Pagina 1 van 2

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 21 jun 2020 22:23
door bromscoot
Ik heb een tomos quadro 25km e-start van bouwjaar 2015.. Deze heeft de volgende setup:

50cc orgineel met snor zuiger + nieuwe zuigerveren.
tomos orginele brom kop.
Imitatie ontsteking waar hij wel gewoon normaal lijkt te lopen. (pickup ontsteking, en vliegwiel is origineel pickup)
26 TWV
31 ATW
Nieuwe ketting en juiste speling
Originele luchtfilter box met orginele snorkel
DO 14.9 carb, orginele sproeier 49.
Speedy uitlaat zwart. euro2

ATF olie nieuw en op peil.
Alle aanwezige shims zitten in het blok *op de krukas na dan*

Snor brommer start goed voor 90 % en loopt daarna ook.
Begin bij het starten lijkt hij even een beetje in te houden.

Het probleem is dat de tomos een beetje sloom aanvoelt bij gas geven. Zeker dat er een 31 tandwiel achter zit mag die wel wat harder optrekken.

Hij loopt niet erg mooi zuiver, maar een beetje rauwig. Als ik voor de helft gas geeft lijkt hij minder te reageren.
Als ik meer gas geef lijkt hij net een beetje meer te hebben.

Bougie kleur is overigens tegen het bruinige aan (is meer donker bruin dan koffie bruin)
Bougie is een champion l86C

Ook merk ik met heuvel op dat hij iets meer moeite krijgt.

Momenteel gaat hij met gemak 30km per uur op de teller. Ik hoopte er 35km ervan te maken.

Ik weet dat de carburateur een soort van begrenzer is even als de snorkel die erachter zit.

Ik ben aan het denken om 1 maatje hogere sproeier erin te zetten 50 dus. Maar soms als die vol open rijd en ik het gas volledig open heb, krijgt die wel eens last van een klein beetje gestotter

Ik twijfel een beetje om misschien toch de snorkel iets aan te passen. Want vermoed dat die standaard erg geremt word op de luchtinlaat. Ik hoopte met de aktie dat de snor brommer iets beter kan ademen en zo wat meer power eraan over zou houden en wellicht ook dat beetje gestotter op top ermee ook oplos.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om de snor tomos netjes lopend te krijgen met die 14.9 carb zodat hij mooi zuiver loopt zonder dat hij wat gaat inhouden en een beetje stotteren op top. Of dat dit nooit zal lukken met een 14.9 carb en beter een 14.12 eronder kan doen zonder die snorkel erin.

Iemand met visie wellicht een goed advies?

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 21 jun 2020 23:10
door shadowranger
Die "snorkel" kan je er uit halen door de flippo uit de rubberen manchet die op de carburateur komt te drukken. Misschien loopt ie dan al een stuk beter. Kijk eerst of je bougie dan wat lichter gaat kleuren, ik denk dat een grotere sproeier juist een averechts effect zal hebben.

In principe zijn begrenzers bedoelt om de snelheid te drukken. Al is dat niet altijd bevorderlijk voor de prestaties.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 13 aug 2020 03:01
door bromscoot
Ik heb dat ooit wel eens gedaan om die snorkel eruit te halen bij een andere oudere tomos, maar dat werkte namelijk ook niet. Want dan komt er teveel lucht voor de carburateur en gaat de boel dus op elke snelheid stotteren.
De carburateur moet eigenlijk de lucht binnen in het filter door het buisje naar de carburateur toe aanzuigen.
Komt dus gedoseerd de carb in.

De huidige situatie is dat het spruitstuk begrensd is.. Het pijpje wat in het frame gaat van het filter, de vorige eigenaar er een rond gat van heeft gemaakt (ontgrensd). Dus probleem lijkt mij eerder bij de prop te zitten dan bij het filter zelf. )door het filter zou genoeg zuurstof door heen kunnen.
Maar je ziet duidelijk dat hij wat inhoud op de top, en ook zit er benzine oliemengsel aan de binnenkant (achterkant) van de uitlaat demper.. Dus loopt op dit moment wat te rijk.

