• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppaking Ja of Nee?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 04 apr 2020 18:42

Heb een tomos snor..

Waarvan ik het blok aan het opbouwen ben..

Cilinder is snor standaard tomos.. En er zit een brom kop op.

Vraag mij af of ik beter de koppaking weg kan laten en of toch moet monteren?

Zit de koppakking bij een snor er alleen maar om de verbrandings kamer groter te maken.? Als een soort van shim?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2020 20:55

Nee. Pakking is om eventuele oneffenheden tussen 2 vlakken op te vangen en het gasdicht te maken. Als je cilinder en kop vlak zijn kun je ze gewoon zo op elkaar zetten en de moeren kruislings en met het juiste moment vastzetten.

De snorkop heeft een hap in de compressieruimte waardoor er meer ruimte is dan met een bromkop. Een pakking doet daar niet zoveel in.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 04 apr 2020 22:57

Er word op dit forum beweerd dat een brom cilinder en brom kop standaard geen kop pakking gebruikt.

Ik weet wel uit het verleden dat er volgens mij wel een kop pakking zat op een snor i.c.m een snor kop.

Pakking is om eventuele oneffenheden tussen 2 vlakken op te vangen en het gasdicht te maken

Dat niet alleen, maar volgens mij word de verbrandings kamer dan ook groter. Compressie minder. En de squish is groter.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 05 apr 2020 06:36

We praten over tienden van mm met een pakking. Daarmee kun je de squish idd net binnen de toleraties krijgen als deze te krap is. Dit is meer van toepassing bij afgedraaide koppen en tuning voor race doeleinden, voor de gewone straat Tomos heb je hier amper wat aan.

Compressie verschil met en zonder pakking is is amper meetbaar tenzij de pasvlakken niet vlak op elkaar staan en lekken. Daar zal een pakking wel baat hebben. Maar dat zul je niet merken in prestaties als je de koppakking kunt weglaten en de kop verder wel gasdicht sluit op de cilinder.

Kun je mij de link doen waar je gelezen hebt wanneer wel en geen koppakking wordt gebruikt?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 06 apr 2020 01:11

3 November 2005
Add bookmark
een tomos ontsteking is het beste als ie in het midden staat..

en je moet daar ook geen schuifmaat voor gebruiken ...

wil je m perfect hebben staan moet je een afstellamp gebruiken..

een snor is het meest begrensd op de uitlaat , verder het achtertandwiel en je kunt de koppakking er tussen weghalen , bij snor zit er een koppakking tussen , bij brom niet ;)

wat je kunt doen om m sneller te maken is een andere bocht op de uitlaat lassen (zijn los te koop ,heb er ook nog 2 :p) , en dan 2 tandjes kleiner achter , en mischien de sproeier iets aanpassen..

https://scooterforum.net/threads/tomos- ... st-1684788

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 06 apr 2020 01:14

Ik zou eerder denken dat die kop pakking bij een snor er tussen zit om de squish nog groter te maken en zo ook de verbrandings ruimte. Soort van zorgen dat er minder compressie aan wezig is met een shim er tussen..
Anders hadden ze net zo goed geen kop pakking kunnen monteren bij ook de snor versie.

Ik vind het fijn dat je mee denkt.. Alleen vind het wel jammer dat je dit dan niet weet als tomos fanaat.. Zeker als je al langer met tomossen werkt.. Dan zou je dat wellicht toch wel weten. :| :? :shock:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 06 apr 2020 07:54

Ik redeneer vanuit mijn expertise als medewerker bij Tomos in Epe. Zoals ik al zei, pakking wordt gebruikt om zaken dicht te maken als de pasvlakken niet goed op elkaar komen. Dat kan met een kartonnen, aluminium of papieren versie of dmv vloeibaar afhankeliijk van waar de toepassing ligt. Niet om ruimtes groter te maken zoals wat jij denkt met de verbrandingsruimte. Daarvoor is de dikte gewoonweg te weinig om dit merkbaar en meetbaar te krijgen. Niet altijd is daarom een pakking noodzakelijk.

Een snorfiets wordt op meerdere punten begrenst en de compressieruimte zodanig aangepast dat deze minder vermogen heeft. Dit heeft niets te maken of er nu een pakking tussen zit of niet bij de kop.

Ik vind het jammer dat je bepaalde zaken niet wil aannemen van mij en dan naar mij dergelijke uitspraken doet zoals in de laatste regel. Ik word hier niet blij van. Eerlijk gezegd heb ik in die zin de indruk van jou dat je vraagt om het vragen en alleen bevestiging zoekt van iets wat je al weet of kan beredeneren.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 06 apr 2020 14:22

Als je meer compressie wilt, bromkop vlakken top je de koelribben raakt en een dunne koppakking gebruiken ( niet eentje van 1 mm dik)

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 06 apr 2020 15:48

Dus altijd toch raadzaam om een pakking te monteren?
Vind het dan wel raar waarom tomos toen bij de ene wel de pakking doet en bij de andere niet.. Dan hadden ze net zo goed de kop kunnen vlakken en alsnog zonder pakking monteren.
Aan de andere kant zou ik haast denken dat om een bezuiniging gaat.. Als je 50 snor hebt en 50 brom.. Dan scheelt het wel de helft aan kosten die er gemaakt moeten worden.

Aan de ene kant denk ik zo van kop pakking is niet nodig want als ik de kop erop zet lijkt het wel dicht te zitten..

Alleen aan de andere kant weet ik het niet zeker of er straks toch nog minimaal een compressie lek heb ook al is het maar minimaal of redelijk aanwezig. En dan toch liever het risico niet neem als nou het blok nog eraf is van het frame. Scheelt een hoop tijd en ellende achteraf.

En de pakking die ik heb liggen zal ik eens nameten met een schuif maat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 06 apr 2020 19:22

Ik heb nog geen tomos gehad zonder koppakking, als je cilinder en kop zuiver vlak maakt kan het zonder pakking maar dat kunnen de meeste niet en dan lekt het dus altijd.

Kijk voor de gein eens naar de spoelpoorten als de zuiger in het odp staat...gaan lang niet helemaal open en dus moet de cilinder 2 mm omhoog (vulplaat eronder), bovenkant cilinder moet je dan afdraaien of frezen zodat de squish weer goed is.

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 06 apr 2020 21:57

Ik heb risico niet genomen en toch de 1mm kop paking geplaatst..

2 cilinder draad-end wat aan de korte kant, maar genoeg om de cilinder goed vast te draaien.

Gesloten
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers