Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Ik meet uit mijn bobine wel stroom, maar ik moet wel een paar keer kicken voor dat hij de twaalf volt bereikt.
Bij de bougiekap blijft hij wel maar hangen op 6 volt
Er zijn nu vonken te zien bij de contactpuntjes is dit een goed teken?
Nee want dan branden de contactpunten in....contacten dienen mooi vlak te zijn.
De condensator is dan kapot, als je deze gaat vervangen kun je de oude eruit tikken, maar de nieuwe moet je voorzichtig erin persen...dus niet erin tikken wat dan is hij weer kapot.
Moertje ook niet te vast draaien....anders weer kapot.
Je kunt het op meerde manieren doen, afhankelijk welke spullen je in de schuur hebt, wel iets olie of vet gebruiken zodat het beter glijdt en minder kracht op komt.
Ik leg de grondplaat onder een grote kolomboormachine en gebruik een dop uit de doppendoos en pers zo de condensator in de grondplaat.
Met een bankschroef en een dop uit de doppendoos gaat het ook, is wel iets lastiger om de condensator en dop recht te houden.
Moertje van de condensator zet ik maar net vast icm loctite, als het draadeind is mee draait is hij als kapot intern.
PS de condensators van tegenwoordig zijn niet meer van de kwaliteit van vroeger is mijn ervaring, die van effe vertrouw ik voor geen meter, ook zijn er die te dik zijn en dan druk je ze kapot...gat in de grondplaat uit schuren met een dremel.
Maar als ik het dus goed begrijp, zou die wel een vonk moeten geven bij de bougie met een kapotte condensator, alleen is dat heel slecht voor je contact punten.
De condensator reduceert dus het inbranden van de contactpunten en heeft dus een grote invloed op de stabiliteit van de ontsteking, met een kapotte condensator kan de bougie soms vonken maar in de meeste gevallen doet hij het niet.
Die pas er zo in en moet ook werken, nadeel is Dat de bobine behoorlijk warm wordt achter het vliegwiel.
Heb wel twijvels bij die imitatie ontstekingen over de kwaliteit.
Ik zou de oude repareren want dan heb je een bobine die buiten het blok zit die zelden kapot gaan.
Daarbij kan een 2ehands ook slecht zijn of zelfs kapot.
Ik heb inmiddels een nieuwe ontsteking er op gezet, en hij gaat als een speer. Nu heb ik wel een ander probleem, hij start namelijk erg moeilijk. ik start hem als volgt: Choke omlaag> aan kicken> als ie aan gaat een klein beetje gas geven met de choke er nog op> dan pas vol gas zo dat de choke er af gaat> dan komt hij meestal rustig op gang.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de benzine toevoer slecht is, stationair afstellen lukt dus ook niet. Sproeier en carb heb ik al schoongemaakt.
idle hole (stationair gaatje) kan half dicht zitten, met een tang 1 draadje uit een staalborstel trekken en door het stationair gaatje raggen en daarna doorblazen met een compressor....is echt een super klein gaatje wat de meeste niet eens zien.