Een optie zou zijn om het buisje weg te laten i.c.m een 14/12 carburateur. Ben alleen bang dat de setup meer brandstof gaat krijgen en daardoor eigenlijk ook te hard zal gaan lopen. Vandaar dat ik liever de 14/9 eronder hou.

Ben wel aan het denken om iets van de carburateur vandaan *misschien net in de bocht) een klein gaatje te boren in het buisje.. Zodat bij normaal lopen de lucht via de normale weg komt, en bij meer top snelheid er extra zuurstof vanuit het filter geleverd kan worden aan de carburateur, om zo de sproeier 49 te behouden. (want op de choke lopen is op dit moment al wat lastig, lijkt alsof die dat wat armer loopt ofzo.. (want duurt dan langer voordat die weg komt)


Weet je misschien dat als de brommer optrekt en tot 27km en redelijk normaal klinkt. Maar boven de 30 rakketakketak gaat doen (het is geen zuiger tegen de kop geluid), wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zou dit teveel aan compressie verhouding kunnen zijn?
Want eerder kon ik het gas gewoon los laten en liep de motor gewoon vrolijk verder.. Leek steeds continu gewoon te vonken en op bestaand mengsel gewoon door te blijven lopen.

Squish misschien te krap? Twijfel wel om of de snor kop terug te plaatsen (had ik nog liggen uit oude voorraad) Of bij de bromkop i.p.v een 0.5 koppakking een 0,7 koppaking te proberen om de squish afstand te vergroten..

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 13 aug 2020 12:39
door fons716
Met temperaturen van 30+ loopt alles met een carburateur rijker, we hebben helaas geen boordcomputer die aan de hand van lucht en motor temperatuur de juist hoeveelheid brandstof inspuit....verschil zomer en winter kan zomaar 1 of 2 maatjes in sproeier schelen.

In de squish zit het niet, ik heb geen kopje wat nog origineel is.

Kijk voor de gein is naar de spoelpoorten als de zuiger in het odp staat, dan zie je dat die niet helemaal open gaan.
Wil je dat hij beter loopt dan kun je een dikke voetpakking van minimaal 1,5 mm dik monteren (timing van inlaat-uitlaat en spoelpoorten gaan dan omhoog) zonder dat je aan de cilinder vijlt of freest.
Brom kopje kun je dan eventueel vlakken zodat het opstaand randje helemaal weg is.

https://www.jmpbonderdelen.nl/voetpakki ... -maxi.html

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 13 aug 2020 23:44
door bromscoot
Hij loopt hier niet veel anders, dan wat die normaal ook zou doen.. Ook met 30 plus graden.
Heb recent wel wat nieuwe spulletjes besteld, en zal sproeier 48 eerst ook maar eens proberen.. Al zou ik het zelf niet echt aanraden om dit te doen omdat hij dan armer gaat lopen.. En i.c.m choke misschien opstart problemen gaat veroorzaken.. Maar het is het proberen waard.

Naar de spoelpoorten kan ik wel kijken, maar zuiger en cilinder en kop zijn gewoon origineel, dus daar valt weinig aan te zien dan dat het standaard is. Ophogen van de cilinder i.c.m dikkere voetpakking lijkt mij zelf ook geen slim idee.
Je gaat de timing verhogen, en daarmee maak je de kwaal alleen maar erger dat hij op top helemaal gigantisch hard zal gaan draaien, of zelfs zo slecht dat hij straks helemaal niet meer wilt lopen.
En bromkop vlakken is alleen maar compressie verhogen, zal ook niet helpen tegen dat rakkatakatak geratel.. Word alleen maar erger van.

Denk eerder aan een dikkere koppakking van 0.5 naar 0.7.. Of een DMP bromkop kopen en de verbrandingskamer iets laten uitdraaien zodat het tussen een snorkop a bromkop tussen in zit.. In het ergste geval beter de snor kop erop schroeven.

