Pagina 1 van 1

tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 20 mar 2021 14:08
door shom
Korte beschrijving van je probleem: Tomos loopt niet stationair en heeft in begin tweede versnelling weinig kracht.
Wanneer ontstond het probleem: Wordt langzaam erger.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): tandwiel 28
Type tomos (brom of snor) en model: Tomos standaard snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Standaard snor carburateur. Luchtfilter zonder buisje. achter een kleinere tandwiel 28. sproeier 53.

De Tomos start goed en blijft dan redelijk stationair lopen op de choke. Zodra ik dan gas geef loopt hij meteen en trekt hij redelijk op. Zodra die dan overschakelt na de tweede versnelling valt hij in het begin hard terug ook al geef ik vol gas. uiteindelijk valt hij dan stil. Dit los ik meestal op door wat met de choke te spelen. dan rijd ik dus choke dr op gas, choke dr op gas totdat hij uiteindelijk de snelheid krijgt te pakken en dan loopt hij eigenlijk gewoon goed. ook als ik wind in moet en hij schakelt over naar de twee heeft hij er moeite mee en krijgt hij hem eigenlijk niet vooruit getrokken. ook hier speel ik dan wat met de choke totdat hij wel gaat.
verder blijft de tomos ook niet stationair lopen ook al is ie warm. als ik dan moet afremmen voor een kruispunt slaat hij gewoon af

heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 20 mar 2021 14:58
door fons716
Hoe is de kleur van de bougie?
Is het een sproeier met logo, of staat er alleen 53 op?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 20 mar 2021 15:06
door shom
bougie is koffiebruin maar rondom soms wat zwart misschien van het veel choken. en zonder logo

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 20 mar 2021 22:03
door fons716
Sproeiers zonder logo zijn kleinen jouw 53 is vergelijkbaar met een echte dell sproeier 50 die een logo heeft.

Doe eerst een een deo test of hij valse lucht trekt...mocht je geen valse lucht kunnen vinden dan lijkt het erop dat hij iets te arm loopt...of de krukas keerringen zijn lek.

Zit de originele snor uitlaat er nog op?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 21 mar 2021 09:37
door shom
Het lijk erop dat hij wat valse lucht trekt bij de cilinder, maar verklaart dit dan ook dat ik zo weinig kracht heb onder in de tweede versnelling.
ik heb even gekeken en het lijkt erop dat ik de 28mm tecno uitlaat heb

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 21 mar 2021 13:53
door fons716
Valse lucht bevat geen benzine....en op lucht wil een verbrandingsmotor helaas niet lopen...dus valse lucht oplossen-maken.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 29 mar 2021 16:08
door shom
Het was inderdaad valse lucht tussen de cilinder en de kop er zat duidelijk aanslag waar de valse lucht zat. Nu heb ik een vraag
Nu ik de cilinder los heb van mijn tomos kan ik dit schoonmaken door het te laten weken in benzine of iets dergelijks. En aangezien het allemaal moeilijk los ging en met wat gedoe is er volgens mij ook een beetje zand en smerigheid in het blok gekomen hoe kan ik dit het best schoonmaken?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 29 mar 2021 17:41
door fons716
Het zand moet er echt uit, blok hang ik dan op zodat ik de krukas ruimte goed kan spoelen met benzine of remmen reiniger...blok goed schuin hangen zodat de benzine of remmen reiniger op de grond valt...emmer oid eronder zetten.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 30 mar 2021 11:17
door shom
Ik kan dus niet het blok ff volgooien en laten weken?

En de cilinder kan ik wel gewoon laten weken in benzine met spruitstuk en al?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 30 mar 2021 22:39
door fons716
Waar gaat dan het zand en de troep heen als je hem vol gooit met benzine, zand is niet bang voor benzine en rent er niet uit....blijft dus mooi tussen de lagers zitten.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 01 apr 2021 10:39
door shom
Oke top dankjewel ga hem vanmiddag weer in elkaar draaien.
Is het slim om vloeibare pakking te gebruiken bij de koppakking en voetpakking? Of zijn er misschien andere manieren? Of is het gwn aandraaien en ut zou goed moeten zijn?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 01 apr 2021 11:27
door fons716
Vloeibare pakking kan niet tegen de druk van de compressie dus dat gaat zeker lekken bij een koppakking.

Nieuwe pakkingen gebruiken en het kopje netjes kruislings vast zetten...niet in 1 keer vast draaien maar bv in 3x kruislings.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 01 apr 2021 14:41
door shom
Dankjewel voor het helpen

Ik heb eigenlijk ook nog een vraag over de choke. Mijn broer heeft ook een tomos en die kan op de choke starten en wegrijden en zodra hij dan warm is gas helemaal open en de choke vliegt er af.
Mijn tomos doet dit niet ik start hem op choke, pas als ik gas vol open heb en de choke gaat eraf kan ik wegrijden. Het is dus niet mogelijk om al stukje te rijden op de choke. Kan ik dit maken door het gaatje in de choke iets groter op te boren?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 02 apr 2021 01:47
door fons716
Een choke is gemaakt om hem te kunnen starter als hij koud is , niet om te rijden.
Dus niet gaan boren.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 05 apr 2021 13:23
door shom
ik kom er nu achter dat ik een a52 blok heb met grote spoelpoorten mijn cilinder heeft wel gewoon de kleine poorten is dit erg? ik had dus de verkeerde pakking besteld met de kleine poorten waardoor toen ik het in elkaar had gedraaid daar vasle lucht kreeg. ik heb nu dus de nieuwe pakking besteld met grote spoelpoorten. maar nu dus nog de vraag maakt het uit dat mijn cilinder kleinere poorten heeft

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 05 apr 2021 19:28
door fons716
Nee dat is geen probleem.

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 09 apr 2021 17:00
door shom
Nu reed de brommer weer eindelijk en hij reed erg goed. Ik dacht hem warm te rijden om daarna de olie te vervangen. toen ik de bout eruit draaide kwam er echter heel weinig olie uit het blok. Raar maar toch maar vervangen. Toen ik daarna ging rijden kwam er flink witte rook uit de uitlaat. Dus de atf olie wat denk ik ook wel verklaarde dat er bijna geen olie meer in het blok zat. ik gok dus de keerring
moet ik dan alleen maar de krukaskeerring te vervangen? en hoe moet ik deze vervangen?
of kan het ook op een ander punt lekken?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 09 apr 2021 17:47
door shadowranger
idd krukaskeerring(en) vervangen (ook meteen die achter de ontsteking). Die lekt achter de koppeling atf door en veroorzaakt de witte rook. Vreemd dat ie wel goed erop wil rijden want je moet een bak valse lucht hebben. Of zit er een grotere sproeier in om te compenseren?

Re: tweede versnelling krachtverlies

Geplaatst: 09 apr 2021 18:42
door shom
Ik heb er sproeier 53 in zitten. Weet niet of dat zo groot is. Spruitstuk is ontgrensd, hoge druk kop en buisje uit de luchtfilter.

Maar er heeft dus al waarschijnlijk langer weinig olie in gezeten. Want ik heb nooit witten rook gezien. Weet niet hoe ik kan controleren of andere onderdelen daardoor beschadigd zijn.

Op de koppeling segmenten zat wel een roestige aanslag. Is dit erg