Hallo,
Ik beschik sinds vorig jaar over een S25 Ei cillindertje 2 speed blok. De Tomos kwam met een 9mm encarwi carburateur onder het frame. Wetende dat de ei cillinders niet heel vlot zijn ben ik opzoek gegaan naar een andere carburateur. Dit bleek lastig en uiteindelijk ben ik op een dezelfde 9mm bing maar met verstelbare sproeier gekomen! Deze heb ik op laten boren naar 12mm. Hiermee liep de Tomos een stuk vlotter met een kleine top van 35km/h. Echter was de trek kracht belapperd waardoor ik een hoge druk kop van een Puch heb wetende te scoren. Hiermee werd ie een stuk sterker. In de zomer liep ik tegen temperatuur problemen aan. De cillinder werd een kleine 180 a 200 graden terwijl het buiten nog geen 20 graden was! Aan de afstelling lag het niet waarna ik de onsteking heb gecontroleerd. Deze stond netjes op 1.3mm voor onsteking. Altijd handig zo'n 360mm vliegwiel! Maar goed na de zomer wou ik de cillinder vervangen aangezien hij vol met krassen zat en op zijn 3e overmaat zat. via Tomos shop een ei cillinder gekocht. Man man man wat zijn die slecht afgewerkt! Spoelers, inlaat en uitlaat leek net een krater landschap. Maar goed ik had dus 2 opties. De cillinder monteren en lekker rijden of hem weg te brengen na een kennis die ontzettend veel af weet van het tunen / bewerken. Cillinder weg gebracht en dit is het resultaat: https://photos.app.goo.gl/NVL79N6kXtjvLJvXA ik heb de foto's van de oude cillinder er ook bij gezet als vergelijking. Ik zie dat de uitlaat poort iets opgehoogd is en verbreed en daarna gepolijst. De spoelers waren erg slecht dus die zijn aangepast en gepolijst net zoals de inlaat en daarna in de teflon spray gezet. Ook is de zuiger speling na gelopen deze bleek wel erg goed vergeleken met de airsals. Daarbij waren de VEC ombouw spoelen voor de Bosch onsteking ook op voorraad bij Tomos shop deze heb ik ook gemonteerd waardoor ik nu geen contactpunten meer heb en een onsteking met een lichte curve!
Resultaten moet nog blijken. Met de volgende setup heb ik nu 52km/h gehaald
-Bewerkte ei cillinder.
-Vec onsteking spoel
-opgeboorde 9mm encarwi met 11.5mm spruitstuk en verstelbare sproeier
- 26mm techno speedy uitlaat
- tandwiel 26/28.
Best aardig voor een snorretje, trekt ontzettend goed op in alle toeren. Ik verwacht dat ik er een kleine 60km/h mee kan halen als ik hem heb ingereden. Dit is ook de reden dat ik niet verder dan 52 ben gegaan. Gelukkig zit ik al op de helft 50 van de 100km dus binnenkort gaan we het zien! Wellicht nog iets spelen met het achter tandwiel maar ik ben erg tevreden zo.