Ik vraag me zelf af wat het met de spoelpoorten te doen is. Aangezien het spruitstuk begrensd is en er een bijpassende 14/9 carb erop zit lijkt me dit toch niet een probleem te kunnen zijn? Of kan het zou zijn dat door de bromkop de cilinder meer mengsel nodig heeft om goed te kunnen lopen? Hogere compressie betekend toch ook een snellere ontbranding van het mengsel.?

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 14 aug 2020 00:45
door bromscoot
Eventueel denk ik ook om de uitlaat misschien aan te passen.. Door een slomere maar dan met rechte bocht.

Heb er nou een met rechte bocht.

Misschien dat deze helpt:

https://www.tomos-parts.nl/uitlaat-tomo ... gKig_D_BwE


Voor het geld hoef je het niet te doen.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 14 aug 2020 11:15
door fons716
Dit staat geschreven in tomos opvoeren zonder geld uitgeven.
40 km/h

Brom uitlaat gemonteerd.
Probleem van (K-deng K-deng) geluid is ineens weg.
Loopt nu makkelijk naar de 40. Soms 42.
Trok niet harder op.
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Op ... _tot_50%2B

Als je een dikke voetpakking monteert gaat de compressie ook omlaag, cilinder vulling is dan ook beter.
Als de spoelpoorten niet helemaal open gaan en je heb maar een 9 mm carb dan is de vulling van de cilinder gewoon slecht.

Met een hoge compressie is het motortje sterker maar draait wel iets minder toeren op top.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 15 aug 2020 02:50
door bromscoot
Dit staat geschreven in tomos opvoeren zonder geld uitgeven.
40 km/h

Brom uitlaat gemonteerd.
Probleem van (K-deng K-deng) geluid is ineens weg.
Loopt nu makkelijk naar de 40. Soms 42.
Trok niet harder op.
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Op ... _tot_50%2B

Als je een dikke voetpakking monteert gaat de compressie ook omlaag, cilinder vulling is dan ook beter.
Als de spoelpoorten niet helemaal open gaan en je heb maar een 9 mm carb dan is de vulling van de cilinder gewoon slecht.

Met een hoge compressie is het motortje sterker maar draait wel iets minder toeren op top.

Als de spoelpoorten niet helemaal open gaan en je heb maar een 9 mm carb dan is de vulling van de cilinder gewoon slecht.

Hier ben ik het ook wel mee eens, want het lijkt dat hij op top meer op lucht aan het draaien is.


Met een hoge compressie is het motortje sterker maar draait wel iets minder toeren op top

Neem aan dat je bedoeld meer toeren op top. Misschien een typo gemaakt? Want als het minder zou zijn, dan zou ik dat vreemd vinden. Kleinere verbrandings kamer zorgt er voor hardere tikken op de zuiger en zelfs sneller.


Vraag me af een snor zuiger met een bromkop gewoon altijd een dom idee is.. (als je een 14/9 carb hebt)

Betekend dat je met een brom zuiger dat je altijd harder gaat? Of alleen vanaf als je een 14/12 carb hebt. Dus dat een 14/9 zal begrenzen omdat er toch niet meer benzine mengsel naar de cilinder toe zal gaan, alleen dan veel makkelijker omdat de zuiger minder blokkeerd.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 15 aug 2020 06:45
door shadowranger



Als de spoelpoorten niet helemaal open gaan en je heb maar een 9 mm carb dan is de vulling van de cilinder gewoon slecht.

