje en as te spuiten.
Geplaatst: 24 mei 2005 14:41
door zipper
Ik heb nu iets van silliconen-kit tussen het busje en tandwiel gesmeerd, zoals ik al van plan was. Dit lijkt te werken, tot nu toe heb ik geen lekkende olie meer, terwijl voorheen na enkele kilometers mijn complete versnellingsbak leeg liep over mn achterwiel.
Deze methode is dus aan te raden bij mensen met hetzelfde probleem. Mocht het nodig zijn, kan ik wel een foto maken met een beschrijving van waar het spul precies moet.
Groeten, Z
Geplaatst: 24 mei 2005 16:58
door quadro
Ik heb al een jaar hetzelfde probleem en ik been zo langzamerhand radeloos.
Ik heb de kering ook vervangen en zelfs de naaldlager van de trap-as (met ingebouwde o-ring)
Dit heeft allemaal niet geholpen. Ik heb nog eens goed naar het systeem gekeken van de bevestiging van het voortandwiel en trap-as en ben erachter gekomen dat dit erg vreemd is. Zoals ik het zie, lekt er ALTIJD olie vanuit de versnellingsbak via het voortandwiel op de ketting en zo op het achterwiel. Als je eens let op tomosjes op straat zul je zien dat het achterwiel altijd erg zwart is.
Ik heb nu even geen tijd, maar ik zal een tekening maken van hoe de olie lekt, langs de keringen. Het komt er in ieder geval op neer dat het metalen busje dat tussen de lager en voortanwiel zit de boosdoener is. Deze zit namelijk los op de aandrijf-as.
Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen dit probleem oplossen.
die zwarte achtervelg komt ook door remstof, maar ook door olie vd ketting denk ik zelf.
Geplaatst: 24 mei 2005 18:16
door PeteR--
die olie van de ketting komt juist uit je blok.
ik ben er maar mee gestopt met schoonmaken
Geplaatst: 24 mei 2005 20:29
door Pieter
Ik heb nu iets van silliconen-kit tussen het busje en tandwiel gesmeerd, zoals ik al van plan was. Dit lijkt te werken, tot nu toe heb ik geen lekkende olie meer, terwijl voorheen na enkele kilometers mijn complete versnellingsbak leeg liep over mn achterwiel.
Deze methode is dus aan te raden bij mensen met hetzelfde probleem. Mocht het nodig zijn, kan ik wel een foto maken met een beschrijving van waar het spul precies moet.
Groeten, Z
Mijn oma's tomos had veel last van lekkende olie, echt dat het van het achtertandwiel drupte. Gisteren keerring vervangen maar dat maakte geen verschil.
Vandaag nieuwe olie in het blok gedaan, ik hoop dat die wat dikker is en misschien minder lekkage geeft.
Maar nu ik het verhaal lees van de kit ertussen ben ik wel erg benieuwd naar een foto.
Zou je een foto met beschrijving willen maken?
Geplaatst: 25 mei 2005 16:50
door zipper
Heb nu even weinig tijd om mn tomos uit elkaar te halen, maar ik kan wel even een beschrijving geven.
Als je het voortandwiel eraf haalt, zie je een busje om de as en een kering om het busje. Dit busje is het probleem van de lekkage, want de kering zit wel mooi strak om het busje, maar het busje zelf zit heel los om de as (eigenlijk tandwiel).De olie kan nu door het busje op het voortandwiel komen en zo op de ketting.
Als je nu het busje eruit haalt (meestal kan dat gewoon met de hand) kun je aan de binnenkant van het busje de kit smeren. Ik heb het gewoon met mn vingers erop gesmeerd. Smeer niet de complete binnenkant vol, maar meer een ring aan de kant van het busje die je straks als eerste teug stopt.
Hier een snelle doorsnede van het busje. Het rode is de kit. Het busje moet dus met de rechter kant terug worden gestopt.
Bij het terugstoppen van het busje moet je erop letten dat je niet teveel kit weg-schraapt. Ik heb het voorzichtig met draaiende bewegingen gedaan. Druk uiteindelijk het busje goed aan, zodat je zeker weet dat deze op de juiste plek staat en controleer of de kering weer mooi om het busje zit.
Nu moet je alles zo laten drogen (zolang het op de verpakking van de kit staat) en pas daarna het tandwiel terugzetten.
Ik weet niet meer precies welke kit ik heb gebruikt, maar het was iets van dat elastische spul. Het belangrijkste is dat het tegen een beetje temperaturen kan en elastisch blijft.
Veel succes ermee!
Z
Geplaatst: 09 jun 2005 10:04
door skoeddies
jah ik heb ook het probleem dat ik me keerrin momet vervangen.. alleen ik krijg me voortandwiel er niet af!! is hier een speciale manier voor of ben ik gewoon een grote kluns?? het tendwiel kan ik er niet gewoon afschroeven ofzo..
hoop dat jullie me kunnen helpen
groeten sjoerd
Geplaatst: 10 jun 2005 16:31
door dombo
Hoi Ik heb ook dat probleem met mijn blokje
Ik krijg het tandwiel er wel af
Eerst die moet ring die tegen de moer zit vastgetikt, ff openwringen en dan kan het tandwiel eraf(ik meen te begrijpen dat dat is om de moer te borgen zodat ie niet los komt)
Maar dan heb je het over een busje en dat zie ik dus niet goed welke je bedoelt
Ik heb een as waar de kickstarter op vastgemaakt zit en ik zie iets met wat kleine tandjes (waar het tandwiel op vastgemaakt werd) zitten
Maar waar is die bus ?
Hoe haal ik die eruit om te kitten ,of moet het hele blok open ?
gr Dombo
Geplaatst: 10 jun 2005 20:10
door zipper
het busje is het onderdeel waar je het tandwiel tegenaan drukt als je hem erop zet.
het is nummer 20 in de tekening. Nummer 21 is de olie kering waar het busje in zet.
Geplaatst: 11 jun 2005 07:18
door skoeddies
het lukt me dus eht niet om dat tandwiel eraf te krijgen, heb dat borgingsringetje recht getikt maar die moer zit zo vast als het maar kan,, heb er nou de nodige kruipolie op gespoten en straks maar ff kijken of het dan wel lukt,,, neem aan dat het gewoon linksomdraaien is en het tandwiel blokkeren met een schoevendraaier ofzo? of heb ik een speciaal stuk gereedschap nodig.. dacht het niet toch
Geplaatst: 11 jun 2005 13:12
door hellbat
Geplaatst: 11 jun 2005 13:27
door zipper
neem aan dat het gewoon linksomdraaien is en het tandwiel blokkeren met een schoevendraaier ofzo? of heb ik een speciaal stuk gereedschap nodig.. dacht het niet toch
Bokkeren met een schoevendraaier moet voldoende zijn en hard draaien
