Pagina 1 van 1

uitlaatpoort

Geplaatst: 13 mei 2006 19:18
door TQ Rider
Afbeelding

welke kant moet ik op frezen omhoog(geel) of omlaag(blauw)?

mvg Ard

Geplaatst: 13 mei 2006 20:31
door Robin
blauw. Alleen niet te hoog. 1mm kan al veel verandering geven. Ga je te hoog word je cilinder te hoog toerig.
Omlaag frezen (geel) zou ik niet doen, dan verneuk je alleen maar je timing mee.

Geplaatst: 13 mei 2006 21:08
door dreeg
je kunt beter aan allebij de kanten de zijkant weg freze maar hoeveel dat moet moet je berekenen ik dacht 1/3 van de boring dat da het maximale was dus weet het nie zeker maar kijk eens op http://www.puchmaxi.nl daar staat alles over tuinen goed uitgelecht

Geplaatst: 13 mei 2006 22:58
door Vuile Beunkoe
Omlaag frezen (geel) zou ik niet doen, dan verneuk je alleen maar je timing mee.
OMFG

je bent nog te n00b om BKu gangster te worden.
Hoe denk je dat 2 takt werkt? timingen werken omhoog boven de zuiger langs. Als de pooprten onder ODp ook open zijn is niet erg, alleen beter smering. En geloof je me niet? Waarom heeft de 2f4r dan ook spoelers onder de spoelers? En werken cils met openen spoelers ook prima?

Geplaatst: 15 mei 2006 17:55
door kevin
ook lekker aardig,
maar ik wil geen wannebe mod zijn maar ik mocht ook geen links naar puchsites eropzetten, dus ik zal het ook niet doen
het is wel die site die dreeg noemde
maar ga naar deze site hier staan 3 topics op om je cilinder te tunen (bij sleutelen) hier staan maten vermeld en staat een duidelijke tekening bij.
en proberen is juist goed, oefening baart kunst en aldoende leert men.

Geplaatst: 15 mei 2006 18:15
door Tossie
Maarja je kan een puch blok ook niet echt vergelijken met dit.
En idd proberen leer je van, maar beter goed proberen dan alles kapot maken :wink:

Geplaatst: 15 mei 2006 18:19
door kevin
is ook weer zo, maar tgaat hier niet om blok maar om cilinder, een puchcilinder is haast niet anders dan tomos, ik bedoel de afmetingen zijn gelijk.

Geplaatst: 15 mei 2006 18:52
door TQ Rider
kan ik dan zo de how to van http://www.p*chmaxi.nl over tunen van cilinder en gebruiken op me standaard 50cc en me 70cc eurokit?

mvg Ard

Geplaatst: 15 mei 2006 18:56
door kevin
volgens mij wel een vriend van me heeft het ook met deze siteinfo gedaan en hij reed goed. maar kweet niet 100 procent cker of alles klopt en of het 100 procent gelijk is aan tomos,
misschien zijn hier mensen die dat weten?

Geplaatst: 15 mei 2006 21:41
door Vuile Beunkoe
timingen zullen met de 50cc en de 70c verschillen. Beter zoek iemand die veel ervaring heeft met tunen, en laat hem dat berekenen.

En mensen, nuttige links mogen wel, geen spam

Geplaatst: 16 mei 2006 18:29
door kevin
de link waar ik het over heb staat het berekend, en volgens freak mocht ik geen nuttige link naar een puchsite eropzetten, maar goed tzal wel

Geplaatst: 16 mei 2006 19:43
door Vuile Beunkoe
freak die is nog niet zo ervaren in het modden :P

dus freak, lees de regels aub nog eventjes door.

Geplaatst: 16 mei 2006 22:14
door PraatPaal
als je al een vraag als deze stelt heb ik geen goede verwachting bij het idee dat jij een dremel in een *standaard cilinder ramt maar toch.

Als je effectief je uitlaatpoort een stukje wilt verbeteren begin dan met de heuvel aan de bovenkant van het KANAAL van de uitlaatgassen.
De blauwe kant maar niet de poort maar het kanaal, sluit vervolgens de poort aan op het kanaal met een maximum van 1/3e van de borin wat ongeveer 2mm verbreding en 2tot3 mm verhoging van de poort inhoud.

tevens zou ik je inlaat lager leggen en ook dat kanaal uit/afwerken.

Geplaatst: 17 mei 2006 16:50
door PraatPaal
ik kreeg pm van TQ rider of ik dit nog simpeler kan uitleggen en uigebreider

ik verwijs je door naar de biebliotheek op zoek naar een boek van Grahem Bell 2-stroke preformance tuning. lees het door en stel andere vragen.

Aangezien er gekozen is voor een algemeen en een opvoeren topic is er geen plaats voor tuning gevorderde, aangezien zoals maar weer blijkt, hier niet veel sprake van is.

Als er iemand zin heeft in door mij hierboven geplaatste stuk in leektaal te veranderen en er opvul/uitleg woorden tussen wil plakken. Voel je vrij je in de tekst van tuning te verdiepen en er wat van te bakken aangezien copyright mij te duur is.
Voor dit gebeurt stel ik wel voor dit dan toch naar opvoeren te verplaatsen inplaats van afdeling algemeen aangezien het toch prestatiegerichte tuning word ipv je uitlaatpoortje een beetje uithakken als je daadwerkelijk verder wilt met het bewerken van je poortmap/timingen

uitlaat poort

Geplaatst: 22 nov 2006 21:34
door douweidzinga
hallo

ik heb gemerkt dat als je je uitlaat poort ongeveer 4mm breder veild bij
een standaardtcilinder dan zitten de openingen van je zuigerveren in je uitlaat poort die van mij heeft mn hele zuiger daardoor kapot gemaakt
nu heb ik in een nieuwe zuiger de borg pennetjes veranderd . ik heb
nu een 70cc en daar is het ook zo bij dus je kan m maar een 1mm of zo
breder maken . heeft iedereen dit of is dit bij mijn 70cc dit toevalig zo?
merk van die van mij weet ik niet hij is zwart en heeft een groot gat in
de zuiger bij de inlaat

Geplaatst: 22 nov 2006 21:57
door Vuile Beunkoe
aub niet kicken, en niet zo onzinnig.

Geplaatst: 22 nov 2006 22:04
door Madpat
ik zal t proberen zo simpel mogelijk uit te leggen....
alleereerst kan je je uitlaatpoort gewoon alleen wat breder maken, je gassen kunnen iets beter weg en je zal dus iets meer vermogen krijgen over al je hele toerengebied. als je je uitlaatpoort naar voren legt dus richting blauw staat je uitlaatpoort langer open voor je spoelpoorten open gaan... de tijd die het duurt of eigenlijk het aantal graden wat je krukas moet draaien tussen de tijd dat de uitlaatpoort open gaat en de spoelpoorten open gaan heet de blowdown. hoe hoger de blowdown dus hoe langer je uitlaatpoort openstaat voor dat de spoelpoorten open gaan des te hoger het piekvermorgen en het toerental waarop die piek word afgeleverd wordt ook hoger dus dit gaat ook weer ten kosten van je trekkracht. ga dus nooit je uitlaat poort lekker naar voren frezen dan gaat ie niet meer lopen!! begin maar rustig aan met een paar millimeter breder (kijk goed naar je de slotjes in je zuiger) en leg hem een heel klein stukje naar voren 2 mm ongeveer werk alles mooi glad af en pas ook je zuiger aan. de open kanten (dus bij je spoelers) die kan je een stuk naar voren leggen kijk in je zuiger en je ziet het brede stuk waar je pistonpen door heen gaat hou ongeveer 1mm ruimte tot die verdikking in je zuiger tot daar je kan je de sleuven in je zuiger door trekken. en de flap aan de inlaatkant daar kan je ter breedte van je inlaatpoort ook nog 1mm naar binnen frezen. dus niet over de gehele breedte van de zuiger maar ongeveer 2/3 van je zuiger vanuit t midden gerekend 1mm naar der af. als je foto's wil kan ik die wel voor je maken ik heb het zelf namelijk ook gedaan bij mijn cilinder en zuiger en t loopt als een trein :)

makkelijker kan k t niet maken

Geplaatst: 02 dec 2006 00:16
door xanderz
hmm. zouden de wijzen onder ons(A) een mooie trial maken van hoe ze hun 50cc cilinder getuned hebben, dus gwoon van hoe je het gedaan heb.. bespaard een hoop vragen van ons :). op dit moment maak ik een diagram van mn cilinder omdat ik die probeer te tunen(en op die puchblok vn me gooi) door middel van afkijken van een ander kan je meer leren dan alleen het theorie. hoewel zonder de theorie je nix kunt :) ook zou ik graag nummers wille hebben. van dat blowdown enzo. hoeveel graden je poorten open moeten zijn etc etc. ik begrijp dat dit verschilt per cilinder maar het zou een hoop helpen. :D:D