Hier ben ik het ook wel mee eens, want het lijkt dat hij op top meer op lucht aan het draaien is.
DIt is niet helemaal waar. Het brandstof-lucht mengsel zou in principe altijd gelijk moeten zijn, dit wordt bepaald door de sproeier in je carburateur. Alleen de timing dat het mengsel de cilinder in kan is korter. Daardoor heeft het mengsel minder tijd om (op hogere toeren tov stationair) in je cilinder te komen en dus minder vermogen. Als je niet aan de poorten wil vijlen kun je een brommodel zuiger (met inlaatsleuven) monteren (alleen bij membraancilinder).
Met een hoge compressie is het motortje sterker maar draait wel iets minder toeren op top

Neem aan dat je bedoeld meer toeren op top. Misschien een typo gemaakt? Want als het minder zou zijn, dan zou ik dat vreemd vinden. Kleinere verbrandings kamer zorgt er voor hardere tikken op de zuiger en zelfs sneller.
Wat fons716 aangeeft klopt idd. Meer compressie is meer dichtheid. Een hogere compressie kan meer kracht opleveren en dus meer vermogen. De zuiger wordt met een hardere duw weer omlaag gestuurd na ontbranding. Compressie is als een ballon die je probeert samen te drukken. Hoe verder je gaat hoe moeilijker het wordt (=weerstand). Daardoor kan je motor minder aantal toeren draaien als je een hogere compressie ratio hebt (brom vs. snor).
Vraag me af een snor zuiger met een bromkop gewoon altijd een dom idee is.. (als je een 14/9 carb hebt)

Betekend dat je met een brom zuiger dat je altijd harder gaat? Of alleen vanaf als je een 14/12 carb hebt. Dus dat een 14/9 zal begrenzen omdat er toch niet meer benzine mengsel naar de cilinder toe zal gaan, alleen dan veel makkelijker omdat de zuiger minder blokkeerd.
Vwb de brom-/ snorkop zie mijn uitleg bij compressie. De carburateur bepaald alleen het lucht-brandstofmengsel, dat een bepaalde verhouding heeft. Als je meer lucht kan sturen in je cilinder, kun je ook meer brandstof mee laten gaan, en krijg je meer vermogen en loopt je motor daardoor harder. Een 14/9 zal meer beperkt zijn dan een 14/12, al vraag ik mij af of je die 3 mm doorlaat in de praktijk echt merkt.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 15 aug 2020 10:01
door fons716
Een 12 mm carb levert meer trekkracht op dan topsnelheid.
Een lage compressie rijdt met de wind in de rug een stuk harder, echter tegen de wind in rijdt hij een stuk zachter, verschil is dus best groot.

Een luchtfilter is alleen maar weerstand, vandaar dat er met sprint wedstrijden alleen een kelk op de carb zit waar bewijzen van spreken bakstenen doorheen kunnen....luchtfilter is dus alleen voor de levensduur van de cilinder zuiger krukas lagers keerringen.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 15 aug 2020 23:31
door bromscoot
DIt is niet helemaal waar. Het brandstof-lucht mengsel zou in principe altijd gelijk moeten zijn, dit wordt bepaald door de sproeier in je carburateur. Alleen de timing dat het mengsel de cilinder in kan is korter. Daardoor heeft het mengsel minder tijd om (op hogere toeren tov stationair) in je cilinder te komen en dus minder vermogen. Als je niet aan de poorten wil vijlen kun je een brommodel zuiger (met inlaatsleuven) monteren (alleen bij membraancilinder).
Waarom werkt het waarschijnlijk dan wel met een snor cilinderkop als de poort openen / openen van de zuiger als je dan niks aan dit poort timing hebt veranderd? Want blijkbaar zal een snor zuiger i.c.m bromcilinderkop dan ook nooit goed moeten werken.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 16 aug 2020 06:53
door shadowranger
Ik snap je opmerking/ vraag niet of is me niet duidelijk wat je bedoelt. Ik zal hetgeen wat ik eerder schreef nogmaals proberen uit te leggen:

Minder mengsel in je cilinder zal minder kracht geven.. Icm een hogere compressie van een bromkop wordt je zuiger meer afgeremd en verlies je snelheid of wil je motor minder stabiel stationair willen draaien tov een snorkop.

M.b.t. het laatste: het momentum van het vliegwiel zorgt ervoor dat de motor mooi rond draait, omdat het gewicht van het vliegwiel de zuiger tegen de compressie in helpt te komen. Om dat vliegwiel de juiste rotatiesnelheid en -gewicht mee te geven heb je een bepaalde kracht nodig dat uit de verbranding komt. Te weinig momentum (doordat de zuiger met de neerwaartse slag van de ontbranding niet voldoende kracht meekrijgt om het vliegwiel te laten draaien) zorgt ervoor dat je motor niet mooi kan ronddraaien.

Om het stoterige draaien te compenseren kun je het stationair toerental proberen te verhogen, maar wordt dat een te hoog toerental dan grijpt op een gegeven moment de koppeling aan.

Het is een delicate balans tussen kracht uit verbranding, momentum en compressie. Een te licht vliegwiel geeft dezelfde symptomen bij stationair toerental (onrustige loop). De gasresponse zal enorm zijn (alsof je snelgas hebt), maar heb je alleen in de racerij wat aan. Alles met gewicht dat in beweging moet worden gezet/ gehouden kost kracht. Dat geldt voor alle verbrandingsmotoren.

Ik begrijp niet waarom steeds de term snorzuiger wordt gebruikt. Die bestaan niet. Je hebt dichte zuigers voor poortgestuurde cilinders en zuigers met inlaatsleuven speciaal voor de membraancilinder. In de Tomos snorfietsen die een membraancilinder hebben zijn dichte zuigers gezet ter beperking van het vermogen en is een andere kop gemonteerd die minder compressie geeft.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 16 aug 2020 23:18
door Borcheld11

Ik begrijp niet waarom steeds de term snorzuiger wordt gebruikt.

Denk dat zelfde reden heeft waarom mensen de term roestvrijstaal gebruiken :7


Vind mooi trouwens dat bromscoot, mee reageert en zichzelf met nadenken en kennis vergaren meer inzicht begint krijgen over hoe en wat van de werking van de 2takt.

Herkenbaar voor mij en vele anderen toen ze hier nieuw waren :mrgreen:

En ook de anderen die tijd erin steken (en moeite) om allemaal uitgebreid uit te leggen O+

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 29 aug 2020 02:08
door bromscoot
Nou ik heb vandaag de 28ste nog even de sproeier verlaagd naar 48.. Maar merkt op dat hij hierdoor alleen maar slechter begon te lopen.. Bij de eerste gashendel slag had hij al de neiging om uit te vallen. Tijdens het rijden voelde je gewoon een stuk minder vermogen uit het blok komen.. (merkte duidelijk dat hij meer mengsel nodig heeft)

Morgen ga ik een aangepaste slang proberen met sproeier 50 en dan kijken of het is oplevert. (ik had met die aangepaste slang al met sproeier 49 gereden.. Maar geheel het tomos loop geluid was compleet verdwenen.
Vind de brommer eigenlijk ook niet erg veel vermogen hebben. Heeft al moeite om een lichte verhoging op te rijden. Je merkt dat het niet echt wilt. Maar ik denk dat ik de cilinder nog even gebruik en dan erna maar een nieuw ga plaatsen..
De oude laat ik (als deze nog goed eruit ziet) misschien wel ergens honen en daar een overmaat zuiger erbij doet.
Dit omdat de originele tomos cilinder niet meer zo heel makkelijk aan te komen is.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om een 14/12 carb op het begrensde spruitstuk te monteren en te gebruiken..
Snap dat ik dan niet de volledige werking van de carburateur benut. Maar hoopte door de grotere venture buis (van 9mm naar 12m) dat ik dan waarschijnlijk ook zonder die luchtfilter prop kan rijden..En ik de carb ook nog op mengsel begrensd kan houden.. Want als dit mogelijk is dan is het waarschijnlijk ook misschien wat makkelijker om de tomos wat beter lopend te krijgen zonder dat het een bromfiets word. Want 14/9 met snorkel / slang is wat lastiger af te stellen. En zonder snorkel met 14/9 is het helemaal niet meer te doen. Krijg je een hoop gestotter van.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 29 aug 2020 12:59
door fons716
Met begrenzer in het spruitstuk loopt een 12 ook slecht en is niet goed af te stellen.
Spruitstuk ontgrenzen en een 12 mm erop, eventueel gasschuif aanpassen zodat je niet vol gas kunt geven als je bang bent dat hij te snel gaat.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 30 aug 2020 02:06
door bromscoot
Eerlijk gezegd plaats ik liever nog een bromzuiger dan dat ik de carburateur ga vergroten.(aangezien er dan toch niet meer mengsel word afgegeven door de carburateur, maar hiermee het bestaande mengsel wel makkelijker maakt om de zuiger te passeren., dus betere en vollere flow naar de verbrandings ruimte). Zeker als je zegt dat een 12mm carb dan helemaal niet meer af te stellen is met een begrensd spruitstuk.. Wel fijn dat je me dit verteld.

Je hebt mijn setup hier boven gezien.. Zal ik dezelfde snelheid kunnen halen( van 35km per uur) als ik er een snor uitlaat erop zet plus dat ik van 31 ATW naar 28 ATW ga... Want dan lijkt het mij dat het blokje dan wat minder toeren hoeft te draaien om het zelfde te bereiken. Want nou moet hij echter vol gaan draaien om aan die 35 / 37km te komen.. Lijkt me niet echt gezond voor de cilinder over langere duur..

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 03 sep 2020 23:41
door bromscoot
Ik heb het vandaag nog even geprobeerd met afstellen.

Van een 49 naar een 50 sproeier gegaan.. Zowel met de slang die erin zat als met de gene die in iets hebt aangepast.

Maar toen merkte ik toch wel een kleine inzakker omdat hij net iets te veel brandstof kreeg.
En met een andere snorkel was het niets veel beter. Heb ik die imitatie maar 2 gaatjes bij gemaakt en dus zakte die dus ook weg.. Maar een maal de snorkel eruit gehaal liep hij duidelijk zeker wel wat beter.
Merkte dat vooral het optrekken flink vooruit ging. Ook zakte die een heel klein beetje weg. (uiteraard door iets te veel zuurstof) Ik ga het zonder snorkel zeker nog even proberen met sproeier 51.. Denk dat ik dan aardig in de buurt kom.

Zijn hier meer mensen die een snor model hebben en zonder die snorkel rijden en sproeier 51 gebruiken??

Alleen dat hoge toerige wilt niet echt weg.

Ik denk eraan om een snor model te kopen, en dan het achter tandwiel iets te verkleinen naar 28.. Ik denk dat hij toch iets te hoog toerig wilt gaan lopen i.v.m dat 31 tandwiel.

Iemand bekend met wat ik hier gezegd hebt.?

Ik denk dat ik met de snor uitlaat waarschijnlijk wat toeren kan dempen. En met het kleinere tandwiel er voor zorg dat hij dan ongeveer even snel kan, maar wel minder top toeren voor nodig heeft.

https://www.tomos-parts.nl/zoek-op-onde ... -of-chroom

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 05 sep 2020 17:12
door bromscoot
Ik heb vandaag nog getest en ik moet zeggen 1 sproeier maat maakt heel veel verschil bij de tomos.
Ik ben ondertussen zo ver dat ik zelfs tussenmaat sproeier wil gaan proberen. sproeiers die zijn geruimt zodat je 50,5 hebt en 51,5..

Ik kom op deze conclusies naar het testen. En dan ga ik vanuit dat sproeier 49 de standaard is voor een 14/9 carburateur.

In het begin zat er ook al een sproeier 49 erin.. De tomos liep bij lagere / midden toeren gewoon goed op top leek hij net wat armer te lopen. Luchtfilter dat ik gebruik is een genuine tomos filter (dus niet aftermarket) Daarbij heb ik 1 genuine filter prop gebruikt van tomos die alleen aan de voorkant van de flippo wat bewerkt is.. Achter de flippo is de buislengte hetzelfde geleven als origineel.. En bij mij filter box was al het halve maantje eruit gehaald.

Hierbij heb ik sproeier 48 gebruikt.. Je merkte echt dat hij hier redelijk armer erop loopt. Bij het gas geven zakt hij helemaal weg. Maar het is wel mogelijk om hem op choke te laten lopen.

Daarna sproeier 50 erin gedaan.. Uiteraard liep dit met de genuine tomos filter prop(prop G) te rijk.. Daarbij heb ik andere aftermarket filter proppen gebruikt. Bij eentje was achter de flippo de buis lengte iets ingekort aan het uiteinde..
Deze heb ik onder de zelfde hoek / schuinte ongeveer 1 cm korter gemaakt.(prop 1) En bij een andere prop onderaan voor de eerste bocht beneden daarvoor nog afgeknijpt (prop 2)
Bij prop 2 liep deze iets te arm(te weinig mengsel), en bij prop 1 kreeg hij naar mijn idee iets te weinig lucht.

Daarna sproeier 51 erin gedaan (uiteraard met prop 1 liep dit te rijk) En met prop 2 reed het wel het beste ook heb ik ook nog geprobeerd zonder de prop in het luchtfilter. Liep hierdoor wel iets armer door (in het midden liep hij er verder wel heel mooi op), in het begin van gas geven lijkt hij een heeel klein beetje in te houden bij gas geven (waarschijnlijk is het probleem de 9mm doorlaat) En ik kreeg ook problemen met de choke.. Je merkte dat hij duidelijk steeds lager in toeren begon te lopen tot bijna uitvallen.. Ik denk dat dan de doorlaat van de choke plaat dan een probleem word. Sproeier word uiteraard 2 maten groter en daar is de choke plaat niet op afgesteld, want lucht hoeveelheid dat door de choke plaat gaat blijft dan hetzelfde.. Om dit probleem te verhelpen heb je een andere maar choke plaatje nodig.. Of eentje van een brom monteren die ietsie meer lucht door laat.

Daarna nog sproeier 52 geprobeerd zonder filter (wist dat hij met beide proppen dan al veelste weinig zuurstof zou krijgen en teveel benzine. Liep wel redelijk oke, motor had weer de neiging om hoog in toeren te willen lopen.
Uiteraard iets meer Choke problemen (choke kon ik niet meer erop doen, valt dan langzaam uit. Op top merkte ik wel wat gestotter op..

Mijn conclusie betreft het werken met de proppen en zonder proppen.

* Zo lang je de tomos 25km/per laat gaan ( en ja dan is hij super begrensd) Kan je het beste de Genuine luchtfilter prop hebben met sproeier 49 en alleen het filterbox het halve maantje eruit halen.. Nadeel is wel dat hij eigenlijk super te weinig zuurstof kan opnemen naar de motor. Dat houd in dat tussen het luchtfilter rubber en carburateur er altijd een `plasje` benzine blijft staan en daardoor de er minder snel lucht bij de motor kan komen zal je altijd last hebben van die olie rook pluimen bij het starten.

Gaat hij al iets harder (tot 30- 35km/u (voorbij de 25km) dan kan je het bovenstaande bij de asterix al heel snel vergeten.
Want sproeier 49 heb je alleen nodig bij de super begrensde standaard setup.
Ik merkte dat als de luchtfilter prop eruit was en je met een redelijk goede sproeier (51) zal gaan rijden dat het optrek en door trekvermogen echt een heel stuk beter van werd(dus optrekken van het begin en acceleratie als die al rijd). Daarnaast merkt ik ook op dat ik steeds met sproeiers iets omhoog ben gegaan de motor steeds wat beter begon te lopen. En met de standaard genuine prop eigenlijk gewoon te weinig lucht door laat (vanaf sproeier 50) en je dus een aftermarket prop moet aanpassen. Mij viel ook op dat de oneven sproeiers het beter deden dan de even sproeiers.

En sproeier 51 zonder prop problemen geeft met de doorlaat van de choke plaat, even eens met sproeier 52.. En de choke nog het beste werkte met sproeier 51 met prop 2 erin.

Ik ga er uiteraard er nog meer eruit proberen te halen.. Alleen dan heb ik geruimde sproeiers nodig. 50.5 / 51.5 / 52.5

En ik ga ook nog andere diverse prop lengtes proberen. En ik moet kijken of ik er een ander choke plaatje erin kan zetten. Want zomaar iets uit gaan boren zie ik niet zo zitten. Ik kom overigens ook bijna tot de conclusie dat ik misschien toch beter af ben met een 14/12 carb.. Dit zal waarschijnlijk het even inhouden bij het begin gas geven misschien gelijk oplossen.. En waarschijnlijk het vermogen probleem wat meer oplossen.. Je merkt toch ondanks je zonder prop rijd, dat het vermogen toch net wat beperkt blijft..

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 13 sep 2020 01:23
door bromscoot
Het volgende denk ik te gaan proberen, wat naar mijn idee het meeste effect ZOU kunnen hebben.

* Ga ten eerste van een achter tandwiel van 31 naar 28.. (alleen al om de top toeren te verminderen, met een 31 kan je de 40 op de teller ook wel aantikken als je goed door drukt. alleen niet gezond voor de motor op langere termijn.
33 en 31 zijn echt tandwielen die op een 25-30km per uur teller thuis horen.. Bij 35km op teller maakt die gewoon teveel toeren op top.

* Ga een dikkere kop pakking proberen.. Er zit nou 0.5mm tussen, maar ga eerst een 0,7 proberen en anders gaat er een 1mm tussen. (als de compressie iets ruimer word, zal die minder agressief gaan draaien en wellicht mooier lopen op top.
Denk dat hogere compressie alleen zin heeft als je een grotere carb gebruikt plus een zuiger met sleuven. En daardoor ga je er alleen maar veel harder mee.

* Kan het snor zuigertje wellicht iets aanpassen als de zuiger op TDC staat (dat 2mm aan de onderkant bij de inlaat bewerken (veel schade zou het denk ik niet kunnen maken als je dit netjes afbraamt en de juiste hoeveelheid eraf haalt.

* Ik weet niet hoeveel mm de uitlaat bocht is. Als deze 26mm is kan ik er wellicht een uitlaat met 22 bocht proberen, en anders een snor uitlaat met een slappe S bocht ertussen. (dus niet dat type met de scherpe -S bocht dat alles afknijpt.

* Ik denk eraan om de prop van het luchtfilter misschien helemaal weg te laten (maar dan moet wel het choke plaatje worden aangepast. (weet iemand misschien de diameter van een brom carb? (van het choke plaatje)

* Mocht ik toch overgaan op een brom carb.. Dan het begrenzer busje in het spruitstuk iets uitboren. (wellicht naar 10 of 11 mm) om toch nog een beetje te begrenzen)


Wat ik eigenlijk niet wil:

Grotere carb (krijgt daardoor meer voeding en zal dan veel te sneller gaan lopen) (is wel te overwegen als het niets beter word.) Dan houd ik het wel op 14/12.

Het liefst ook geen brom zuiger.. Want je versnelt alleen de spoeling ermee, waardoor dat die ook sneller kan verbranden en sneller kan gaat lopen.

Cilinder ophogen.. Je brengt hiermee alleen maar de timing mee omhoog.. Zelfde effect als een snelle cilinder plaatsen (waardoor dat hij alleen maar nog veel harder gaat lopen.

Re: Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Geplaatst: 13 sep 2020 10:13
door fons716
De uitlaatbocht kun je toch simpel meten met een schuifmaat.
De scherpte van de S bocht maakt amper iets uit....het is de lengte van de bocht.

Wat ook een optie is....een gebruikte 14-9 carb scoren en die netjes opboren naar 10,5 mm....busje niet opboren maar gewoon verwijderen.

Ben ook al eens een zuiger tegen gekomen met 1 gaatje erin ipv 2 sleuven.